Hoe snel kan een koopacte passeren?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rjmeijer1973
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep, 2020 11:26 am

Hoe snel kan een koopacte passeren?

Bericht door Rjmeijer1973 »

Beste forumgebruiker,

Ik heb een vakantiehuis gekocht en wil deze in overeenstemming met de verkoper 15 september laten passeren. Er hoeft geen hypotheek te worden geregeld, het bedrag wordt overgemaakt naar de rekening van de verkoper.

Nu moet bij de notaris de koopacte opgemaakt worden en het huis worden overgedragen(acte van lerering). Ik heb per 1/9 aan de notaris gevraagd of dit voor 15/9 kan geschieden. Hij gaf aan dat dat te kort dag is, en we dit mogelijkerwijs einde september gaat lukken.

Mijn vraag;
Waarom moet dit zo lang duren? De koper en verkoper zijn het eens over de verkoopwaarde en er hoeft geen financiering te worden geregeld? Is dit normaal dat het zo lang duurt en kan het ook sneller?

Dank voor de hulp
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoe snel kan een koopacte passeren?

Bericht door rambagts »

Wat zei de notaris toen je hem of haar deze vraag stelde?
Rjmeijer1973
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep, 2020 11:26 am

Re: Hoe snel kan een koopacte passeren?

Bericht door Rjmeijer1973 »

Dat het op zn vroegst eind september kon. Ik vind dat rijkelijk lang. Is dit gebruikelijk?
Rjmeijer1973
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep, 2020 11:26 am

Re: Hoe snel kan een koopacte passeren?

Bericht door Rjmeijer1973 »

Dat snap ik maar dan zal ik de vraag anders stellen aangezien mijn notaris 4 weken nodig heeft;
Als ik een huis zo snel mogelijk wil passeren, wat is dan de looptijd?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoe snel kan een koopacte passeren?

Bericht door rambagts »

Een paar dagen.

Maar je rept over een vakantiehuis. Daar kunnen bijzondere vooraarden van toepassing zijn. Denk aan reglementen, voorschriften. verplichte lidmaatschappen van VVE('s) op het bungalowpark. Dus wellicht bijzonder (tijdrovend) maatwerk. Dus echt een vraag voor de notaris in dit geval.

Ik herinner me ook een geval dat transport een keer een paar maanden duurde: reden:
Verkoper had hypotheek van zijn werkgever maar had verzuimd deze te laten royeren bij het kadaster na die te hebben afgelost en de werkgever was jaren daarvoor failliet gegaan. Er was een gang naar de rechtbank nodig om zaken rond te krijgen.
Lex van de Straat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 sep, 2020 8:33 pm

Re: Hoe snel kan een koopacte passeren?

Bericht door Lex van de Straat »

Goedenavond,
Notarissen zijn het laatste jaar ontzettend druk met overdrachten. Doordat de hypotheekrentes laag zijn willen veel mensen hun hypotheek omzetten. Ook zijn er ontzettend veel huizen verkocht, ik denk dat notarissen ontzettend druk zijn. In die hoek moet je het denk ik zoeken.
Plaats reactie