Dilemma spaarxtra

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Dag,
met in gedachte vorige berichtgeving: onlangs twee offertes aangevraagd:
storting premiedepot en storting polis plus inkorten tot looptijd 20jr..
Wat mij vooral opviel waren de, erg hoge, ongedefinieerde kosten.
Storten van een bedrag a €18000 in premiedepot geeft ongeveer €4000,- "kosten". (los van levensverzekering)
Storten van een bedrag a €16500 direct in polis geeft ongeveer €2050,- "kosten". (los van levensverzekering)
Heb een verzoek gestuurd voor nadere specificatie.
Eerste reactie van helpdesk is dat wettelijke "helderheid rondom kosten" aan de orde is.
Mijn adviseur kon mij geen antwoord geven, iemand hier bekend met deze materie?
Laatst gewijzigd door hypogoander op do 28 okt, 2021 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

ter completering: rentevoorstel lening spaarxtra miv 1 aug 2019
1 jaar 1,55%
5 jaar 1,85%
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door SimpleMind »

Ik weet het niet zeker, maar als ik een gok moet doen heeft dit te maken met het verschil tussen de 6% op de polis versus de lage rente op de hypothecaire lening.
Als jij nu extra inlegt kost dat de geldverstrekker het renteverschil over de extra waarde van de polis... Overigens neemt de extra waarde langzaam weer af door lagere inleg.
Het verbaast me wel dat storten direct in de polis gunstiger lijkt dat in het depot. Ik denk dat je het beste de uitleg van de WUH kunt afwachten.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Dank voor je reactie SimpleMind.
Ja, even afwachten op de uitleg.
Wat me ook opviel dat als ik kies voor premiedepotstorting er gerekend gaat worden met actuele rente voor rente op premiedepot; 0.2%

Terwijl bij een premiestorting direct in polis mijn huidig saldo van ┬▒Ôé¼8000,- in premiedepot nog 0.75% oplevert/blijft opleveren
Bij beide opties wordt er natuurlijk per 1 augustus het grootste deel van de inleg direct in het inkorten gestopt.

p.s. 3 jaar geleden werden deze kosten (openen premiedepot plus storten/inkorten) niet expliciet vermeld.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

SimpleMind schreef:Ik weet het niet zeker, maar als ik een gok moet doen heeft dit te maken met het verschil tussen de 6% op de polis versus de lage rente op de hypothecaire lening.
.
Dat is toch juist "toegestaan" in deze constructie?
Gescheiden polisrente versus leningrente.
Maar goed, de vraag is doorgezet naar het actuariaat van Wuh kreeg ik bevestigd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door SimpleMind »

De rente is op zich wel losgekoppeld, en afgesproken voor een bepaalde tijd. Dit is echter afgesproken voor de inleg zoals nu afgesproken. Als er extra wordt ingelegd zal dat waarschijnlijk zijn afgedekt in de voorwaarden.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

tja Tukker,
zoekfunctie had ik reeds jaren terug gevonden...mede daardoor zit ik hier ;-)
Echter voor zover ik overzie zijn/waren er uiteindelijk vooral overstappers cq uitstappers van deze hypotheekvorm die op fora actief zijn/waren.
Ook niemand die nadere vragen/onderzoek heeft gedaan of genoemde kosten al dan wel niet terecht zijn.
Ikzelf kan het echt niet opmaken uit de polisvoorwaarde, laat Wuh mij maar wijzer maken...
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Met verwijzing naar artikel 24 (https://www.westlandutrechtbank.nl/site ... 0_1904.pdf (ik werd via de brief verwezen naar deze info)

"Artikel 24 - Kosten.
1 Alle kosten door de verzekeraar in verband met de verzekering gemaakt, kunnen door haar bij de verzekeringnemer in rekening worden gebracht, in mindering worden gebracht op de in de verzekering aanwezige waarde of door haar worden verrekend met de betaling van de afkoopwaarde aan de verzekeringnemer of met de uitkering aan de begunstigde.
2 Onder de in lid 1 bedoelde kosten worden onder meer begrepen:
- kosten van werkzaamheden die verband houden met wijzigingen van de verzekering (maximaal Ôé¼ 225);
- kosten in verband met telefonische overboekingen;
- kosten in het kader van beslag, faillissement, surs├®ance van betaling, schuldsanering of elke andere vorm van uitwinning door schuldeisers hetzij naar Nederlands recht hetzij naar niet-Nederlands recht;
- kosten van werkzaamheden die verband houden met gerechtelijke procedures en buitengerechtelijke kosten ter voorbereiding of ter voorkoming daarvan (daaronder begrepen de kosten van rechtsgeleerde raadslieden."

