Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mientje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 4:27 pm

Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Mientje »

Sinds ruim 2 jaar zijn mijn vriend en ik uit elkaar, We hebben sinds 16 jaar een koopwoning op ons beider namen we hebben geen samenlevingscontract o.i.d.

Samen met onze 3 kinderen ben ik verhuisd en sindsdien woont mijn ex in het huis en betaald sindsdien ook alle kosten die aan het huis verbonden zijn.
Onze kinderen verblijven gemiddeld 3 dagen per week daar.

Om met mijn huidige partner een woning te kunnen kopen zoek ik naar mogelijkheden om van ons gezamenlijke huis met ex af te komen.

Van uitkopen komt niets, is niet bespreekbaar.
Dus om toch verder te kunnen overweeg ik om van mijn deel af te staan aan hem, dus "te schenken", zodat het huis op zijn naam komt te staan en ik geen aanspraak maak op geld ( evt overwaarde, spaarhypotheek enz).

Dus zijn mijn vragen:
1: Is dit mogelijk?
2: hoe gaat dat in zijn werk welke stappen moet ik ondernemen?
3: welke kosten zullen daaraan verbonden zijn?
4: wat kunnen voor hem negatieve consequenties zijn?

Hopelijk kan iemand mij hier op antwoorden.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Fikkie »

1. Ja, het is wel mogelijk maar het lijkt mij geen ideale situatie; kan er niet gewoon een betalingsregeling komen, desnoods een lening die pas opeisbaar is bij overlijden oid.?
2. Vraag het de notaris waar je de overdracht wil gaan doen; die kan je nader voorlichten over de mogelijkheden en de gang van zaken.
3. Het is een dure grap: over het bedrag van de schenking is tenminste 30% schenkingsrecht verschuldigd, er is wel een kleine vrijstelling.
4. Voor je ex-partner lijken me geen nadelen verbonden aan deze constructie.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door HJV »

Fikkie schreef:.
4. Voor je ex-partner lijken me geen nadelen verbonden aan deze constructie.
Wie neemt de schenkbelasting voor zijn rekening? Schenker of ontvanger
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Fikkie »

HJV schreef:
Fikkie schreef:.
4. Voor je ex-partner lijken me geen nadelen verbonden aan deze constructie.
Wie neemt de schenkbelasting voor zijn rekening? Schenker of ontvanger
Dat kan allebei; bij de schenking kan de keuze gemaakt worden voor wiens rekening het recht van schenking komt.
Alleen: als de schenker het recht van schenking voor zijn/haar rekening neemt, is dat ook weer een schenking, dus wordt het schenkingsrecht nog wat hoger.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Fikkie »

Tukker schreef:Hoe zit dat met de hypotheek?
Wat precies?
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Fikkie »

Tukker schreef:
Fikkie schreef:
Tukker schreef:Hoe zit dat met de hypotheek?
Wat precies?
De overwaarde van het huis schenken, betekent nog niet dat hoofdelijk ontslag is of wordt verleend door de bank.
Vandaar mijn vraag.
Strikt genomen is dat inderdaad waar maar ik neem aan dat wanneer de hele overwaarde van de woning geschonken wordt de bank dusdanige zekerheid heeft dat de bank wel ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid wil verlenen...
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Fikkie »

Maar dan nog iets anders: niemand kan gedwongen worden in een onverdeeldheid te blijven zitten dus al eens aan een gang naar de rechter gedacht?
Het is of uitkopen, of verkopen, en als ex nergens naar wil luisteren, dan misschien wel naar een gerechtelijk vonnis?!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door rambagts »

Maar dan nog iets anders: niemand kan gedwongen worden in een onverdeeldheid te blijven zitten dus al eens aan een gang naar de rechter gedacht?
Het is of uitkopen, of verkopen, en als ex nergens naar wil luisteren, dan misschien wel naar een gerechtelijk vonnis?!
Rechter kan niet altijd alles oplossen:
Ik herinner me uitspraak van rechtbank dat een ex wordt veroordeeld tot medewerking om huis te verkopen.
Maar huis kon toch niet worden verkocht omdat restschuld niet gefinancierd kan worden (geen NHG)

En rechtbank veroordeelt een ex om alle medewerking te verlenen om andere ex van zijn hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan. Maar bank weigerde medewerking om dat inkomen onvoldoende was.

