ING Hypotheek + lening aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Erik001
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 03 feb, 2017 9:25 pm

ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door Erik001 »

Dag,

Ik heb 7 jaar terug een appartement gekocht van een echtpaar waarvan de vrouw is overleden.
Het echtpaar ken ik vanaf kleins af. Mijn hypotheek is 150.000 euro!.

Soort gelijke apartementen staan nu in hartje centrum voor 180.000 euro te koop. Een overwaarde dus van 30.000 euro. Nu is het zo dat ik voor de verbouwing / wereldreis een lening heb van 25000 euro.

Altijd keurig netjes betaald, verder geen achterstanden of negatieve BKR registraties.
Nu heb ik een unieke kans om naast mijn ouders te wonen, mijn oude buren hebben hun huis te koop staan voor 199.000 euro en gezien ik nu een rente heb van 4,9 tegenover 1,70 is het de moeite waard.

Moet ik dan eerst mijn huis verkopen of kan ik mijn huis te koop zetten en in de tussentijd een offerte opvragen bij de bank voor 199.000 euro?. Wat is handig, een overbruggingshypitheek of mondeling afstemmen met de bank dat de lening van 25000 euro word afgelost bij verkoop van de huidige woning, gezien het feit ik nu geen 25000 op mijn spaarrekening heb staan. Ik wil absoluut niet op straat komen te staan. Het moet elkaar overlappen. Alhoewel ik altijd welkom ben bij m'n ouders.

Op NHG.nl kan ik op basis van mijn inkomen het bedrag van 199.000 euro zonder de lening van 25000 euro makkelijk lenen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door M_1 »

Het lijkt mij handig om even bij een adviseur langs te gaan, voor wat basis informatie en om jouw specifieke situatie te bekijken. In het algemeen heb je voor de tijd dat je twee huizen hebt een overbruggingsfinanciering. Dat is een stuk makkelijker als je je eigen huis al hebt verkocht, wat wil zeggen dat je al weet wanneer je in de toekomst het geld gaat krijgen. Maar veel hangt dus af van je eigen situatie.

Je zou ook kunnen kijken of je ouders de lening, of een deel van de lening, tijdelijk kunnen 'overnemen'. Dat maakt het in elk geval makkelijker.
Erik001
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 03 feb, 2017 9:25 pm

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door Erik001 »

Dag M_1

Dus als ik het goed begrijp kan ik de overbruggingshypotheek gebruiken om die 25000 euro af te lossen?.
Als ik de bank kan laten zien dat er sprake is van overwaarde in mijn appartement kunnen ze toch een offerte uitbrengen voor mijn nieuwe woning?. Of moet die 25000 euro eerst afgelost zijn voordat ze een offerte kunnen uitbrengen ?. Zijn hier echt geen oplossing voor, lijkt mij wel toch?

Als er geen mogelijkheden zijn ga ik niet de moeite nemen een ING adviseur te raadplegen. Lijkt mij dat iemand hier op basis van mijn informatie toch wel moet kunnen inschatten wat wel / niet mogelijk is.
Mijn ouders erbij betrekken kan maar daar heb ik absoluut geen trek ik.

Groeten,
Erik L.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door SimpleMind »

Beste Erik,

M_1 schreef:
Het lijkt mij handig om even bij een adviseur langs te gaan, voor wat basis informatie en om jouw specifieke situatie te bekijken.
En dat is precies wat je moet doen denk ik. Het zal er verder bijvoorbeeld van afhangen of je spaargeld hebt om tijdelijk de dubbele lasten te overbruggen.
Maar ook die 25k is niet helemaal duidelijk. Je geeft aan dat dit voor zowel verbouwing is gebruikt (dat is gunstig want daarvoor is de lening een eigen woning schuld in box1) als voor een wereldreis (en dan is geen eigen woning schuld en valt in box 3). Die box 3 lening telt veel zwaarder mee in het financieringsplaatje dus mag je er niet zomaar van uit gaan dat de NHG berekening hiervoor van toepassing is (tenzij je die box 3 lening hebt ingevuld).

