Geld uit stenen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Geld uit stenen

Bericht door Marrrss »

Hallo allen,
Ik spreek even namens mijn ouders, zij willen graag weten of ze op aanvulling van hun magere pensioen geld uit de stenen kunnen halen of hypotheek verhogen o.i.d

De situatie is als volgt
Vader 70, moeder 66 restant hypo is Ôé¼93000,- aflossingsvrij tegen 5,75% rente, verkoop huis (wat ze niet willen) is ongeveer Ôé¼185000,- hypo gewijzigd in 2008 rentevast loopt pas af in 2038,wat een giga boeterente zal gaan kosten om over te sluiten. ik ben bang dat ze klemvast zitten of is er een briljante oplossing die ze wat lucht zouden geven?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Geld uit stenen

Bericht door SimpleMind »

Er kan misschien nog wel iets uitgehaald worden maar ik ben bang dat dit eerder een scenario van de wal in de sloot zal zijn. Als ze niet willen verhuizen/verkopen is rentemiddeling denk ik beste optie.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Geld uit stenen

Bericht door rambagts »

Is verkoop binnen familie of vriendenkring geen optie en dan woning terug huren?
zie ook:

https://ffp.nl/nieuwsbericht/ouder-word ... n-kan-dat/
Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Re: Geld uit stenen

Bericht door Marrrss »

In de familie is helaas dat geld niet beschikbaar om de woning over te nemen, ik had inderdaad ook gelezen over terug huren...ik verwacht echter wel een flinke huursom dan. En dan verdampt de overwaarde ook wel snel in bijv. 10 jaar tijd
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Geld uit stenen

Bericht door Rense »

Bij welke geldverstrekker loopt de hypotheek nu?
Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Re: Geld uit stenen

Bericht door Marrrss »

DBV finance, dat word nu door Stater beheerd volgens mij
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Geld uit stenen

Bericht door M_1 »

Even bij de basis beginnen. Waarom willen ze geld 'uit de stenen halen'? Is er nu een bedrag aan geld nodig voor bijvoorbeeld onderhoud of voor iets anders? Of is het idee dat ze dat geld willen gebruiken om ruimer te leven? Of is het meer een onderduikgevoel, dat er nu 'zomaar' overwaarde in de woning zit waar ze nu niets mee kunnen doen?

Want even puur naar de cijfers kijken, ze betalen nu bruto net geen 450 euro per maand voor hun hypotheek. Dat lijkt mij een zeer net bedrag, wat ook met een laag pensioentje nog wel te betalen zou moeten zijn. Echt heel veel lager zal dat niet worden. En de papieren 'overwaarde' in de stenen is een mooi bedrag, maar ook niet exorbitant veel. zeker als je ook nog rekening wilt houden met een mogelijke toekomstige waardedaling en als je ook de te vergoeden rente zou moeten meefinancieren. Er is in elk geval niet zo veel overwaarde dat je daar een mooi extra inkomen uit zou kunnen krijgen. Dus om als 'aanvulling op het pensioen' geld uit de stenen te halen zie ik weinig mogelijkheden.

Als het punt is dat er (ook) geen financiële 'ruimte' is voor bijvoorbeeld een verbouwing of onderhoud, dan zou ik toch eerder denken aan een (onderhandse) lening bij bijvoorbeeld familie. Dat hoeft dan niet in plaats van de lopende hypotheek te zijn, maar dat kan ook een relatief klein bedrag bovenop de huidige hypotheek worden. Er is vast wel iemand die een paar duizend euro zou kunnen missen. Dat hoeft dan ook niet via de notaris te gaan, maar kan gewoon via een standaard contract worden geregeld.
Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Re: Geld uit stenen

Bericht door Marrrss »

Je hebt gelijk dat het maand bedrag niet hoog is, wat wel jammer is dat er niet word afgelost nu.mijn moeder heeft de laatste jaren een slechte gezondheid gehad waardoor er door medische missers(in onze ogen) ze onnodig veel geld uit hebben moeten geven aan bijv een aangepast bed waar ze met haar klachten destijds beter op zou slapen...Ôé¼6000,- dit is 1 voorbeeld maar zo zijn er vele, waar ze achteraf gezien veel spaargeld aan besteed hebben gehad met nul resultaat omdat het iets anders was. In de toekomst verwacht ik juist weer voor mijn vader problemen waardoor er misschien extra zorg ingekocht zal moeten gaan worden. Dat geld is er niet! Ik begrijp dat het een lastig verhaal is en dat de overwaarde ook niet riant is.
Toch hoop ik nog op een goed advies om te zorgen dat ze het wat ruimer kunnen krijgen....ik en mijn broer genieten niet van een mogelijke erfenis straks als ik weet dat mijn ouders het bij leven veel beter hadden kunnen gebruiken. Bij voorkeur gun ik hun het geld uit de stenen, waar ze overigens hard voor hebben moeten werken.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Geld uit stenen

