Huis nu kopen of afwachten?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

De meeste mensen zeggen ÔÇÿniet kopenÔÇÖ. Maar wat zou het alternatief zijn ?
En als je die mensen vraagt waarom je niet zou kopen, wat is dan het antwoord?
Ga eens langs bij een onafhankelijk hyp. adviseur (en ook je eigen bank) en laat eerst eens berekenen wat je netto lasten zouden zijn bij de koop van deze woning. Dan kun je beter vergelijken. Bedenk ook dat huren jaarlijks stijgen en laat je ook uitrekenen wat je over 10 jaar aan huur kwijt zou zijn als je niet koopt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door SimpleMind »

Nu alle nieuwe hypotheken weer annuitair afgelost moeten worden zullen ook de netto lasten van de hypotheek langzaam mee stijgen, maar dat komt dan wel omdat je steeds harder waarde opbouwt in je huis.

Maar de vraag van rambagts is wel terecht: wat is het alternatief?
Zet voor je zelf deze alternatieven eens op een rijtje. En bedenk daarbij waar je naar op zoek bent. Een woning voor 5 jaar? Of je eigen plek voor de komende 10 tot 20 jaar. Vergelijk over die tijd de verwachte kosten. Voor 5 jaar zou mijn advies zijn om te blijven huren. Voor 10 jaar of langer is kopen waarschijnlijk interessanter.

Ook kun je jezelf afvragen of je het huis ziet als investering of als plaats om te leven. Persoonlijk zie ik ons huis als plaats om te leven en zeker niet als investering. Natuurlijk is het wel prettig om een soort waarde op te bouwen in dat huis maar zolang je er woont doe je niets met die waarde. Het kan zich hoogstens vertalen in lagere maandlasten (zie opmerking rambagts, maar onderschat kosten van onderhoud ook niet). Het verbaast me vaak dat mensen een dure auto in 5 jaar afschrijven maar dat een huis geen geld mag kosten. Het moet voor jou het totale plaatje zijn.
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

Ik zie dit zeker niet als een investering. Ik wil er voor de rest van mijn leven blijven wonen als dat (financieel) mogelijk blijft.. Dus minimaal 20 jaar of langer....
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Dan blijft de vraag waarom je kennissen zo hard zeggen dat je het niet moet doen. Is dat omdat ze de 'soort' woning niet bij je vinden passen? Of is het meer dat zíj die woning niet zo snel zouden kopen?

Ik zou niet (alleen) kijken naar de prijs en of het een buitenkans is of niet, maar vooral naar of de woning je bevalt, en de woonomgeving. En wat voor 'soort' woning het is en welk soort mensen dat aantrekt. En of dat je zal bevallen. Gezinnen of kinderlozen, jonge mensen of oude mensen, mensen die voor langere tijd willen blijven of juist mensen die snel weer door trekken. Etc.
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

Veel mensen (ook op bijvoorbeeld huizenmarkt zeepbel) zeggen mij dat het einde van de crisis nog lang niet in zicht is. En dus ook de daling van de huizenprijzen. Maar dat is koffiedik kijken natuurlijk.

Over het huis zelf.
Deze huizen zijn ZEER scherp geprijsd, 185.000 voor een nieuwe rijtjeswoning in de randstad (Uithoorn). Er hadden zicht 60 mensen ingeschreven op de 20 beschikbare huizen. Van de huizen van 185 waren er maar 4 en ik ben toevallig ingeloot. De woning word ook nog eens standaard opgeleverd met Badkamer, keuken, vloerverwarming en zonneboiler.

Dit is ook mijn laatste koopkans, ben al 45 en dat maakt het ook niet makkelijker. Huren in de vrije sector blijft hier onwijs duur en het voelt nooit als een eigen stekje (vind ik)

Probleem is gewoon dat ik het alleen moet doen en ik kan al zo makkelijk beslissingen maken. (not :lol: )
nasil
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 nov, 2012 2:07 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door nasil »

Mijn omgeving reageerde destijds ook toen we in discussie hadden over huren vs kopen dat je beter kan huren ivm flexibel zijn en de crisis en het feit dat ik alleen ben. Het merendeel van de mensen had de mogelijkheid om sociale huur te huren. Ikzelf zat al in een particuliere huurwoning van 35 vierkante meter met een huur van 650 inclusief (en eigenlijk was de huur hoger maar omdat ik er eigenlijk 2 weken later in wilde, kon ik het zo regelen dat ik lagere huur betaalde als ik er toch eerder inging..) en sociale huur was voor mij gezien m'n inkomen geen optie.

