Aflossen, afwachten tot 1-1-2021 of bijstorten in spaarzeker

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hielke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 nov, 2018 1:57 pm

Aflossen, afwachten tot 1-1-2021 of bijstorten in spaarzeker

Bericht door Hielke »

Beste lezers,

Ik doe graag een beroep op jullie deskundige mening en advies.

Situatie spaarzekerhypotheek (afgesloten 1-3-2005) is per 1-1-2019 is (na meerdere malen bijstorten, aflossen en inkorten)
dat er nog een leningdeel openstaat van Ôé¼ 182.500. Huidige einddatum hypotheek is 1-1-2024.
Rente is 4,3%. Einde rentevaste periode is 1-1-2021.
WOZ waarde woning Ôé¼450.000,-.
In de spaarpolis zit per 1-1-2019 Ôé¼131.00 en de premie per maand wordt rond de Ôé¼ 300 per maand zodat de hypotheek lening per 1-1-2024 volledig kan worden afgelost.
Er is meer dan voldoende spaargeld aanwezig om hypotheek nu af te lossen of op 1-1-2021.
Ik mag van Interpolis maximaal Ôé¼7.500 in de spaarpolis bijstorten. Eenmalige extra kosten van bijstorten zijn 3% zodat het eerste jaar een rendement van 1,3% resteert op de storting.

Ik kom er niet helemaal uit wat nu de optimale strategie is ook met het oog op de bijtelling van het eigen woning forfait bij een lage rente na 1-1-2021. Probleem zit hem in het rentepercentage na 1-1-2021 dat nog niet bekend is maar waarschijnlijk tussen de 1 en 2% komt te liggen verwacht ik. Als ik het in mij houtje-touwtje spreadsheet uitreken neig ik naar niets doen tot 1-1-2021 en dan het restant bedrag (ongeveer Ôé¼32.500) in een keer aflossen.

Wie kan me verder helpen?
Alvast bedankt voor alle berekeningen en inzichten!
Hielke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 nov, 2018 1:57 pm

Re: Aflossen, afwachten tot 1-1-2021 of bijstorten in spaarz

Bericht door Hielke »

Niemand een idee? Of missen er nog bepaalde gegevens om mijn vraag te beantwoorden? Ik hoor het graag
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossen, afwachten tot 1-1-2021 of bijstorten in spaarz

Bericht door SimpleMind »

Even er vanuitgaande dat je op dit moment gewoon werkt en belasting betaalt, levert de hypotheek de komende 2 jaar levert deze hypotheek geld op. Aflossen (of inkorten) zou ik op dit moment daarom niet overwegen.
Extra storting zou kunnen. Overweging is hierbij of je op een andere wijze meer rendement haalt.. Overigens is het echter rendement iets minder dan 4,3%-3%... dit komt omdat een extra inleg ook de inleg voor komend jaar wat zal verlagen.

Ik zou dus inderdaad de hypotheek gewoon door laten lopen tot 2021. Eind 2020 krijg je een rente voorstel. Afhankelijk van de rente op dat moment kun je altijd nog besluiten af te lossen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Aflossen, afwachten tot 1-1-2021 of bijstorten in spaarz

Bericht door M_1 »

Eens. Nu is de spaarhypotheek nog behoorlijk voordelig
Na 2021 zul je bij een rentepercentage van rond de 2% nog wel iets aan renteaftrek hebben. Daarmee zullen de maandlasten in de zelfde orde zijn ADHD het rendement op je spaarpot. De spaarhypotheek aanhouden of meteen aflossen zal wat dat betreft dan financieel weinig verschil maken. Belangrijker afweging is dan wat je andere spaargeld opbrengt of kost. Levert dat een leuk rendement op, dan zou ik de spaarhypotheek laten doorlopen. Kost het je alleen maar geld omdat je op de bank niets krijgt, maar wel vermogensrendementsheffing moet betalen, dan is de hypotheek stoppen logischer.
Hielke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 nov, 2018 1:57 pm

Re: Aflossen, afwachten tot 1-1-2021 of bijstorten in spaarz

Bericht door Hielke »

Heren, duidelijk.

Dank voor jullie reacties.
Plaats reactie