Kun je aantonen hoeveel van die 25k aan verbouwing is besteed? Dat maak het plaatje bij de adviseur duidelijker....(en beter)...
Erik001
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 03 feb, 2017 9:25 pm

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door Erik001 »

SimpleMind schreef:Beste Erik,

M_1 schreef:
Het lijkt mij handig om even bij een adviseur langs te gaan, voor wat basis informatie en om jouw specifieke situatie te bekijken.
En dat is precies wat je moet doen denk ik. Het zal er verder bijvoorbeeld van afhangen of je spaargeld hebt om tijdelijk de dubbele lasten te overbruggen.
Maar ook die 25k is niet helemaal duidelijk. Je geeft aan dat dit voor zowel verbouwing is gebruikt (dat is gunstig want daarvoor is de lening een eigen woning schuld in box1) als voor een wereldreis (en dan is geen eigen woning schuld en valt in box 3). Die box 3 lening telt veel zwaarder mee in het financieringsplaatje dus mag je er niet zomaar van uit gaan dat de NHG berekening hiervoor van toepassing is (tenzij je die box 3 lening hebt ingevuld).

Kun je aantonen hoeveel van die 25k aan verbouwing is besteed? Dat maak het plaatje bij de adviseur duidelijker....(en beter)...
Ik zal het even toelichten! 25k is gebruikt voor de complete verbouwing van mijn appartement! Toen ik dit appartement heb gekocht had ik 10k spaargeld maar die heb ik gebruikt voor een wereldreis.

Dus toen ik terug kwam van vakantie heb ik een lening van 15k afgesloten voor de verbouwing en is ook volledig voor de verbouwing gebruikt! Paar jaar terug heb ik de lening verhoogd naar 25k om nog meer te verbouwen! Er zit dus degelijk wat overwaarde in mijn appartement.

Spaargeld? Ja, Ik heb nu 4k spaargeld. Heel simpel, als mijn huis verkocht is heb ik die lening van 25k niet meer! Sterker nog, ik hou nog 5 tot 7k over voor mijn nieuwe hypotheek!

Als ik nu mijn appartement verkoop en die 25k aflos heb ik geen onderdak meer. En heb geen zin om alles naar mijn ouders over te verhuizen. Dus als ik de bank dan uitleg dat dit de situatie is brengen ze dan een offerte uit? Het probleem is dat die 25k pas afgelost word als ik met de nieuwe kopers bij de notaris zit voor het overdrag, maar dan moet ik ook meteen de sleutels overdragen aan de kopers!

Als ik pas daarna een offerte voor 199k moet gaan aanvragen bij de bank en voordat alles rond is ben ik twee tot drie maanden verder! Waar moet ik dan die drie maanden met mijn spullen heen!

Mijn vraag is, kan de bank als ik de situatie uitleg alvast een offerte uitbrengen? Zodat ik nadat mijn appartement verkocht is meteen kan overstappen naar de nieuwe woning
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door M_1 »

Dat is nu juist iets wat een adviseur precies voor je kan uitzoeken... Het lijkt of je in een cirkeltje draait: je wilt weten of er mogelijkheden zijn, maar om dat uit te zoeken moet je naar een adviseur. Maar je wilt alleen naar een adviseur als je zeker weet dat er mogelijkheden zijn...
Erik001
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 03 feb, 2017 9:25 pm

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door Erik001 »

M_1 schreef:Dat is nu juist iets wat een adviseur precies voor je kan uitzoeken... Het lijkt of je in een cirkeltje draait: je wilt weten of er mogelijkheden zijn, maar om dat uit te zoeken moet je naar een adviseur. Maar je wilt alleen naar een adviseur als je zeker weet dat er mogelijkheden zijn...
Waar staat dit forum dan voor? Om iemand door te verwijzen naar een adviseur.
Dat had ik zelf ook al bedacht M_1.

Ik stel een simpele vraag, zekerheid kun je via dit forum niet geven. Daar ben ik me bewust van.
Maar bruikbare informatie zou heel fijn zijn!

Ik stel een simpele vraag en ik had daarbij gehoopt dat jullie op basis van jullie kennis een aantal mogelijkheden / of bruikbare tips konden meegeven. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd!.

Wat eigenlijk op neerkomt dat ik te veel vragen stel en u geen zin heeft die te beantwoorden omdat het u misschien te veel tijd kost! Dus het makkelijkste en simpele antwoord is; GA naar een Adviseur.

Bedankt voor deze bruikbare tip !.
Laatst gewijzigd door Erik001 op za 04 feb, 2017 8:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door M_1 »

Als ik pas daarna een offerte voor 199k moet gaan aanvragen bij de bank en voordat alles rond is ben ik twee tot drie maanden verder! Waar moet ik dan die drie maanden met mijn spullen heen!

