Huis nu kopen of afwachten?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Michel »

M_1 schreef:
In de maand april zijn er 64,5 procent meer woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster. In totaal wisselden 10.780 huizen van eigenaar. In april 2013 waren dit nog 6.554 woningen.

De stijging is terug te zien bij alle woningtypen. Hoekwoningen werden 76,1 procent meer verkocht. De groei was bij 2-onder-1-kapwoningen het minst groot met 42,5 procent.

Ook ten opzichte van vorige maand is de woningverkoop gestegen. Toen werden 10.028 woningen verkocht, een stijging van 7,5 procent. Vooral appartementen en vrijstaande woningen (beiden 10,8 procent) werden afgelopen maand van de hand gedaan.

Volgens een woordvoerder van het Kadaster is van de grilligheid die de huizenverkoop van vorig jaar typeerde geen sprake meer. "De laatste drie maanden is het aantal woningen dat wordt verkocht erg stabiel."
aldus nu.nl. Benieuwd hoe het volgend kwartaal zal zijn.
Dit kwartaal was voor mij in ieder geval succesvol met gemiddeld 8 posten per maand. Ook de agenda's zijn goed gevuld.
klerkje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 feb, 2014 5:40 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door klerkje »

Hier ook geen klagen :D
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Red Felix »

Ik heb altijd de neiging om de halleluja verhalen in de media met een blokje (!) zout te nemen. Nu stijgt het aantal woningverkopen (voorgaande 3 berichten), maar heeft iemand op dit forum bijvoorbeeld zicht op het aantal corporatiewoningen dat nu wordt verkocht aan de zittende huurder? Als zij een toenemend deel uit de markt happen, dan gaat de particuliere markt op korte termijn alsnog volledig onderuit lijkt me...

En dan de gevierde prijsstijging van maar liefst 0.1%. Ook hier weer: iemand een idee hoe dat wordt berekend? Die 0.1% is volgens mij te klein om statistisch gezien significant vast te kunnen stellen. Even een voorbeeld: als je 10 duizend woningen verkoopt van 2 ton is de omzet 2 miljard. Als je dan een villa van 2 miljoen verkoopt in plaats van een woning van 2 ton heb je ook opeens een gemiddelde prijsstijging van 0.1% over het totaal van 10 duizend woningen! Zelfs als je woningen gaat classificeren loop je tegen dit soort problemen aan...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Eens. Aan de andere kant lijkt het erop dat het schrikbeeld van nog veel verder kelderende prijzen en verkopen voorlopig niet uit te komen
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Red Felix »

We zullen moeten afwachten wat de komende paar jaar gaan brengen. Maar heel positief zie ik het niet in. Als het economisch wat beter gaat zal de woningmarkt niet opeens weer als een raket de lucht in schieten. Maar met dreigingen dat de woning wel eens naar box 3 kan verhuizen, versnelde afbouw hypotheekrenteaftrek en een einde aan de lage hypotheekrente, dan kunnen er wel eens opnieuw klappen gaan vallen...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

En dan de gevierde prijsstijging van maar liefst 0.1%. Ook hier weer: iemand een idee hoe dat wordt berekend? Die 0.1% is volgens mij te klein om statistisch gezien significant vast te kunnen stellen. Even een voorbeeld: als je 10 duizend woningen verkoopt van 2 ton is de omzet 2 miljard. Als je dan een villa van 2 miljoen verkoopt in plaats van een woning van 2 ton heb je ook opeens een gemiddelde prijsstijging van 0.1% over het totaal van 10 duizend woningen! Zelfs als je woningen gaat classificeren loop je tegen dit soort problemen aan...
Die 10.000 woningen was aardig geschat. In cijfers hieronder staat 10.780.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... R=T&STB=G1
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Die raket zie ik er (gelukkig) ook niet van komen. Ik denk en hoop dat de mensen door de situatie van de laatste jaren niet meer zo gauw heel veel toekomstige waardestijging in de huizenprijzen inbouwen. Maar ik denk wel, wat ik ook om mij heen zie, dat mensen ook niet meer zo angsthazig zijn en weer inzien dat een huis kopen misschien best zou kunnen en niet per definitie leidt tot drama's zoals een grote potentiële restschuld.
klerkje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 feb, 2014 5:40 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door klerkje »

Prijsstijging zie ik niet echt hoor. Wel meer verkopers die eieren voor hun geld kiezen en een groter verlies (of minder winst, ze zijn er nog!) pakken.