Na ruim 2 jaar merkte ik dat ik er niet meer gelukkig was. Ik woonde in een rijtjeshuis dat gesplitst is in appartementen, waardoor er dunne muren zijn. Toen ook nog mijn buren het niet zo goed met elkaar konden vinden en er voortdurend ruzie was met magnetrons die naar buiten werden gegooid, was mijn huis niet meer een plek waar ik veel wilde zijn. Ik wilde iets anders, maar particuliere huur, groter wonen in een prettigere buurt zou behoorlijk wat geld zou kosten.

In de kennissenkring van m'n ouders kwamen we toevallig via via contact met een persoon die een woning te koop te had staan die ze wilde verhuren omdat ze hem niet verkocht kreeg. Ik besloot eens te gaan kijken, dat kon geen kwaad. Na daar gekeken te hebben en het huis mij eigenlijk wel beviel. Ben ik in de buurt gaan rondfietsen, andere huizen gaan bekijken in dezelfde categorie, gesprekken aangegaan met de bank over m'n leencapaciteit en heb ik de balans opgemaakt (ook letterlijk, namelijk de verwachte uitgaven en inkomsten zowel koop (netto/bruto) als huur). Ik heb in mijn beslissing ook het woongenot meegenomen. Ik zie een huis ook niet als een investering waar ik winst op ga maken. Er zijn nog veel meer overwegingen die ik heb meegenomen. Ik moet wel zeggen, ik heb een vast contract, blij met m'n werk en heb voldoende perspectief daar..dat maakte het ook wat makkelijker serieus naar deze optie te kijken.

Uiteindelijk heb ik besloten het huis niet te huren maar een bod uit te brengen. Ik woon er nu 7 maanden en ik merk dat het mij goed heeft gedaan. De mensen die het hardst riepen dat ik het niet moest doen, hebben inmiddels gezien dat het voor mij veel heeft opgeleverd en zijn stiekem jaloers dat ik de ruimte heb en een mooi huis heb gekocht. mijn gevoel/intentie was tijdens de koop dat ik in dit huis 5 tot 10 jaar zou willen wonen. Je weet alleen nooit wat je toekomst brengt. Maar wat ik in ieder geval wil meegeven is dat je voor jezelf een balans moet opmaken, met name financieel is van belang want als je het allemaal maar net red, zou ik het niet doen, maar als je die balans hebt en hij is positief en je twijfelt nog...maak dan een lijstje met plussen en minnen die meer persoonsafhankelijk zijn zoals woongenot enzovoort.

En... het is nogal makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat je het niet moet doen. Maar zij weten jouw persoonlijke situatie niet tot in detail en hun situatie zal niet gelijk zijn aan die van jou :)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Veel mensen (ook op bijvoorbeeld huizenmarkt zeepbel) zeggen mij dat het einde van de crisis nog lang niet in zicht is. En dus ook de daling van de huizenprijzen. Maar dat is koffiedik kijken natuurlijk.
Tsja, zijn dat de zelfde mensen die voordat de aandelen crashen beweren dat je toch echt aandelen moet kopen? Of die op de top van de goudmarktprijzen zweren bij de aankoop van het 'zekere' goud?

De huizenprijzen zullen vast nog wel iets dalen. De vraag is dan wel of de prijs van nieuwbouwwoningen ook zal dalen. Bij een nieuwbouwwoning heb je immers niet alleen te maken met de huizenmarkt-prijzen, maar ook met bouwkosten. En daar zal wellicht niet zo'n daling mogelijk zijn.

Tweede vraag is of bij een verder dalende huizenprijs de woonlasten ook lager zouden worden. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de rente de komende tijd (iets) omhoog gaat, zodat een eventuele verdere daling van de huizenprijzen meer dan gecompenseerd gaat worden door stijgende rentelasten. En je dus uiteindelijk per maand duurder uit bent.

En een derde vraag is, stel dat de huizenprijze bv. nog 10% zouden dalen, zou er dan een huis in de buurt zijn dat aan jouw wensen voldoet en ook goedkoper zou zijn? Een huis kopen heeft nl niet alleen te maken met de vraag of het juist tegen de juiste prijs wordt aangeboden, maar ├│├│k met de vraag of er ├╝berhaupt een woning naar jouw smaak te koop is. Tegen een redelijke prijs.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door HuisKopen2013 »

...en mocht je hem tegen die tijd met verlies MOETEN verkopen. Wat je dan terugkoopt is OOK gezakt. Als je een duurdere woning dan koopt dan is die meestal in percentage meer gezakt.

