Hypotheek meenemen of niet?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Hypotheek meenemen of niet?

Bericht door runnie »

Wij willen onze woning te koop zetten zijn benieuwd naar mogelijkheden bij nieuwe hypotheek.

hypotheek 191.600
Bankspaarsaldo 125.000
Maandbedrag 0
Rente 3.3%
Looptijd 2034
Opbrengst woning 300.000???

Aanschafprijs nieuwe woning 550.000????

Vraag 1, kunnen wij als we eerste verkopen en op later moment nieuwe woning vinden onze bankspaarhypotheek parkeren en daarna fiscaal voorzetten?

Vraag 2, Als we willen kiezen voor lagere maandlasten op dit moment? Welke opties zijn er dan ruwweg? Bankspaar niet voorzetten of is dat zonde? Mag er dan nog voor 191.600 aflossingsvrij?

vraag 3 Eventueel zouden we door inbreng spaargeld of benodigde nieuwe hypotheek onder 50% (van 550.000) kunnen brengen? Kan het dan interessant zijn om deze gezien de lage rente geheel aflossingsvrij op te nemen?

Ik ben vooral op zoek naar wat richting om mij verder te oriënteren. Uiteraard ga ik ook naar adviseur maar wil mij zelf daarop voorbereiden.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheek meenemen of niet?

Bericht door Rense »

Omdat jullie gebruik kunnen maken van het overgangsrecht liggen alle opties en hypotheekvormen open. Het antwoord op alle drie de vragen is dan ook ja.

1- Ja je kunt parkeren (hoewel je dat feitelijk niet doet want de oude hypotheek loopt immers door tot het moment van verkoop).

2- Ja de hypotheek is vormvrij voor de fiscus dus mag omgezet worden naar aflosvrij voor het volledige bedrag.

2- Ja je mag dan volledig aflosvrij. Bedenk je daarbij wel dat alles boven de huidige hypotheek in BOX 3 valt en de rente daarover dus niet aftrekbaar is.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek meenemen of niet?

Bericht door SimpleMind »

Kleine aanvulling bij omzetten. Opheffen van de bankspaarrekening moet natuurlijk wel gebruikt worden voor aflossing EWS en dus verlaging van het (aftrekbare) deel van de hypotheek.

Of omzetten gunstig is hangt van het totale plaatje af. Als het doel lagere maandlasten is zal het gunstig zijn. Als het doel lagere totale kosten is, waarschijnlijk niet maar dat hangt van veel zaken af. Inkomen speelt hierbij ook een rol.
runnie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 12:38 pm

Re: Hypotheek meenemen of niet?

Bericht door runnie »

Bedankt voor jullie reacties, lijkt dus best wat mogelijk te zijn

Even een check of ik het goed begrepen heb (beetje afgerond om makkelijker te lezen)

550.000 nieuwe woning kunnen we als volgt financieren

125.000 bankspaar en 110.000 overwaarde in mindering brengen op hypotheek) blijft er

315.000 te financieren over,
190.000 aflossingsvrij (met looptijd tot 2034 neem ik aan, daarna geen aftrek meer)
125.000 annuïtair met looptijd tot 2050

Klopt mijn redenering? Dan ga ik over tot het berekenen van maandlasten maar dat lijkt me dan nog wel mee te vallen.
Advocaat
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 nov, 2020 11:31 am

Re: Hypotheek meenemen of niet? Ja!

Bericht door Advocaat »

Spam, niet toegestaan.
Tevens gebruikersnaam gewijzigd, rechtstreekse verwijzing naar bedrijf of site is niet toegestaan.
Plaats reactie