Rentemiddeling NN, nog 27 maanden rentevast

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JeDr
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 8:58 pm

Rentemiddeling NN, nog 27 maanden rentevast

Bericht door JeDr »

Goedenavond,

Ik heb momenteel bij NN een Aflossingsvrije hypotheek van ongeveer 200.000 tegen 5,9%. Looptijd rentevast is nog 27 maanden en kan nu middelen tegen 4,01% voor 20 jaar vast. Boete van 14.600 is me helaas teveel, dan zou ik 3,4% gaan betalen voor 20 jaar. Netto zou ik er ongeveer Ôé¼200 p/m op vooruit gaan, dus lijkt zeker aantrekkelijk qua maandlasten. Vraag is of dat ook zo is? Of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zijn er ook mensen die de rente nog lager hebben weten te krijgen middels gesprekken met de bank?

Alvast bedankt!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rentemiddeling NN, nog 27 maanden rentevast

Bericht door SimpleMind »

Netto zou ik er ongeveer Ôé¼200 p/m op vooruit gaan, dus lijkt zeker aantrekkelijk qua maandlasten. Vraag is of dat ook zo is? Of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Dat lijkt natuurlijk zeker zo.... je gaat immers per maand minder betalen.... de komende 27 maanden...

Maar of het ook verstandig is afhankelijk van je situatie. Als je van plan bent binnen een paar jaar te verhuizen kan het goed uitpakken. Maar als je er nog lang blijft wonen en je kunt de lasten nu prima betalen is rente-middeling eigenlijk een dure oplossing. De boete betaal je namelijk toch en daarboven een renteopslag van vermoedelijk 0,2%. Die boete wordt weliswaar uitgesmeerd over de nieuwe rentevastperiode en daarom zul je de rente dan ook weer voor een lange periode vast moeten zetten (waarmee de rente automatisch ook al weer hoger is)...

Natuurlijk, als je verwacht dat de rente over 2 jaar heel veel hoger is dan kan het gunstig uitpakken.... maar dan kun je ook nog even een tijdje afwachten..... die boete wordt de komende maanden namelijk ook snel minder...

Andere zaken die een rol kunnen spelen / bij mij vragen oproepen:
  • Is alles aflossingsvrij?
  • Wanneer vervalt de renteaftrek? (En hoe ga je de lasten dan betalen?)
JeDr
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 8:58 pm

Re: Rentemiddeling NN, nog 27 maanden rentevast

Bericht door JeDr »

SimpleMind schreef:Dat lijkt natuurlijk zeker zo.... je gaat immers per maand minder betalen.... de komende 27 maanden...

Maar of het ook verstandig is afhankelijk van je situatie. Als je van plan bent binnen een paar jaar te verhuizen kan het goed uitpakken. Maar als je er nog lang blijft wonen en je kunt de lasten nu prima betalen is rente-middeling eigenlijk een dure oplossing. De boete betaal je namelijk toch en daarboven een renteopslag van vermoedelijk 0,2%. Die boete wordt weliswaar uitgesmeerd over de nieuwe rentevastperiode en daarom zul je de rente dan ook weer voor een lange periode vast moeten zetten (waarmee de rente automatisch ook al weer hoger is)...

Natuurlijk, als je verwacht dat de rente over 2 jaar heel veel hoger is dan kan het gunstig uitpakken.... maar dan kun je ook nog even een tijdje afwachten..... die boete wordt de komende maanden namelijk ook snel minder...

Andere zaken die een rol kunnen spelen / bij mij vragen oproepen:
  • Is alles aflossingsvrij?
  • Wanneer vervalt de renteaftrek? (En hoe ga je de lasten dan betalen?)
Verhuizen zit er niet in voorlopig, want hypotheek is veel hoger dan waarde huis en we hebben ook geen plannen. Doel is puur lastenverlaging en profiteren van de nu erg lage rente, maar niet tegen elke prijs...

We hebben ook een deel banksparen, maar daar kan ik niets aan veranderen en laat ik lekker zo. Waar ik het hier over heb is dus 100% aflossingsvrij. Renteaftrek vervalt pas over 20 jaar ofzo, dus daar heb ik nog even te gaan.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rentemiddeling NN, nog 27 maanden rentevast

Bericht door SimpleMind »

In dat geval zou ik persoonlijk twee jaar wachten dan ben je vrijer in de keuze voor nieuwe periode en betaal je ook die 0.2% opslag niet. Als je verwacht dat de rente veel hoger zal worden of je de lagere nodig hebt om te leven is het wat anders...
JeDr
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 8:58 pm

Re: Rentemiddeling NN, nog 27 maanden rentevast

Bericht door JeDr »

SimpleMind schreef:In dat geval zou ik persoonlijk twee jaar wachten dan ben je vrijer in de keuze voor nieuwe periode en betaal je ook die 0.2% opslag niet. Als je verwacht dat de rente veel hoger zal worden of je de lagere nodig hebt om te leven is het wat anders...
Het blijft ook een gok en uiteraard is direct een lagere last een aanlokkelijk aanbod. Heb wel al de kosten gemaakt om de hypotheek te splitsen (was eerst 100% banksparen), maar dit maakt ons nu wel flexibel om in te spelen op veranderingen of straks verschillende looptijden te kiezen voor beide delen.
Plaats reactie