Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% -> 0.8%

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Maxenmoritz
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 okt, 2016 7:53 pm

Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% -> 0.8%

Bericht door Maxenmoritz »

Wij moeten binnenkort onze hypotheek voor onze recreatiewoning verlengen. Een half jaar geleden hebben wij de Rabobank gevraagd naar de actuele hypotheekrentes. De Rabobank gaf destijds (april 2016) aan dat de opslag voor recreatiewoningen 0.2% is. Nu blijkt dat de Rabobank een opslag rekent van 0.8% voor recreatiewoningen. Een stijging dus 0.6%!

Volgens de Rabobank krijgen wij 3 maanden voor het verlopen van de vaste hypotheekrenteperiode een nieuwe offerte. Volgens onze eigen berekening zouden wij deze eind september / begin oktober hadden moeten krijgen (de huidige hypotheek was destijds eind december ingegaan). De Rabobank vertelde ons begin oktober dat zij als startdatum januari nemen (omdat er maar een paar dagen hypotheek is genoten in de maand december). De Rabobank gaf aan dat we aan het eind van deze maand een offerte krijgen voor de hypotheek van onze recreatiewoning. Inmiddels hebben wij de offerte binnen en zagen dus dat er nu een opslag wordt gerekend van 0.8% voor recreatiewoningen. Ik heb vandaag gevraagd wanneer deze stijging is ingegaan. Zij konden (of wilden) mij dit niet vertellen.

Wie kan mij wel vertellen sinds wanneer de Rabobank rekent met de nieuwe opslag voor recreatiewoningen (0,8%)?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% ->

Bericht door M_1 »

De opslagen zijn aangepast voor aanbiedingen die na 10 oktober zijn gedaan.

Volgens hun eigen voorwaarden:

"De rentevastperiode gaat in op het moment dat wij u het leningdeel geven. En stopt op de laatste dag van de kalendermaand waarin de rentevastperiode afloopt."
Dus als de lening eind december is ingegaan, dan zou de rentevaste periode op de laatste dag van december moeten eindigen.

[Even terzijde, vreemd geformuleerd: er staat in feite: de rentevastperiode eindigt op de laatste dag van de maand waarin de rentevastperiode eindigt. Een cirkelredenering. Oftewel zoiets als wanneer schijnt de zon? De zon schijnt als de zon schijnt.]

"Wij doen u dat aanbod minimaal 3 maanden voordat de rentevastperiode afloopt."
Dus je had op zijn laatst op de laatste dag van september een nieuw voorstel moeten krijgen.

Ik denk dat je dus een redelijk sterk argument hebt om een lagere opslag te eisen.
Maxenmoritz
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 okt, 2016 7:53 pm

Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% ->

Bericht door Maxenmoritz »

Afgelopen vrijdag heb ik gebeld naar mijn contactpersoon bij de Rabobank. Zij konden mij niet vertellen wanneer deze verhoging was doorgevoerd (of wilden zij het mij niet vertellen). Het opmerkelijke is dat ik eind september nog contact heb gehad met de Rabobank met de vraag wanneer ik de offerte kon verwachten. Ze vertelden mij toen dat ik die pas over een maand (eind oktober) kon verwachten. Omdat de hypotheek pas op 29 dec 2011 is ingegaan, hebben ze niet december 2016 maar 31 januari 2017 als einddatum gerekend voor de rentevast periode. Zij vertelde mij eind september dat ik mij geen zorgen moest maken. Ik heb mijn contactpersoon afgelopen vrijdag verteld dat ik de Rabobank op dit punt niet klantvriendelijk vind. Wij zitten bij Private Banking en dan mag je verwachten dat ze ons vroegtijdig informeren en adviseren mbt het aanpassen van hypotheken. Zij vertelde mij dat ik alles kon lezen op internet, en dat ze niet in staat zijn om alle klanten te informeren over de (aankomende) wijziging. Dit is een zeer slechte zaak, en absoluut niet klantvriendelijk (indien dus blijkt dat de wijziging op 10 oktober is doorgevoerd).
Wij hebben de website van de Rabobank nader bestudeerd, en hebben geen informatie gelezen over de hoogte van deze renteopslag.
Kortom, wij denken erover om een formele klacht bij de Rabobank in te dienen dat ze ons bewust informatie hebben achtergehouden mbt het verlengen van de hypotheek.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% ->

Bericht door M_1 »

Wat Tukker aangeeft, deze aanpassing is waarschijnlijk al van langer geleden. In mei 2014 heeft de Rabobank de opslagen-structuur 'omgegooid'. De aanpassing van deze oktober is een andere aanpassing. Je hebt dus bij nader inzien toch niet echt zo'n sterk argument...

Met die eerdere aanpassing zijn meer risicovolle leningen duurder geworden en minder risicovolle leningen goedkoper. (Ander punt was dat aflossen meer is gaan lonen: bij een normale hypotheek heeft het meer voordeel gekregen om met aflossen in een lagere risicoklasse te gaan komen.) Een recreatiehypotheek houdt een veel hoger risico in, dus het is wel begrijpelijk dat de opslag veel meer dan slechts 0,2% zou moeten zijn. Of je zo ver voor het aflopen van de rentevaste periode daarvan op de hoogte gesteld zou moeten worden lijkt mij wat ver gezocht.

Over het moment waarop de rente aangepast zou moeten worden valt nog te discussiëren. Hoewel je de rente achteraf betaalt en dus pas eind van de maand betaalt, is drie maanden voor het einde van de rentevaste periode toch duidelijk drie maanden voor het einde van de rentevaste periode en niet drie manden voor de laatste betaaldatum. Maar ik denk dat de rente van september eerder hoger was dan lager, dus dat je eerder voordeel bij het latere rentevoorstel hebt dan nadeel.

Maar ik neem aan dat je inmiddels al een flink deel van de hypotheek hebt afbetaald en dat de hoger rente daarom minder effect heeft dan wat het vijf jaar geleden zou hebben?
Maxenmoritz
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 okt, 2016 7:53 pm

Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% ->

Bericht door Maxenmoritz »

Het rentenadeel in de ontvangen offerte is t.o.v. september 0.6% en t.o.v. april 0.2%. Onze grootste frustratie is dat wij eind september telefonisch contact heb gehad met de bank en hebben gevraagd om een offerte. De Rabobank wilde deze niet geven omdat wij een paar weken later automatisch al een offerte krijgen toegestuurd. De vraag is of mijn contactpersoon toen al wist dat zij de renteopslag voor recreatiewoningen met 0.6% zouden verhogen per 10 oktober.... In die paar weken tijd heeft de Rabobank in onze ogen veel verdiend.

p.s. de hypotheek omvang is rond 50% van de WOZ waarde. Er zit totaal geen risico op deze woning (is van steen en niet zo'n 'chalet'-woning) voor de rabobank.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% ->

Bericht door M_1 »

Ah, ok, ik heb die recreatie-opslag niet zo bij de hand. Maar als het inderdaad net met 0,6% verhoogd is, dan zou ik toch een klacht indienen aangezien het verlengingsvoorstel in feite later is gekomen dan contractueel afgesproken en jij daar nadeel van hebt. Ik ga er vanuit dat dit dan wel wordt teruggedraaid.
erik041269
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 sep, 2019 6:16 pm

Re: Rabobank renteopslag hypotheek recreatiewoning 0.2% ->

Bericht door erik041269 »

Heb hetzelfde gehad en melding gemaakt bij tuchtrechtbanken... Die doen niets...
Onze hypotheekadviseur stuurde mails door van gemeente en bewerkte ze ook nog eens. Niet ├®├®n keer kon hij aantonen dmv de Rabo-website hoe hij aan zijn rente-opslagen kwam.

De bewerkte mails zijn een ernstige zaak!
Wordt gesteund door zijn collegaÔÇÖs en na een uitnodiging om ons te helpen proberen ze er alleen maar achter te komen wat we hebben ontdekt en wat tuchtrechtbanken hebben ondernomen.
Dit vier maanden nadat we een hypotheek hebben afgesloten bij een andere bank.

Door deze hypotheek-adviseur konden we de hypotheek niet op tijd rond krijgen en liepen daardoor nog tegen een boete aan ook!

Mensen dmv valsheid in geschrifte een schandalige hypotheek-rente om de nek snoeren.

Wordt vervolgd!!!!!
Plaats reactie