Woning verhuren en nieuw huis kopen rendabel ?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HomE1984
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 jan, 2017 4:57 pm

Woning verhuren en nieuw huis kopen rendabel ?

Bericht door HomE1984 »

Hallo allemaal,

Heb al eens een topic gehad over mijn woning die ik wil gaan verhuren. Maar toch wil ik opnieuw alles op een rijtje zetten aangezien ik wil gaan uitzoeken is of het wel rendabel is mijn woning te gaan verhuren.

Mijn situatie.
Mijn 10 jaar rentevastperiode loopt tot 1 maart 2019.
Verkoopwaarde woning +- 135.000 euro.
Hypotheek momenteel 75.000 euro. ( 67.500 euro aflossingsvrij 4.9% en annuiteiten 7.500 5.1% )

Stel ik verkoop de woning nu voor 135.000 euro dan heb ik een overwaarde van 60.000 euro.

Maar ik zie mogelijkheden voor verhuur met een leuk rendement.
Doormiddel van spaargeld en een erfenis kan ik de hypotheek compleet aflossen.
Stel ik doe dit op het moment dat de rentevastperiode verloopt dan kost dit mij niks.
Ik krijg toestemming van de gemeente en van de VVE om te verhuren dus dat ik geen probleem. ( er zijn meerdere woningen in dit pand gekocht voor verhuur)
Het is een nieuwbouwappartement uit 2011 met een gezonde VVE, weinig tot geen onderhoud, goed geisoleerd, 25m2 tuin en een prive parkeerplaats in eigendom.

Stel ik zou 675 euro per maand vragen. ( ze worden voor meer verhuurd, de vraag naar huur is hier groot dus verhuren zal geen probleem zijn )
Onder de 710 euro huur kan huursubsidie aangevraagd worden.

Dan brengt mij dit per jaar 675 x 12 = 8100 euro op.
Dan heb ik nog kosten die ik moet maken:
Servicekosten: 912 per jaar.
Woz: 388 per jaar.
1,2% belasting (omdat de woning in Box 3 terecht komt, in verhuurde staat heb je voordeel hierover ) 1160 euro per jaar.
Verder zijn alle kosten voor de huurder ( gemeentebelastingen, gas en licht, water etc ) of vergeet ik iets?

Inkomsten - kosten: 5640 euro per jaar.

Natuurlijk heb ik nog de verzekering, onderhoud etc. De VVE betaald de kosten van het pand. Ikzelf voor alles binnen mijn appartement.
Maargoed ik ben handig dus veel kan ik zelf doen. Stel onderhoud en verzekering kost mij 640 euro per jaar dan heb ik nog een leuk rendement van 5000 euro op jaarbasis.
( natuurlijk moet een keer de ketel vervangen worden dan heb je hogere kosten maar 640 euro is natuurlijk ook hoog aangehouden )

Nu het volgende.
Stel dat ik samen met mijn vriendin een nieuw huis koop voor 275.000 euro.
Dan vervalt mijn renteaftrek over de woz waarde van mijn appartement.
Dus de eerste 124.000 euro zijn niet aftrekbaar.

Als ik het appartement verkoop heb ik mijn overwaarde van 60.000 euro die ik inbreng op de hypotheek.
Hypotheek is dan 215.000 + volledige aftrek. ( even van uitgaan dat we geen eigen geld in de hypotheek stoppen )

Maar verhuur van mijn appartement heeft weer een rendement van 5000 euro per jaar.
Als ik de hypotheekrente aftrek en de lening voor 60.000 euro bij elkaar globaal optel en van de 5000 euro zou aftrekken heb ik nog een leuk rendement.

Ik weet dat verhuur problemen kan opleveren zoals wietplantages, huurders die niet betalen etc. Buiten dat alles als ik het toch verhuur, een geschikte huurder vind en alles loopt vlekkeloos. Dan is het toch alleen maar slim te verhuren? Natuurlijk ga ik verhuren met een diplomatenclausule, zodat alles netjes geregeld is.

Hoe staan jullie er tegenover? Mensen met ervaring hierin?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Woning verhuren en nieuw huis kopen rendabel ?

Bericht door schakel »

U wilt verhuren op basis van de diplomatenclausule. Op grond van deze clausule is het de verhuurder toegestaan om zijn woning tijdelijk te verhuren. Echter een voorwaarde hiervoor is dat de verhuurder zelf de woning direct voorafgaand aan de huurovereenkomst heeft bewoond en hij de woning na afloop van de huurovereenkomst ook weer zelf gaat bewonen. Dat lijkt bij u niet het geval te zijn.

Als de verhuur plaatsvindt voor onbepaalde tijd m├®t huurbescherming is de zogenaamde leegwaarderatio van toepassing. De leegwaarderatio is een percentage van de WOZ-waarde van een woning en wordt bepaald door de verhouding van de jaarlijkse huurprijs in relatie tot de WOZ-waarde. In de praktijk betekent dit dat slechts 45 tot 85 procent van de WOZ-waarde als waarde van de verhuurde woning geldt. Lees hier

De 1,2% belasting over vermogen Box 3 is vanaf 2017 variabel geworden. Afhankelijk van de hoogte van het vermogen wordt er 0,86 tot 1,62 procent belast.
Plaats reactie