Banksparen en einde rentevast

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marjon72
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jul, 2018 5:27 pm

Banksparen en einde rentevast

Bericht door Marjon72 »

Goede dag, ik heb een vraag en ik zou graag advies willen.
Mijn rentevaste periode loopt op 1 augustus na 10 jaar af. Nu heb ik alleen nog een deel banksparen en ik kom in aanmerking voor hypotheek rente aftrek omdat dit mijn eerste koophuis is.

Mijn oude hypotheek met een hoogte van 100.000 had een nominale rente van 5,35%. Mijn maandbedrag stond op Ôé¼445,83 en ik spaarde Ôé¼158,26.De bank schreef dus Ôé¼604,09 af.

Het voorstel van de bank is 10 jaar met een rente van 2,240%.
Zij komen dan op een maandbedrag van 186,67 en ik spaar dan 275,99. Het totaal wordt dan Ôé¼462,66 per maand. Dat klinkt natuurlijk goed maar ik heb over het laagste bedrag hypotheekaftrek.

Wat is nu wijsheid? 10 jaar vastzetten? En is dit het enige voorstel dat een bank doet? Of kun je nog in gesprek? Onderhandelen mag niet meer toch? Mijn hypotheek loopt nog tot 2038 en het gespaarde bedrag is op 1 aug Ôé¼12.349,90. Wat een getallen...
Andere mogelijkheden 5 jr is 1,85%
12 jaar 2,55%
15 jaar 2,99%

Wie kan mij een advies geven?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door SimpleMind »

Hallo,

Er lijken wat vreemde bedragen in je lijst te staan die niet helemaal overeenkomen met een echte bankspaarhypotheek. Nu is het op mijn vakantieadre met telefoon wat behelpen maar ik heb het gevoel dat we war missen.

In het algemeen is na 10 jaar een lage rente nog erg aantrekkelijk. Zeker als de spaarpot nu pas 12k is.

Bij een dergelijke lage rente is je voordeel van de HRA inderdaad erg klein of zelfs nul. Mijn advies is dan ook kort vastzetten 1-5 jaar, waardoor lage lasten maar hoge opbouw. En dat hopen op toekomstige rentestijging waardoor het atrek voordeel nog wat op kan leveren. Dit kan maximaal als je tussen jaar 15 a 20 dan zo lang mogelijk vastzet tegen hoge rente. Dan gaat rente (en aftrek omhoog) en rendement op sparen ook.

Voor ik echter meer kan zeggen moeten we eerst alle getallen goed hebben...
Marjon72
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jul, 2018 5:27 pm

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door Marjon72 »

Dank je voor jouw reactie. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nu ook erg lastig vind hoor dus ik heb vast zitten prutsen met cijfers.

Maar het zou na 10 jaar dus niet ongunstig zijn om een lage rente te hebben. Snap ik goed dat een hoge rente pas gunstig is als het spaarpotje al goed gevuld is? En als er nog renteaftrek mogelijk is? Of is dat te kort door de bocht?

En natuurlijk een hele fijne vakantie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door M_1 »

Eens met simplemind. De getallen kloppen niet met elkaar. Je huidige 158,26 zou bij 5,35% rente bij een gewone bankspaarhypotheek na 30 jaar uitkomen op 140.000 euro. Na 25 jaar zit je op een ton. En er zou na 10 jaar ook al 25.000 in de pot zitten. Voor een ton bankspaarhypotheek zou je volgens mij zo'n 45 euro per maand minder hoeven in te leggen. En zou je na tien jaar ook ongeveer de helft meer in de spaarpot hebben zitten dan nu.

De cijfers lijken eerder op een traditionele spaarhypotheek, een verzekering met 'ingebouwde' overlijdensrisicoverzekering. Maar misschien wel een erg dure, als er ongeveer 45 euro per maand op zou gaan aan extra premies en kosten bovenop het werkelijke spaarbedrag. Of het zou kunnen zijn dat de hypotheek nog geen tien jaar loopt, natuurlijk.

Dus los van de vraag welke rentevast periode te kiezen, zou ik eerst nog even in de hypotheekpapieren kijken hoe het nu werkelijk zit.
Marjon72
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jul, 2018 5:27 pm

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door Marjon72 »

Oh wat stom. Ik snap ineens waar de fout zit! Ik heb in eerste instantie een volledig aflossingsvrije hypotheek gehad. Die heb ik later omgezet in deel aflossingsvrij, wat ik inmiddels heb afgelost. En een deel banksparen. Daardoor bleef de looptijd van de originele volledig aflossingsvrije hypotheek in stand maar de vorm werd alleen anders.

De bankspaar hypotheek is in 2013 gestart. En dan klopt idd het lage deel omdat in de looptijd van 10 jaar de bankspaar pas 5 jaar loopt. Sorry, ik voel mij nu even erg stom. Mijn excuses voor de verwarring.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door M_1 »

Haha, geen probleem, hoor. Juist wel leuk om te zien dat we bij het narekenen eigenlijk al tot dit als meest logische conclusie waren gekomen.

Maar zeker nu, nu er nog zo weinig in de spaarpot zit, heb je nog veel meer aan lage rente dan aan hoge rente.
Marjon72
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jul, 2018 5:27 pm

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door Marjon72 »

Heel erg bedank voor het meedenken. Wat een top forum. Dank jullie.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Banksparen en einde rentevast

Bericht door SimpleMind »

Sorry dat ik even niet meer reageerde telefoon kwijt...)
Volgens mij is het echter wel duidelijk geworden... op dit moment is lage rente (met korte periode) gunstiger. Hoe kort is beetje afhankelijk van je risicobereidheid.
Op basis van je huidige gegevens (al deel afgelost dus waarschijnlijk wel enige ruimte) zou ik persoonlijk zeggen 5 jaar vast (en daarna verder kijken). 10 jaar zou kunnen als je maximale zekerheid zoekt.
Plaats reactie