Advies bij bod op woning

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vicey
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 apr, 2014 11:43 am

Advies bij bod op woning

Bericht door Vicey »

Goedemorgen allemaal,
Ik heb me hier aangemeld om te kijken hoe jullie over de volgende casus denken. Ik besef me dat ik een aankoopmakelaar kan inschakelen, echter heb ik daar nare ervaringen mee in het verleden en vind ik dit bovendien het geld niet waard. Discussies hierover zijn wat mij betreft ook niet aan de orde.

De situatie, we hebben een leuk huis gevonden in een straat in 't hartje van Amersfoort. Woning is 2,5 jaar geleden veel te hoog in de markt gezet met als gevolg dat hij nu nog steeds te koop staat, ondanks wat prijsdalingen. Eigenlijk is de woning op dit moment nog steeds iets te duur.

De woning is 16% goedkoper dan 2,5 jaar geleden (oorspronkelijke vraagprijs), hier wil ik nu een bod op doen wat nog eens 15% lager ligt dan de huidige vraagprijs. In totaal kom je dan uit op ongeveer 29% verschil met 2,5 jaar geleden en 15% met nu. Er zit nog iets rek in wat ik kan bieden, maar ik wil minimaal 10% van de huidige prijs af.

<ivm strategie origineel bericht aangepast, bedankt voor de antwoorden>
Laatst gewijzigd door Vicey op vr 25 apr, 2014 8:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Advies bij bod op woning

Bericht door pault »

aangenomen dat de vraag is: Wat moeten we bieden:

al die redenaties die zegt dit, hyptoheker geeft dit, zijn allemaal maar meningen en maken niks uit, verkoper zal het een zorg zijn en daarmee heb je te maken

dus enige dat zeker is is: verkoper heeft een vraagprijs 224.000,-.

beste is gewoon wat roepen, bv 190,000,-. lager krijg je denk ik sowieso geen reactie.
is het nog te laag en dus geen tegenvoorstel, dan zeggen ze dat wel

krijg je tegenvoorstel, dan ga je weer iets omhoog.
tot je aan de grens zit van wat je wil
of als je het huis graag wil, betaal wat het laatste bod is.

1000 meer of minder, maakt 3,5 euro per maand uit, ofwel een dubbeltje per dag. is geen pakje boter zegt men om de haverklap bij kopen van een huis, nee idd, soms gaat het nog om minder.

aangenomen dat je niet koopt om volgend jaar weer te verkopen en je verplicht bent om af te lossen op hypotheek, is als je 'per ongeluk' 5000 of 10000 'teveel' betaald (en wie zal dat ooit met zekerheid kunnen zeggen??) er over paar jaar niks aan de hand.

Dus beter dan om allerlei historische bronnen, statistieken etc na te gaan, kun je beter kijken, hoe ligt dit huis qua prijs tov van andere huizen in de markt, is het in de buurt waar je wil wonen en is de maandlast betaalbaar?
verder even kijken of onderhoud niet te slecht is en bieden maar!

succes!

pault
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Advies bij bod op woning

Bericht door rambagts »

Hou er ook rekening mee dat als de huidige bewoners er 10 jaar geleden 250.000 voor hebben betaald + ca 8% bijkomende kosten en een top-hypotheek hebben moeten afsluiten er wel eens een grote restschuld kan ontstaan bij een laag bod. Daar kom je snel genoeg achter na je eerste bieding. Als je na je eerste bod lang moet wachten op een antwoord of een tegenbod mag je ervan uitgaan dat ze dit bod eerst aan de bank moeten voorleggen.
Vicey
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 apr, 2014 11:43 am

Re: Advies bij bod op woning

Bericht door Vicey »

Bedankt voor jullie adviezen! Waar het mij vooral om ging is hoe een ander denkt over het toch wel grote verschil tussen de oorspronkelijke vraagprijs en wat ik er voor wil geven. Natuurlijk heeft de verkoper zichzelf buitenspel gezet door die veel te hoge beginprijs, met als gevolg dat het zo lang te koop staat.
Ik denk dat 195 een zeer goede en reële prijs is.
Plaats reactie