meent Wuh 14% kosten te mogen rekenen zowel over extra storting direct in spaarpolis als wel over doorlopende, toekomstige, kosten spaarpolis. 2x 14%.
Als ik de voorwaarde lees.. kan ik de eenmalige post Ôé¼225,- "administratiekosten" wel verklaren, maar 14% kan ik nergens teruglezen.
Wat zie ik over het hoofd?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door SimpleMind »

Ik denk dat je toch te maken hebt met de berekening onder 10.5. Hoewel extra storting niet expliciet wordt vermeld, maar ook niet de mogelijkheid.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

SimpleMind schreef:Ik denk dat je toch te maken hebt met de berekening onder 10.5. Hoewel extra storting niet expliciet wordt vermeld, maar ook niet de mogelijkheid.
Er word in de brief van Wuh met de verklaring/toelichting kosten uitdrukkelijk verwezen naar artikel 24 van de polis.
Laatst gewijzigd door hypogoander op za 06 jul, 2019 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Tukker schreef:Zoals gezegd geen recente ervaringen meer met deze specifieke hypotheekvorm. Maar het was (is?) inderdaad niet mogelijk om bij te storten in de polis.
Dit natuurlijk vanwege de hoge rente in de polis. Ook de kostenfactor en de boetebedingen waren (zijn?) totaal afwijkend en niet mals.
Storten in de polis is(en was) "gewoon" toegestaan......echter nu komt pas expliciet naar boven tegen welke kosten.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door SimpleMind »

Dat zal voor een (klein) deel ook andere kosten zijn. Maar ik verwacht het overgrote deel ÔÇÿboeterenteÔÇÖ
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Al met al; we hebben knip getrokken en direct in spaarpolis gestort cq ingekort tot 20jr..
Mijn schatting over de inleg was correct, de nu bekende kosten krijg ik er "gratis" bij.
Ondanks deze kosten toch niet verkeerd/rendabel, over 5 jaar zijn we van dit deel af mede dankzij die positieve rente van 6%.
Leningdeel vastgezet per 1 aug op 1,55% voor een jaar. (ondertussen weer gezakt)
Volgend jaar augustus renteherziening aflossingsvrij deel, nu 5,1% en dan...
Dank zover voor jullie bijdrage..
Tips blijven welkom!
edit:
SimpleMind schreef:Dat zal voor een (klein) deel ook andere kosten zijn. Maar ik verwacht het overgrote deel ÔÇÿboeterenteÔÇÖ
Ik vermoed(!) zelf inderdaad (vooral) boeterente over het leningdeel van de spaarxtra, die wordt tenslotte ingekort tot 20 jr.
Helaas kan ik zelfs na de nadere specificatie van de kosten daar niet veel uit opmaken.
Maar goed, spaarrente onze bank: 0.02%....
Laatst gewijzigd door hypogoander op do 28 okt, 2021 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Nadat ik nu e.e.a. aan overzichten binnen heb een kleine update over de "kosten"..
Het gestorte bedrag in de polis is zonder bijkomende "kosten" direct opgeteld/bijgeschreven in het spaarsaldo.
Ik ga er nu van uit dat de "kosten" gewoon de herberekende kosten zijn over de hele looptijd.
Of die looptijd nou 30,20 of 10 jaar is..er zijn vaste kosten gekoppeld aan deze hypotheekvorm, dat zal het verdienmodel zijn neem ik maar aan als leek.
Er was nog een regel in de specificatie: Rendement....
€20.000 staat daar.
Eigenlijk nu geen idee of dit nu het totaalrendement is of het rendement over de laatste polisstorting.
Laatst gewijzigd door hypogoander op do 28 okt, 2021 8:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hypogoander
Berichten: 41
Lid geworden op: do 04 okt, 2018 10:21 pm

Re: Dilemma spaarxtra

Bericht door hypogoander »

Tukker schreef:De Spaarextra was jaren gelden regelmatig onderwerp van gesprek op het forum en niet bepaald door de perfecte voorwaarden.

Slimme constructie, ook voor WUH, zie de zoekfunctie van het forum

https://www.amweb.nl/financiele-plannin ... -101118547

Gelukkig is het niet voor iedereen zo ondoorzichtig... :idea:
Plaats reactie