Vreemde taxatie situatie

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lot31
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun, 2017 10:00 am

Vreemde taxatie situatie

Bericht door Lot31 »

Beste lezers,

Mijn zus heeft het aanbod gekregen om haar huurwoning te kopen, maar er is niet gesproken over een korting als huurder en dergelijke. Het gaat om een erg oude woning welke ooit is overgenomen door de woningbouw van een particulier en ook eigenlijk niet past binnen het bestand van de woningbouw en waar ze eigenlijk al veel langer vanaf willen.

Er is een afspraak met een taxateur tot stand gekomen en de taxateur is verschenen. De taxatie verliep wat bijzonder want de taxateur is binnen een kwartier de woning door gevlogen en had eigenlijk alleen oog voor de maatvoering en was totaal niet geïnteresseerd in de huidige staat van de woning of de staat van het onderhoud. Hij liep zelfs opzettelijk met een grote boog om de gebreken heen. Een paar voorbeeldjes: Kozijnen welke overduidelijk verrot waren gewoon zonder iets te zeggen langs lopen en toen ik er wat over zei, erg geïrriteerd reageren en het er verder niet over willen hebben. Hij beweerde dat de zeer oude groepenkast met oude draaipatronen prima was. Terwijl diverse groepen niet eens een aardlekbeveiliging hebben. Een bevriend installateur had eerder al eens aangeraden de woningbouw in te schakelen gezien de gedateerde en wat gevaarlijke situatie.

Nu blijkt er een taxatiewaarde uitgekomen die meer dan Ôé¼20K boven de WOZ waarde ligt en de waarde is ook echt wel hoog wanneer je naar omliggende woningen kijkt. Het huis van de buren is bijvoorbeeld vorige maand verkocht voor ruim Ôé¼20K onder de WOZ waarde, helaas is dat een iets ander model woning waardoor het niet helemaal perfect bruikbaar is in de vergelijking, maar wel exact hetzelfde bouwjaar en ouwaard. De taxatiewaarde werd trouwens mondeling mede gedeeld door de woningbouw en het taxatierapport willen ze niet verstrekken. De taxateur gaf bij de taxatie al aan dat het rapport niet verstrekt zou worden. De taxateur heb ik opgezocht en hij is ÔÇô tot mijn verbazing ÔÇô wel aangesloten bij het NWWI.

Nu is mijn vraag of er in een centraal systeem van elke woningtaxatie een registratie is. We willen namelijk zelf een taxateur inschakelen en een bouwkundige keuring laten uitvoeren via de VEH. Het zou wel fijn zijn wanneer de tweede taxatie zonder invloed van de vorige taxatie plaatsvindt. Dus dan zou het jammer zijn wanneer de eerste taxatie terug te vinden is.

Ook vraag ik me af of de taxatie waarde van een bewoonde woning wel dezelfde kan zijn dan wanneer de woning leeg zou staan voor verkoop.

Is een woning taxateur nog aan bepaalde regels gebonden of kan deze lukraak maar wat doen zolang het bijvoorbeeld geen NWWI rapport is?

We balen wel flink van deze situatie en hadden dit totaal niet verwacht van een taxateur en de woningbouw. Zoals het er nu naar uit ziet, overweegt mijn zus ook af te zien van de aankoop en te blijven huren, of in dezelfde gemeente een andere koopwoning te gaan zoeken.

Graag jullie indruk en tips.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Vreemde taxatie situatie

Bericht door HJV »

]
We balen wel flink van deze situatie en hadden dit totaal niet verwacht van een taxateur en de woningbouw.
U verhaal lezende denk ik eerder dat je verkopende partij geen taxateur de waarde heeft laten bepalen, maar was het eerder de conciërge van de fietsenstalling.

Hier probeert de verkopende partij de kopende partij onder druk te zetten, doe een tegenbod onder voorbehoud (hier bent u de partij die de regels opstelt) van bevestigende koop, van 96 x de maandelijkse huurprijs
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vreemde taxatie situatie

Bericht door rambagts »

Er is een oud gezegde : wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
In dit geval heeft Woningbouw de makelaar ingeschakeld en deze handelt dus in het belang van de opdrachtgever.
Een huis kan verschillende waardes hebben:
Je kunt een huis laten taxeren voor bv. successie belasting en dan kan taxatiewaarde wel eens stukken lager zijn dan een taxatie voor een (hoge) benodigde hypotheek of voor een brandverzekering.

Ik adviseer u om zelf een NWWI taxateur te zoeken om het huis te taxeren. Kost helaas wat geld (google onder taxatie woning). Leg hem uit de reden van de taxatie. Als taxatiewaarde lager is, ga dan in gesprek met Woningbouw en dan komt u er vast wel uit.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: Vreemde taxatie situatie

Bericht door QAF »

Taxatiewaarde maakt ook allemaal niet zo uit. Je zus kan toch gewoon aangeven de woning voor X bedrag (wat zij het waard vindt) te willen kopen en anders af te zien van koop en blijven huren. Niet aangeven dat ze dan mogelijk wel een andere woning gaat kopen, maakt haar positie zwakker. Als verhuurder graag van de woning af wilt, heeft ze een goede kans het voor een koopje te kunnen scoren. Moet ze wel bereid zijn het hard te spelen en bij de deal ÔÇ£weg te lopenÔÇØ. Krijg je niet genoeg je zin? Geef aan dat je er van af ziet en klaar. Willen ze er echt graag van af, komen ze wel bij je terug.

Ik zou niet meer dan WOZ betalen in dit geval. Beginnen met een bod van 15-20% onder WOZ. Succes!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vreemde taxatie situatie

Bericht door M_1 »

Een groot voordeel van de situatie van je zus is dat zij niet onder druk staat om een bod te moeten accepteren. Het is immers niet zo dat de woning anders aan haar neus voorbij gaat, het is alleen zo dat ze dan moet blijven huren in plaats van dat ze de woning koopt.

Koop is trouwens ook niet heilig. Als ik de staat van onderhoud zo hoor, dan kun je je afvragen of het ├╝berhaupt verstandig is om de woning te kopen. Ik zou zelf niet staan te juichen als ik een huurwoning met verrotte kozijnen etc zou 'mogen' overnemen. Laat de verhuurder die problemen zelf maar oplossen.
Lot31
Berichten: 7
Lid geworden op: di 06 jun, 2017 10:00 am

Re: Vreemde taxatie situatie

Bericht door Lot31 »

Ik was even geveld door de griep, maar nu weer terug.
Dank voor al de reacties en tips! Vandaag gaan we praten bij de woningbouw en krijgen we inzage in het taxatieverslag. Ik hou jullie op de hoogte over het vervolg van deze situatie.
Plaats reactie