Ik heb wel het idee dat veel starters nu aan de koopwoning gaan. Het echt hoge segment bleef wel gaan, het 'gewone' hoge segment (boven 4,5/5 ton, maar onder 1 miljoen) is en blijft lastig.

Meer en banken hebben regelingen voor restschulden e.d., dat helpt ook wel in de verkoop. Daarnaast zie ik weer relatief veel Belgen en Duitsers hun tweede woningen hier aanschaffen. Kennelijk toch wel aantrekkelijk. Het merendeel koopt ook echt voor zichzelf en niet voor de verhuur.

Ik ben wel positief over de toekomst, maar zo booming als het eerst was zie ik de aankomende 2 jaar nog niet gebeuren. Wat daarna gebeurt, daar durf ik helemaal niets over te zeggen.
axx
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 mei, 2014 3:47 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door axx »

Hoe zien jullie de huizenmarkt in de aankomende 1,5/2 jaar? Dat is namelijk de periode waarin ik een huis zal kunnen kopen. Ben nu flink aan het sparen.

En over de prijzen, hoeveel % kan er gemiddeld van worden afgewdongen? Zou ik gemiddeld ong 10% kunnen afdwingen bij een huis?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Hoe de huizenmarkt de komende paar jaar zal zijn is natuurlijk koffiedik kijken. Wat ik wel zie en 'voel' is dat met name starters volgens mij nu toch wel weer actiever gaan rondkijken. Het gaat dan om de groep die eigenlijk al een tijd iets nieuws wil, maar dat een paar jaar lang niet heeft gedurfd. Het gevoel dat ze nu wel lang genoeg hebben gewacht en dat ze nu toch ├®cht iets nieuws willen, gecombineerd met de (al dan niet terechte) aanname dat de ergste prijsdalingen wel geweest zijn en je nu dus een goede deal zou kunnen sluiten. Zeker als je dat combineert met de extreem lage rentestand, waardoor je op erg lage maandlasten uitkomt, en daarbij de juist stijgende huurprijzen. Deze groep heeft natuurlijk ook geen last van een eventuele restschuld.

Door de verhoogde instroom van starters zal er natuurlijk wel een domino-effect ontstaan, van mensen die van hun huis af zijn en dus iets nieuws kunnen gaan kopen, maar dat zal voorlopig waarschijnlijk niet tot grote algemene prijsstijgingen leiden. Voor een deel van de huidige huizenbezitters zal nog altijd de vraag zijn of ze een restschuld hebben of niet. Door extra sparen en mogelijk incidentele hogere verkoopprijzen zullen daar wel iets meer huizen kunnen worden verkocht, maar voorlopig waarschijnlijk nog niet heel veel. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat mensen genoeg hebben kunnen sparen/aflossen om de restschulden zo te verlagen dat ze zonder problemen kunnen verhuizen.
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Red Felix »

Ik denk dat de woningmarkt nog wel enige jaren op z'n gat blijft zitten. Ondanks alle berichten dat het allemaal alweer wat beter gaat, staan economisch gezien alle lichten nog op rood (economische groei, werkloosheid, beperking HRA, beperking leencapaciteit, verlaging NHG grens plus beperkende voorwaarden NHG, etc.). De huidige lage rente is daarnaast maar en momentopname. Iedereen zit te wachten op economische groei, en als die komt zal de overheid in een spagaat komen te zitten. De rente, inclusief hypotheekrente, zal dan naar alle waarschijnlijkheid weer gaan stijgen en via HRA de overheid op zodanig hoge kosten jagen dat ze geen andere keuze zal hebben dan de HRA eindelijk eens ├®cht aan te pakken. Als dat al niet eerder vanzelf gebeurt na de volgende verkiezingen, want de huidige HRA maatregelen hebben eigenlijk alleen maar de deur op een kier gezet voor een echte aanpak in de nabije toekomst. En dat zal ook weer een prijsdrukkend effect hebben op de woningmarkt...