Bericht door M_1 »

in dit geval is het juist een groot voordeel dat er niet wordt afgelost. Anders zouden je ouders zo'n 200 euro per maand extra kwijt zijn aan aflossing, terwijl ze dat geld vervolgens niet (of nauwelijks) meer 'uit de stenen' zouden kunnen krijgen. Als je ouders die 200 euro per maand aan aflossing zouden kunnen betalen, dan zou ik ze sterk aanraden om nu maandelijks zo'n bedrag op een spaarrekening te zetten voor moeilijker tijden. (En vooral om niet te gaan aflossen!) Ook als ze 'maar' 100 euro per maand zouden kunnen sparen, dan loopt dat in de loop der jaren toch lekker op.

Verder zijn de mogelijkheden dun bezaaid. Ze wonen al in een relatief goedkoop huis, ook bij hun hoge rentestand. Dus een verhuizing naar een andere koopwoning zal waarschijnlijk een duurdere woning betekenen en tegelijk niet veel extra woongenot. Eventueel zouden de maandlasten wel iets lager worden, maar een extra 'zak geld' levert het niet op. Een 'verzilver hypotheek' zou misschien in theorie 100 euro extra per maand geven, maar in dat geval zou je ook de gewone hypotheek moeten oversluiten. En waarschijnlijk ben je dan al het extra geld al kwijt aan boeterente. Wel heb je dan waarschijnlijk een iets lagere rente, wat mogelijk maandelijks meer ruimte geeft.

De meest 'realistische' opties die ik zie (naast bezuinigen en toch een spaarpotje opbouwen) zijn dat je ouders voor eventuele toekomstige uitgaven geld bij jou of je broer lenen en/of dat je ouders zich toch inschrijven voor een huur-seniorenwoning. Gezien de wachttijden zal dat laatste toch niet op korte termijn kunnen en als je ouders mogelijk wat met de gezondheid zitten, is op termijn een 'echte' seniorenwoning misschien sowieso geen slecht idee. In de tussentijd kunnen ze voor noodzakelijke aankopen misschien (hopelijk) wat geld bij jou of je broer lenen, wat dan in de toekomst met rente terugbetaald kan worden uit de verkoopopbrengst. Tel daarbij nog wat herinrichtingskosten op (en misschien nog een schenking aan de kinderen?) en dan komt het vermogen na verkoop zonder al te veel moeite onder de grens van 60.000 voor de huurtoeslag uit. Dat betekent ongeveer de zelfde maandlasten, maar wel een zak geld erbij. En daarmee een hoop zorgen minder.

Ik kan mij voorstellen dat dit voor je ouders toch nog erg als een ver-van-mijn-bed verhaal klinkt, maar de ervaring leert dat heel veel ouderen eigenlijk veel te lang met financiële zorgen in hun oude koopwoning blijven zitten, terwijl een verhuizing naar zo'n huurwoning tegelijk de zorgen voor onderhoud e.d. wegneemt en financiële ruimte geeft.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Geld uit stenen

Bericht door Rense »

DBV Finance wordt nu beheerd door SNS Mid Office. Daar wordt het overigens niet echt beter door. Rentemiddeling is dan helaas geen optie meer omdat zij dat niet doen met dat label.

Mogelijkheid is bijvoorbeeld nog ABN overwaardehypotheek, maar op basis van de aangeleverde gegevens is dan een opname van circa Ôé¼16.500 mogelijk.

Ik weet niet of dat voldoende is.
Marrrss
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jul, 2016 8:48 pm

Re: Geld uit stenen

Bericht door Marrrss »

Dank jullie wel voor alle eerlijke adviezen, hier zullen we het eens in de familie over gaan praten. Nogmaals mijn dank voor de genomen moeite en zodra we een beslissing hebben genomen zal ik deze posten.

Gr
Plaats reactie