En een paar duizend euro's armer!
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Fikkie »

Ja, de reden voor het niet kunnen verdelen moet in dat geval natuurlijk aan de niet-medewerking van de ex liggen en niet aan het niet willen meewerken van de bank, anders heeft het natuurlijk weinig zin om een procedure te starten tegen de ex.

Maar ik krijg de indruk dat het probleem hier niet zo zeer bij de bank ligt maar meer bij de ex; vandaar mijn opmerking...
Mientje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 4:27 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Mientje »

Goedemorgen, sorry voor mijn late reaktie.Ik verwachtte een maltje dat iemand had geantwoord maar ontving niets. Zojuist toch maar even op deze site gekeken en zag de antwoorden.

Vorig jaar hadden we een kopen,mijn ex wilde niet verkopen omdat hij het bedrag te laag vond. Vraagprijs 125.0000 bod 110.000.
We hebben een hypotheek met NHG, later hoorde ik dat de restschuld ( 5000 euro) bij gebrek aan bate kan worden kwijtgescholden zodat ik er van af was.
Helaas was ik hier niet van op de hoogte.

Maar mijn ex woont dus nog steeds in het huis, betaald alle lasten sinds 2 jaar.Ik woon inmiddels in een huurhuis en wil samen met mijn nieuwe partner een huis kopen. Om een hypotheek te krijgen zal ik dus van de oude hypotheek af moeten. Omdat het huis nog steeds te koop staat en hij dus ook wil verhuizen wil hij mij niet uitkopen of verder extra kosten maken.
Dus leek het mij een oplossing om de hypotheek op alleen zijn naam te laten zetten als dit mogelijk is en wil graag weten of dit ook inderdaad kan.
Een deel van de hypotheek is een spaarhypotheek.


Alvast bedankt!
Mientje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 4:27 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Mientje »

Dank je Tukker voor je snelle reacie, Ik was er inderdaad ondertussen achter dat ik iets moest aanvinken om een mailtje te ontvangen dat er een reaktie is.

Er is inderdaad weinig tot en overwaarde, met het schenken bedoelde ik ook meer ....het huis geheel op zijn naam, zodat ik bij evt verkoop met winst ook geen geld hoef of een deel van de spaarhypotheek.

Dus als ik het goed begrijp kan het eenvoudiger dan ik dacht;
Als mijn ex voldoende inkomen heeft en de bank akkoord gaat kan de hypotheek op alleen mijn ex zijn naam worden gezet?

Zou mijn ex dan de hypotheek meteen kunnen omzetten naar de huidige hypotheekrente( staat nu nog 4 van de 20 jaar op 4,6%) zodat de nieuwe hypotheekkosten en notariskosten wellicht kunnen worden mee berekend in een nieuwe hypotheek.

Zoals je merkt; ik heb weinig verstand van dit soort zaken enmijn ex ook niet, bovendien heeft hij totaal geen zin om zich in de mogelijkheden te verdiepen, vandaar dat ik probeer met een "kant en klaar" voorstel te komen in de hoop dat hij akkoord gaat en ik ook verder kan.

Groet Mientje
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door M_1 »

Omzetten van de hypotheekrente zaak niet zo een twee drie gaan. De bank ziet dit namelijk niet als gewone verkoop (waarbij aflossen boetevrij kan). Bij het omzetten van de rente zul je dan dus boeterente moeten betalen en dat kan een erg hoog bedrag worden.

Maar als het doel uiteindelijk is om de woning te verkopen, lijkt het mij dat een tijdje nog de hogere rente geen probleem is?
Mientje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 4:27 pm

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Bericht door Mientje »

Inderdaad....het meewerken is het probleem, vandaar dat ik zoveel mogelijk info wil hebben wat de mogelijkheden zijn omdat hij al helemaal geen zin heeft in moeilijk gedoe en het niet zelf zal gaan uitzoeken.

Bedankt voor het advies, ik ga er mee aan de slag.
Nogmaals bedankt!!!

gr. Mientje
Plaats reactie