Daarnaast: een groot aantal babyboomers gaat de komende jaren de eeuwigheid in, en hun dure (!) woningen zullen op de markt verschijnen. Dat overaanbod zal door niemand gefinancierd kunnen worden (Wie dan? Starters zonder vast contract of beginnende afgestudeerden met 30k studieschuld? Of doorstromers die allemaal een restschuld hebben?) waardoor de prijzen fors zullen moeten zakken wat z'n effect zal hebben over de gehele linie.

Volgens mij ben ik geen doemdenker, maar realist. Ik zie gewoon geen lichtpuntjes die tot optimisme zouden kunnen leiden. Van een halleluja berichtje dat de prijzen 0.1% gestegen zouden zijn of er 10% meer woningen zouden zijn verkocht (zonder onderzoek welke overheidsmaatregel ervoor had gezorgd dat het in dezelfde maand een jaar eerder juist zo slecht was ...) word ik niet warm of koud. Blik op de lange termijn!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Een zelfde doemdenk scnario zou je natuurlijk ook over huren kunnen zeggen. Huurprijzen die flink meer stijgen dan de inflatie, anti-scheefhuur maaregelen, achterblijvende (ver)bouw en renovatie, o.a. door geldgebrek bij de corporaties. Huurwoningen zullen dus niet aantrekkelijker worden en wel duurder. Dan wordt de verleiding om te gaan kopen weer groter.

Maar ik ben het wel met je eens voor de wat duurdere huizen. In het verleden was de huizenprijs vaak gebaseerd op een flinke overwaarde: nieuwe huis = overwaarde oude huis + max hypotheek. Zo kon een normaal gezin al gauw een huis van een half miljoen kopen en is er dus een kunstmatig grote hoeveelheid duurdere huizen gemaakt. N├║ staan de meeste mensen weer met beide benen op de grond en kijken ze naar een huis dat bij hun inkomen past. Aangezien dat niet bij veel mensen boven de ton ligt, zijn er dus ook niet veel mensen die meer dan een half miljoen kunnen of willen betalen.

Nog een punt is dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van wat normaal is. Je leest soms verhalen van mensen die vinden dat ze als starter 'recht hebben' op een halfvrijstaande woning, dat een gewoon rijtjeshuis in een vinexwijk al te min is. Waar mensen vroeger simpel begonnen in een klein oud, maar goedkoop, flatje. Misschien dat die perceptie ook wel wat wordt bijgesteld.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door pault »

http://www.nu.nl/geldzaken/3827947/huiz ... ocent.html

Blijven wachten mensen, blijven wachten...

Of toch maar kopen?
Mensen die vorig jaar een huis kochten van zeg 200.000,-, gemiddeld dus 7000 erbij
en inmiddels afgelost, afhankelijk van rente, tussen de 2000 en 3000 zowat.
en elke maand gaat er weer wat van de hypotheek af.

huurders met een beetje leuk inkomen: huurlast per 1-7-2014 +6,5%.

mwah.

schiet u maar!
oscar2
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jan, 2010 7:34 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door oscar2 »

Een paar jaar geleden wist ik het zeker (en dat heb ik hier ook gemeld): optimale koopmoment is er nog niet.
Maar nu zitten we echt op (of zelfs iets al voorbij) een optimaal koopmoment. Ik ben aan het infiltreren bij mijn kinderen om dit helder te communiceren. Inderdaad, de huurverhogingen t.o.v. kopen geven, naast de extreem lage rentestand, hiertoe aanleiding.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

De huidige 'opleving' van de huizenmarkt is gewoon weer een opmaat voor een verdere daling. We kwamen van een top in augustus 2008 van Ôé¼260.000 en daalden naar Ôé¼205.000 in juni 2013 en zitten nu op een gemiddelde koopsom van rond de Ôé¼220.000.
We gaan het komende decennium gewoon dik onder de twee ton uitkomen. De deflatie die zich langzaam over Europa uitrolt à la Japan, de dalende Nederlandse welvaart naar een Europees gemiddelde in combinatie met verdergaande globalisering en last but not least demografische ontwikkelingen is een bommetje onder de woningmarkt.
Plaats reactie