Spaarhypotheek na 15 jaar aflossen. Verstandig?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

XA1
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 mei, 2009 1:40 pm

Spaarhypotheek na 15 jaar aflossen. Verstandig?

Bericht door XA1 »

Ik heb een kleine hypotheek. Ik zit nu halverwege de looptijd van 15 jaar. De rentevaste periode verstrijkt over een week of 6 en kan deze evt aflossen.

De vraag is echter of het verstandig is om af te lossen. De hypotheekrente is laag voor 10 jaar vast, bijv. 5,7% . En als je niet aflost dan zou je het bedrag anders gedurende die 10 jaar op een spaardepostio kunnen zetten.... Bijvoorbeeld tegen 5% rente (bruto) of nog beter een groene spaarrekening die netto 4% geeft......

Naar mij idee gaat een spaarhypotheek juist renderen tegen het einde van de looptijd. Want dan zit de spaarpot bijna vol tegen een hoge netto spaarrente (mits je voldoet aan de voorwaarden van de fiscus.

Vraag: kan ik nog steeds "verdienen"door mijn spaarhypotheek aan te houden, met als bovenstaande motivatie? Of maak ik een denkfout en is het verstandiger en voordeliger om de hypotheek wel af te lossen?

Reacties welkom.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Spaarhypotheek na 15 jaar aflossen. Verstandig?

Bericht door Houston »

spaarpolis vrijwel altijd laten doorlopen (evt middels fiscle voortzetting) ! Daar zijn diverse slimme argumenten voor te bedenken.

Ook met het oog op andere vragen die je hebt gesteld: laat je eens informeren bij een aantal adviseurs
XA1
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 mei, 2009 1:40 pm

Re: Spaarhypotheek na 15 jaar aflossen. Verstandig?

Bericht door XA1 »

Houston schreef:spaarpolis vrijwel altijd laten doorlopen (evt middels fiscle voortzetting) ! Daar zijn diverse slimme argumenten voor te bedenken.

Ook met het oog op andere vragen die je hebt gesteld: laat je eens informeren bij een aantal adviseurs
Wellicht kan de spaarpolis inderdaad worden voortgezet. Maar dat zal vast wel tegen een veel lagere rente zijn dan dan als de polis gekoppeld is aan een spaarhypotheek; immer die zijn dan aan elkaar gekoppeld. Niettemin kan het een interessante optie zijn.

Maar ieder geval dank voor de hint, ik neem het mee.
XA1
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 mei, 2009 1:40 pm

Re: Spaarhypotheek na 15 jaar aflossen. Verstandig?

Bericht door XA1 »

Tukker schreef:Als je spaarpolis in box 1 is geplaatst (KEW), is je rente belastingvrij.

Overigens: halverwege de looptijd van 15 jaar?

De looptijd van de hypotheek is 30 jaar. Ik zit nu op 15 jaar en renteherziening zal over een paar weken plaatsvinden.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek na 15 jaar aflossen. Verstandig?

Bericht door M_1 »

Het hangt ook af van hoe hoog de schuld is en hoe hoog de waarde van de woning, en hoeveel eigen geld je hebt.

Als je niet aflost, dan kun je het gespaarde kapitaal dus nog 15 jaar laten oprenten. Maar dan moet je ook 15 jaar (aftrekbare) rente betalen. En in geval van een mogelijk af te lossen kleine hypotheek speelt ook mee dat je bij volledig aflossen een besparing op het eigenwoningforfait hebt.

Dus zonder het hele plaatje kan ik geen zinnig woord zeggen over of het verstandig is of niet.
Plaats reactie