Bij storten Aegon Spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ZBL

Bij storten Aegon Spaarhypotheek

Bericht door ZBL »

Goedemiddag,

Ik heb tools gezocht maar kom er simpelweg niet uit.
Ik heb een spaarhypotheek met een einddoel van 95800,- Euro (12-02-2023) daarnaast nog kleine aflossingsvrije hypotheek met zeer lage rente (20 jaar vast nog).

Ben me aan het oriënteren om geld bij te storten en wat me dat aan maandlasten (vermindering) kan opleveren.
De beste manier is bijstorten in het spaargedeelte van de spaarhypotheek maar kom er niet uit hoe ik kan berekenen wat ik mag storten (bandbreedte) en wat mij het opgeleverd in de maandlasten.

ik hoop dat jullie me een richting kunnen geven:
- opgebouwd kapitaal in de spaarhypotheek is nu 32963,91 Euro (29-08-2023)
- ik betaal nu 256,88 per maand spaarpremie
- Rente is 1,89% tot Jan 2027.

Wil gelijk 3000 tot 6000 euro erin doen maar kan ook max 10.000 euro doen, of beter elk jaar een bedrag?

Ik hoef geen berekening tot aan de komma maar ruwe inschatting zal fijn zijn.

alvast bedankt,
nerd01

Re: Bij storten Aegon Spaarhypotheek

Bericht door nerd01 »

Je geeft te weinig informatie: Tot wanneer loopt je hypotheek? Heb je nog een ORV of zit die in de maandelijkse premiebetaling? Wanneer is je hypotheek gestart? Heb je ooit andere premiemaandbedragen betaald? Heb je al eerder bijgestort?
ZBL

Bericht door ZBL »

Goedemorgen,

excuses voor late reactie, ik dacht dat niemand gereageerd had maar gezien ik nog steeds op zoek ben naar antwoorden/advies probeer ik een aanvulling te geven.
Update + antwoord op je vragen:

opgebouwd kapitaal in de spaarhypotheek is nu 35627.84 Euro (10-06-2024)
- ik betaal nu 256,88 per maand spaarpremie
- Rente is 1,89% tot Jan 2027.

Hypotheek loopt tot 12-02-2039
ORV zit zover ik begrijp in het bedrag.
Hypotheek gestart in 12-02-2009
Eerdere premie bedragen: bij de start 123,90 Euro per maand tot 12-02-2019, daarna de rente herziening naar 256,88 gestegen door lage rente.
Nooit eerder bijgestort.
Waarde woning: 305.000 Euro
Lening deel twee: aflossing vrije hypotheek van 70000,- Euro met een rente van 2,4% voor 15 jaar vast nog.

Hoop dat je me een richting kan geven :)
nerd01

Bericht door nerd01 »

Ook excuus voor de late reactie.

Met de lage rente van 1,89% heeft bijstorten niet veel zin. Je kunt op je spaargeld al risicoloos meer rente ontvangen en de belasting hierop (boven de vrijstelling) is momenteel ook laag te noemen. Het bedrag in je hypotheek rendeert dus niet zo erg.
Mijn advies : zelf sparen en wachten tot de rentewijziging in 2027. Dan kun je opnieuw kijken. Als de rente erg hoog uitvalt kun je overwegen alsnog bij te storten in de spaarhypotheek, eventueel in combinatie met inkorten van de looptijd.

Overigens kun je wel tot rond de 10 dzd in 1 keer storten zonder buiten de bandbreedte te vallen. Maar laat dit ook checken bij je hypotheekverstrekker.

Onthou dat een spaarhypotheek prima is, ook als je daarmee gewoon de hele rit uitzit. Het grootste deel van je schuld is dan namelijk wel weg.

Voor extra aflossen op je aflossingsvrije deel geld ook dat aflossen met de lage rente die je hebt in combi met de rente-aftrek niet erg loont. Maar als je hecht aan een hypotheekvrije toekomst dan kan aflossen wel een concreet doel zijn.
Plaats reactie