Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

peter070
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 8:43 am

Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Bericht door peter070 »

Beste Allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen hebben. Enkele tijd geleden was ik op een verjaardag bij een kennis, waarbij de hypotheek ver boven de waarde van het huis zit. Hun hadden een rente van 5,9% voor 30 jaar vast staan, en hebben kunnen middelen met de Rabobank naar 2,9% voor hun resterende 20 jaar. Ze hadden moeite met de maandlasten van meer dan 1800 bruto.

Aangezien het voor ons ook alweer even geleden was dat we naar de hypotheek gekeken hadden (en veel advies destijds aan dit forum hebben gehad), dacht ik laat ik eens op de website van de Rabobank kijken. Daar kon ik vrijblijvend een voorstel krijgen. Zie onderstaand:

Hypotheek 285.000. Afsluitdatum hypotheek 1-10-2010 (eerste hypotheek beide, HRA tot 1-10-2040).
Rente 4,7%
50% aflossingsvrij en 50% bankspaar.
Rente maandelijks 1116,25 en inleg 183,39.
Tot nu toe gespaard 16.197,68 op de bankspaar.

Voorstel van de Rabobank op basis van 10 jaar vast:

Met boete (rente 2,9%):

Rente 688,76 en inleg 276,94 + eenmalige boete van 15.202.33

Met rentemiddeling (rente 3,75%):

Rente 890,63 en inleg 230,19 en geen boete (contante waarde van renteverschil is 21.311,62).

Op dit moment kunnen we de huidige maandlasten betalen, echter geen gevoel bij de rentestand voor de toekomst (goedkoper is altijd mooier). Geen budget voor een boete, daar we net 2 bedrijven hebben opgestart voor mijn vrouw + het huis verbouwd hebben. Als ik zelf naar het voorstel kijk, lijkt het me niet verstandig om hierop in te gaan. Natuurlijk geen idee hoe de kaarten in 2020 liggen, maar wij hebben nog wel de intentie om binnen nu en 5 jaar te verhuizen naar een groter huis.

Ik hoor graag jullie visie!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Bericht door M_1 »

Bij Rabo betekent keuze voor rentemiddeling vaak dat je bij verhuizing niet meer boetevrij de hypotheek mag aflossen. Als je er over denkt om binnen afzienbare tijd mogelijk te verhuizen, dan lijkt mij rentemiddeling dus niet echt handig. Los daarvan kost rentemiddeling je sowieso 350 euro plus 0,2% extra verhoging van de hypotheekrente. Met nog 'maar' ongeveer drieeneenhalf jaar te gaan lijkt rentemiddeling mij dan een wel wat dure optie.

Ik zou de rente liever nog niet middelen, maar ik zou eerder kijken of je nog wat zou kunnen sparen voor de -aftrekbare- boeterente. Als je dan alsnog zou willen profiteren van de huidige lagere rente, dan zal over bv. een jaar de boete een paar duizend euro lager zijn en zou je wellicht al een leuk bedragje bij elkaar hebben kunnen gespaard.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Bericht door exroosje »

Waarom niet alleen het aflossingsvrije deel aanpassen?
Dan kan je inleg op de spaar even laag blijven.

Voordeel is dat de vrije aflossing over het geheel wordt berekend en je dus en dubbel zo hoog percentage boetevrij kunt aflossen, dus valt je boete een stuk lager uit. Tenminste, als de Rabo ook zo rekent.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Bericht door M_1 »

Dat zou sowieso het meest logische zijn, ware het niet dat bij Rabo de lening vaak maar uit ├®├®n deel bestaat. Het is vaak een aflossingsvrije lening voor het hele bedrag met daaraan gekoppeld een bankspaarrekening met een lager doelkapitaal. Het is dan vaak niet simpel mogelijk om de rentevaste periodes los te koppelen. Er zitten dan vaak extra kosten aan verbonden. Maar die kosten kunnen zich wel redelijk snel terugverdienen, mits je blijft wonen waar je woont..
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Bericht door SimpleMind »

Waarom niet alleen het aflossingsvrije deel aanpassen?
Dan kan je inleg op de spaar even laag blijven.
Waarom is dit gunstig? De hypotheek loopt pas kort, spaarsaldo is nog erg klein. Lagere rente met hogere inleg levert in in dit geval lagere maandlasten bij een snellere kapitaal opbouw....
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Rentemiddeling Rabobank (nog 43 maanden)

Bericht door exroosje »

Je hebt gelijk.

De inleg gaat weliswaar omhoog van 183 naar 230, dus ca 50 extra, maar de rente zou omlaag gaan van 4,7 naar 3,75 over die helft, da's 112 euro per maand. Mits er natuurlijk geen bijkomende kosten zijn (advies, provisie etc)

De business case over de andere helft is echter een stuk beter, want daar steek je de 112 euro rentevoordeel gewoon in je zak.
Als de hypotheek in 2 stukken opgedeeld is kun je dus kiezen alleen het aflossingsvrije stuk over te sluiten, mits dat voordeel oplevert mbt gebruik van je (10%?) aflossingsruimte . Dan zou je bv nog een wat lagere middelingsrente kunnen krijgen. (mits de rabo zo rekent, dat is ook weer verschillend per bank) . Al moet ook dat weer opwegen tegen de extra transactie kosten die je zou maken als je de andere helft volgend jaar alsnog zou doen.
Plaats reactie