Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waarde?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

huiskoper89
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 mei, 2013 4:44 pm

Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waarde?

Bericht door huiskoper89 »

Beste allen,

Ik kan een huis 15.000,- onder de marktwaarde van de woning aanschaffen.
Mijn vraag is:

- Houden de hypotheekverstrekkers rekening met de aanschafprijs of de marktwaarde bij het verstrekken van de maximale hypotheek?
- Verschilt dit per hypotheekverstrekker?

Een deel van de 15K zou ik graag gebruiken voor verbouwingskosten en die zo meefinancieren in de hypotheek.

Let me know.

Thanks!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door rambagts »

Alle hypotheekverstrekkers houden rekening met de zg. taxatiewaarde. Pas als je huis getaxeerd is weet je zeker of je wel of niet 15.000 minder hebt betaald (marktwaarde is namelijk niet altijd gelijk aan de taxatiewaarde).

Je kunt maximaal lenen 105% van deze taxatiewaarde (aannemende dat je inkomen voldoende is).
huiskoper89
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 mei, 2013 4:44 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door huiskoper89 »

Dus als het huis 135.000,- waard is (na taxatie door onafhankelijke taxateur) dan kan ik een hypotheek krijgen van 135.000 x 1.05 = 141.750
Ondanks dat ik het huis van de verkopende partij koop voor 120.000?

een hypotheek dient de exacte waarde van het onderpand te vertegenwoordigen, dat lijkt mij ook. Echter beweren ABN AMRO en ING uit te gaan van de aankoopprijs bij de hypotheek en NIET van de marktwaarde/taxatiewaarde.

Heel verwarrend.

Graag reactie.
DaPowerrr
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 31 mei, 2010 5:58 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door DaPowerrr »

De marktwaarde is toch wat het opbrengt in de huidige markt, ofwel wat ze vroeger noemden "wat de gek ervoor geeft" , wat de koper betaald etc. en dat is in dit geval toch 120000?
huiskoper89
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 mei, 2013 4:44 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door huiskoper89 »

Dat vraag ik me dus af.
Volgens mij is de marktwaarde gebaseerd op bijvoorbeeld taxatiewaarde OF woz waarde OF aantal m2 van de woning vermenigvuldigd met gemiddelde m2 prijs in de wijk van een vergelijkbaar soort woning.

Even een fictief voorbeeld:
Als ik een horloge koop van een kennis voor 500,- terwijl de waarde 1500,- is dan is niet direct de waarde van dat horloge veranderd naar 500,-
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door webka »

In zijn algemeenheid is dit onjuist:
rambagts schreef:Alle hypotheekverstrekkers houden rekening met de zg. taxatiewaarde. Pas als je huis getaxeerd is weet je zeker of je wel of niet 15.000 minder hebt betaald (marktwaarde is namelijk niet altijd gelijk aan de taxatiewaarde).

Je kunt maximaal lenen 105% van deze taxatiewaarde (aannemende dat je inkomen voldoende is).
Als er geen verbouwing is dan is de markwaarde gelijk aan de laagste van de getaxeerde waarde en de koopsom. Dus ook al wordt de woning getaxeerd op 140k, wanneer je 125 k betaalt dan is dat de marktwaarde voor de bank. Zo eenvoudig is het.

Bij een verbouwing is het anders, en is het verstandig in eerste instantie de NHG regels aan te houden: (koopsom + bijkomende kosten + verbouwing) x 105%, waarbij aangetekend dient te worden dan er geen bank te vinden zal zijn die meer financiert dan 105% van de getaxeerde waarde na verbouwing.
huiskoper89
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 03 mei, 2013 4:44 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door huiskoper89 »

Bedankt voor je reactie.

Kan ik aangezien de huidige taxatiewaarde al ver boven de aankoopprijs ligt, direct al meer hypotheek gefinancierd krijgen? De prijs na verbouwing ligt immers nog hoger, dus is er voor de bank geen risico.

Dus niet dat ik 2 hypotheken moet afsluiten, maar alles direct in de eerste hypotheek regel.

Ik hoor graag.
sk81
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 8:45 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door sk81 »

Hierbij de letterlijke voorwaarden van Nationale Hypotheek Garantie (NHG):

De kosten voor het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. het laagste bedrag van:
- de koopsom kosten koper (exclusief roerende zaken), of
- 97% van de koopsom vrij op naam indien de koopsom vrij op naam is, of
- de marktwaarde vrij van huur en gebruik blijkens een taxatierapport (zie Norm 1.7);
b. kosten van afkoop van toekomstige erfpachtcanonverplichtingen, mits de afkooptermijn tenminste
gelijk is aan de looptijd van de lening;
c. de kosten van kwaliteitsverbetering en/of energiebesparende voorzieningen (zie Norm 1.8.7, 1.9
en 1.10);
d. een blijkens de koopovereenkomst dan wel afzonderlijke overeenkomst overeengekomen
eenmalige storting in een onderhoudsfonds ten behoeve van het (totale) toekomstig onderhoud
van de woning;
e. 5% over de som van a. tot en met d. voor bijkomende kosten.

Banken houden rekening met het laagste van 2 opties: ofwel de koopsom ofwel de waarde uit het taxatierapport.
Daarvan mag 105% gefinancierd worden.
Zoals hierboven al vermeld. Helaas, deze vlieger gaat voor jou niet op.
Als je wil verbouwen zul je altijd wat eigen geld mee moeten nemen. De verbouwingskosten zijn nl. vaak hoger dan de waardestijging bij verbouwing.

NB 1:
Bij koopsommen van woningen deze orde van grootte heb je aan 105% van de koopsom meestal niet voldoende om de extra kosten te kunnen financieren. Dan zul je sowieso al eigen geld in moeten brengen.

NB 2:
In een ander artikel stel je nagenoeg dezelfde vraag, maar met iets andere bedragen. Daar heb je het over het inlossen van een krediet in de hypotheek. Los van dat ook die vlieger niet op zal gaan. Wat is nu je planning?
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Is het hypotheekbedrag gebaseerd op de prijs of de waard

Bericht door Michel »

huiskoper89 schreef:Dat vraag ik me dus af.
Volgens mij is de marktwaarde gebaseerd op bijvoorbeeld taxatiewaarde OF woz waarde OF aantal m2 van de woning vermenigvuldigd met gemiddelde m2 prijs in de wijk van een vergelijkbaar soort woning.

Even een fictief voorbeeld:
Als ik een horloge koop van een kennis voor 500,- terwijl de waarde 1500,- is dan is niet direct de waarde van dat horloge veranderd naar 500,-
WOZ heeft hier niets mee te maken. Andere waarde is de herbouwwaarde dus ook kansloos. Hou de waarde van sk81 maar aan.
Plaats reactie