Mijn vraag is, kan de bank als ik de situatie uitleg alvast een offerte uitbrengen? Zodat ik nadat mijn appartement verkocht is meteen kan overstappen naar de nieuwe woning
Nogmaals, in het algemeen heb je voor de tijd dat je twee huizen hebt een overbruggingsfinanciering. Dat is een stuk makkelijker als je je eigen huis al hebt verkocht, wat wil zeggen dat je al weet wanneer je in de toekomst het geld gaat krijgen.

Je hebt dan dus een tijdje twee hypotheken, die op je nieuwe huis en die op je oude huis. De nieuwe hypotheek en de overbrugging voor de 'overlap' sluit je af als je nog in je oude huis woont.

Als je al weet wanneer de overdracht van de oude woning is, dan weet je ook precies wat de overwaarde is (bv. 30.000) en hoeveel je dubbele lasten zijn (bv 4.000). En wat de bijkomende kosten koper voor de nieuwe woning zijn (bv. 10.000). Dan is de rekensom redelijk eenvoudig gemaakt. Overigens is er in feite natuurlijk een schuld van 175.000, zodat de overwaarde dan maar 5.000 is... De kosten zijn dan 180+10+44 = 194.000. Met een hypotheek van 181.800 en 5.000 overwaarde zul je dan 7.200 eigen geld moeten hebben.

Als je voor je oude huis nog geen koper hebt, dan is het verhaal anders. Er is dan niet duidelijk hoe lang je dubbele lasten hebt, dus de bank zal bv. kunnen uitgaan van een jaar dubbele lasten. En ook is niet duidelijk wat de woning zal opleveren. Daarom zal de bank uitgaan van een veel lagere opbrengst. Gecombineerd met het feit dat je in feite een lening van 175.000 voor de woning hebt, lijkt het mij lastig om in deze situatie voldoende financiering te krijgen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door SimpleMind »

Beste Erik,

Even een kleine opmerking. De adviseurs hier proberen zo goed mogelijk advies te geven. En M_1 is daarbij een van de meest gewaardeerde adviseurs op het forum. Hij neemt juist de tijd om zo goed als mogelijk de vragenstellers antwoord te geven en van goed advies te voorzien. Maar een hypotheek is niet altijd een onderwerp dat op een forum eenvoudig te beantwoorden is. Ik hoop dat je dit wilt begrijpen en iets meer respect kunt opbrengen voor de goedbedoelde adviezen van M_1!

Dan je situatie: zoals M_1 al aangeeft. Bezoek een onafhankelijke adviseur. Een eerste gesprek is vaak zonder kosten en verplichtingen en na een uur heb je dan een prima idee van je mogelijkheden. Neem alle relevatie informatie mee zoals huidige hypotheek, woz-waarde, inkomsten, kredieten, etc (indien ┬▒57 of ouder ook pensioengegevens).

Nog even een opmerking:
Spaargeld? Ja, Ik heb nu 4k spaargeld. Heel simpel, als mijn huis verkocht is heb ik die lening van 25k niet meer! Sterker nog, ik hou nog 5 tot 7k over voor mijn nieuwe hypotheek!
Zo simpel is dat dus niet. Je houdt dit niet over. Om geen box 3 lening te hebben die niet aftrekbaar is zul je dit in het nieuwe huis moeten stoppen, eventueel als aflossing van een overbruggingskrediet. Overigens is 4k spaargeld niet heel erg veel in het kader van dubbele lasten. Maar nogmaals, zonder een compleet overzicht met alle details is er geen eenduidig antwoord op jouw "simpele" vraag... bezoek een adviseur!
Erik001
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 03 feb, 2017 9:25 pm

Re: ING Hypotheek + lening aflossen

Bericht door Erik001 »

Dit is inderdaad het antwoord waar ik naar opzoek was! Bedankt hiervoor.
Simpelweg, ik moet een koper vinden voor mijn appartement anders word het lastig of haas onmogelijk.

Onderstaande is mijn aller laatste vraag, gezien de mogelijkheden ga ik volgende week een adviseur raadplegen. bedankt voor uw tijd alvast!

@M_1, Stel ik heb een koper gevonden en de overdracht van mijn appartement is op 1 mei 2017.
Vervolgens gaat mijn adviseur ergens in april naar de bank met deze gegevens en de bank die verstrekt mij een offerte en evt. een overbruggingshypotheek omdat mijn huis zo goed als verkocht is! Waardoor die lening van 25k geen beperking meer is op de offerte, omdat deze op 1 mei na de overdracht door de notaris word afgelost, Klopt dit?
Plaats reactie