Samen hypotheek en meteen uitkopen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

GerardvB
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 jan, 2022 3:24 pm

Samen hypotheek en meteen uitkopen?

Bericht door GerardvB »

Goedemiddag allemaal,

Net zoals veel andere mensen in deze huizenmarkt is mijn vriendin uit alle macht aan het proberen om een huis te kopen.
Nou bedacht ik me iets als mogelijke oplossing maar vraag ik me af of dit kan/mag.

Ter info:
- We gaan NIET samen één huis kopen want ik heb al een koophuis en hebben allebei nog 2 thuiswonende kinderen. Dus kiezen er bewust voor ieder een eigen huis te houden
- Verhuizen naar een goedkopere woonplaats is geen optie i.v.m. de school van de kinderen / co-ouderschap
- Mijn vriendin kan op basis van salaris ca. €130.000,- hypotheek aan (Meer uren werken is geen optie)
- Haar eigen vermogen in spaargeld is ca. €170.000,-
- Ze heeft nu een huurhuis dus geen overwaarde op huidige woning/appartement
- Het huis dat nu beschikbaar is in de markt is 'af' dus er hoeft nu geen geld gereserveerd te worden voor verbouwingen/bouwdepot
- Naar verwachting zal er op dit huis toch zeker €320.000 tot €340.000 geboden moeten worden om een kans te maken
- We wonen maar in een klein dorp met veel grote (dure) huizen. Dus betaalbare huizen, in deze prijscategorie, komen maar sporadisch voorbij
- A.s. Dinsdag hebben we een gesprek gepland staan met een adviseur maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën die we Dinsdag in het gesprek mee kunnen nemen

Nou bedacht ik me dat ik 2 jaar geleden mijn ex heb moeten uitkopen uit mijn woning en dat dan de normering voor het hypotheekbedrag op 1 naam veel ruimer is dan bij een initiële aanvraag. Daaruit kwam bij mij het idee dat we het huis nu kopen met z'n tweeën waarbij ik alleen maar het 'ontbrekende geld' voor mijn rekening neem.

Dus concreet:
- Zij neem de hypotheek van €130.000,- en legt haar €170.000,- spaargeld in
- Ik neem een hypotheekdeel van €20.000,- tot €40.000,- voor mijn rekening (Met de hypotheek die ik zelf heb i.c.m. m'n salaris zou ik deze financiële ruimte nog wel hebben)
- Als vervolgens alles formeel is koopt zij mij na 'x' dagen weer uit de hypotheek waardoor ze (door de ruimere berekening bij uitkoop) wel de gehele hypotheek op haar naam krijgt. De maandlasten zijn dan uiteraard helemaal geen probleem aangezien ze een heel groot deel eigen geld inbrengt en nog steeds maar een lage hypotheek heeft.

Maar kan ik wel maar een bepaald percentage bijdragen aan de hypotheek of is het altijd 50/50?
En mag zij mij na, bij wijze van spreken, 1 dag alweer uitkopen?

Het vreemde van deze hele huizenmarkt is dat zij nu €995,- kale huur betaalt en straks met een hypotheek van €130.000,- maar zo'n €400,-. En toch houden banken angstvallig vast aan die max. van €130.000,- voor haar.... :x

Vandaar dat we dus alle op alles willen zetten om nu deze kans te grijpen met eventueel bovenstaande creatieve oplossing. Andere creatieve (legale :wink: ) oplossingen hoor ik ook graag.

Alvast bedankt.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Samen hypotheek en meteen uitkopen?

Bericht door Rense »

Dat gaat niet werken maar op basis van explain zou een hypotheek best een kans van slagen hebben. (van huur naar koop op basis van lagere lasten).

Ga eens praten met een onafhankelijk adviseur.
GerardvB
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 jan, 2022 3:24 pm

Re: Samen hypotheek en meteen uitkopen?

Bericht door GerardvB »

We hebben morgen 2 gesprekken met onafhankelijke adviseurs dus dan zal ik even extra doorvragen op beoordeling o.b.v. maandlasten.

Bedankt.
Plaats reactie