Ik zou er dus serieus over nadenken Purgie. Maar als het TE goed lijkt dan moet je afvragen of het zaakje niet stinkt.
Er kunnen natuurlijk regeltjes aankleven zoals "duokoop" of "koopgarant" dingen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

purgie schreef: Deze huizen zijn ZEER scherp geprijsd, 185.000 voor een nieuwe rijtjeswoning in de randstad (Uithoorn). Er hadden zicht 60 mensen ingeschreven op de 20 beschikbare huizen. Van de huizen van 185 waren er maar 4 en ik ben toevallig ingeloot. De woning word ook nog eens standaard opgeleverd met Badkamer, keuken, vloerverwarming en zonneboiler.

Dit is ook mijn laatste koopkans, ben al 45 en dat maakt het ook niet makkelijker. Huren in de vrije sector blijft hier onwijs duur en het voelt nooit als een eigen stekje (vind ik)
Of het zo zeer scherp geprijsd is, dat is nog maar de vraag. In Uithoorn is behoorlijk wat aanbod, ook in dit prijsspectrum, maar meestal wel iets duurder. Maar volgens mij zijn dit de rijtjeshuizen met 2 slaapkamers? De meeste andere nieuwbouw huizen zijn iets groter en ook iets duurder.

Maar ik vind het wel tekenend dat de nieuwbouwhuizen de net een slagje groter zijn (en net boven de 2 ton) nu met extra korting en een extra uitbouw worden aangeboden. Blijkbaar toch lastig aan de man te brengen?

Los daarvan, als het huis voor jou goed is en de prijs/woongenot verhouding voor jou gunstig is, dan moet je het gewoon doen. Maar volgens mij valt het wel mee met of het nu-of-nooit is.
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

Iedereen bedankt voor de input. Ik laat jullie wel weten wat het geworden is !! Nogmaals dank,

gr Frank
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

@purgie: Ôé¼185.000 V.O.N. voor een rijtjeshuis in dat deel van de Randstad is bijna een no-brainer. Kopen dus.

Al meer dan een jaar schommelen de gemiddelde huizenprijzen op hetzelfde niveau van rond de Ôé¼215.000, wat betekent dat de echte dalingen voorlopig voorbij lijken te zijn. Het aantal woningverkopen stijgt behoorlijk en er ligt wat economische groei in het vooruitzicht. Lichten op groen op de korte termijn voor een gezondere markt.

Een paar kanttekeningen: Er staan alleen nog heel veel woningen onder water dus laten we hopen dat de werkloosheid niet verder stijgt. Door het verplicht aflossen zijn nieuwe kopers veel meer aan maandlasten kwijt en alhoewel het positief lijkt dat de rente erg laag staat, kan je alleen maar hopen dat dit zo blijft, want de enige andere optie is omhoog. En dan nog de demografische veranderingen, aflopende gasbaten en de Europese molensteen die bankenunie heet.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door pault »

TheoDekker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jan, 2014 5:21 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door TheoDekker »

Ik zou maar wachten, want de hypotheekaanvragen zijn in januari 2014 m├®├®r dan gehalveerd: http://www.hdn.nl/grafieken
Keessie
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 10 aug, 2012 6:41 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Keessie »

pault schreef:http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/h ... ode_625066

kopen maar dus.

pault
Laat je niet gek maken door RTL.

Het Kadaster: slechtste jaar voor woningmarkt sinds begin registratie in 1995
In december 2013 zijn 10,9 procent minder woningen verkocht in vergelijking met de laatste maand van 2012.
In heel 2013 zijn 110.094 huizen van eigenaar gewisseld, dat is een daling van 6,1 procent in vergelijking met 2012.

Woningtypen
In vergelijking met december 2012 zijn alle woningtypen minder verkocht. De grootste daling is te zien bij 2-onder-1 kapwoningen (-21,9 procent) en de kleinste daling bij appartementen (-3,0 procent).
Ten opzichte van november 2013 stijgt de verkoop van 2-onder-1 kapwoningen het minst en die van tussenwoningen het meest.

http://www.nu.nl/geldzaken/3677177/mind ... ember.html

http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/ ... e-in-1995/
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

Het was op zich een slecht woningmarktjaar vanuit het oogpunt van de huizenbezitter. Voor starters is het al heel wat positiever; zij krijgen meer huis voor hun geld, al hebben ze t.o.v. een aantal jaar geleden flink wat leencapaciteit moeten inleveren.
De gemiddelde koopsom daalde net als in 2012 met 5,8% en is op het niveau van 2004 beland. De trend is echter al sinds het voorjaar van 2013 dat de prijzen stabiliseren en de verkopen stijgen.
Laatst gewijzigd door Moesker op do 06 feb, 2014 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie