Nu mijn huis verkopen, verstandig?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tophuis
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 feb, 2013 12:44 pm

Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door Tophuis »

Hallo,

Binnen hoeveel tijd kan de huizenmarkt omslaan? Heb je het dan over jaren of kan het ook over maanden gaan? Ik vraag dit omdat ik mijn huis (eigenlijk al een aantal jaar) wil verkopen en ik steeds maar niet de stap durf te nemen. In de tussentijd wordt alles vooralsnog alleen maar minder en heb ik een aantal droomhuizen (nu gunstig geprijsd) aan mijn neus voorbij zien gaan. Ik wil dan ook eigenlijk gewoon nu stappen ondernemen en mijn woning in de verkoop zetten in de hoop dat ik bij het geringe percentage zit dat toch nog zijn/haar huis verkoopt (en daarbij denk ik dat de markt vroeg of laat wel weer aantrekt waardoor alle twijfelaars zoals ik op de markt komen en en NOG meer huizen te koop zullen staan). Vandaar mijn vraag hoe snel zo'n omslag gaat. Is dit iets wat langzaam groeit of is dit iets wat binnen korte tijd tot stand komt?

Ook vraag ik mij af of het veel uitmaakt of een woning twee keer in de verkoop komt. Stel ik probeer het nu te verkopen voor de duur van een jaar en het lukt niet. Ik besluit mijn woning uit de verkoop te halen. Zes maanden daarna probeer ik het nog eens. Is dit dan op enigerlei wijze van negatieve invloed op mijn verkoopkansen?

Wie kan mij raden over wat te doen? Alvast bedankt!
Stokkie81
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 feb, 2013 1:16 pm
Contacteer:

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door Stokkie81 »

Des te langer je huis in de verkoop staat des te meer onderhandelingspositie geef je de koper, maar natuurlijk wel alleen wanneer jij er ook echt vanaf wilt/moet.

Verder is het natuurlijk lastig om het echte dieptepunt te vinden en te weten wanneer de prijzen weer omhoog gaan, kwa hypotheekregels zal het nu niet meer strenger gaan worden dus de vraag is vooral hoeveel de prijzen nog omlaag moeten om aan te sluiten bij de lagere hypotheken die er sinds 1 januari verkregen kunnen worden. De koopkracht voor woningen is een flink stuk omlaag gegaan begin dit jaar en het kabinet heeft besloten om de regels weer te gaan veranderen wat mensen weer meer afwachtend maakt. Zelf denk ik dat over een jaartje de bodem wel bereikt is.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door Moesker »

De huizenmarkt kan natuurlijk elk moment omslaan, maar dit zal pas gebeuren als de betaalbaarheid van woningen weer in de buurt gaat komen van het langjarig gemiddelde en dat is nog lang niet bereikt. Ik denk dat we het over jaren hebben.

Als je je huis overigens tegen de juiste prijs in de markt zet, is het snel verkocht.
Je bent doorstromer dus je nieuwe huis is als het goed is hetzelfde percentage goedkoper als je eigen huis.

Het enige probleem dat in het geval van onderwaarde speelt, is de financiering van je nieuwe woning aangezien je maar tot 100% (en een beetje) van de aanschafwaarde mag financieren.
Bij overwaarde en/of voldoende eigen middelen is dit natuurlijk geen probleem.

Je woning een tijdje uit de verkoop halen is een oude makelaarstruc van voor het internettijdperk. Je kan nu goed achterhalen wat er met een huis gebeurd is qua prijsstelling de afgelopen jaren. Zinloze exercitie dus.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door pault »

Betaalbaarheid van huizen voor starters begint prima te worden moet ik zeggen.

Huizenprijzen zijn zo ver gezakt en een aantal verkopers is zo wanhopig dat je je slag als starter goed kunt slaan.
Wel staan er nog veel huizen te koop voor een te hoge prijs, maar als je met name het nieuwe aanbod in de gaten houdt, zit daar regelmatig wat leuks tussen.

Hier in de buurt kocht je voor de crisis nauwelijks iets voor minder dan 200.000,-, nu gaan diezelfde huizen weg voor 140 tot 150.000,-.
De kk is ook maar 5% ivp 10, rente is laag.
De maandlasten zijn dan ook lager dan gemiddelde huurwoning, zeker als per 1-7 de nieuwe huurregels van kracht worden, want die zullen een hoop scheefwoners de ogen doen openen en de koopmarkt op sturen.

Met de nieuwe hypotheekeisen los je ook echt af op de hypotheek, dus woon je er een jaar of 5,6 is de top er al af en kun je dat huis mits goed onderhouden en er geen extreme rentestijgingen zijn geweest altijd weer kwijt zonder verlies, want vermoedelijk is er altijd iemand die liever een betaalbare koopwoning heeft dan een duurdere huurwoning.

In hogere segment (tegenwoordig vanaf 300.000 zeg maar, alles boven de NHG grens) zit nog wel de nodige lucht. Probleem is dat er nauwelijks doorstroming is, degene nu een woning aan een starter verkoopt, heeft of vaak een joekel van een restschuld, of het betreft een erfenis, of een scheiding etc. Dat hele verhaal van die treintjes, en dat de starter daardoor de markt op gang gaat trekken, vind ik nogal twijfelachtig, ik zie het zelden gebeuren in ieder geval.

We zullen zien.

pault
nammi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 11:05 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door nammi »

Mijn oude huis is vorige maand na 5 weken verkocht. Het kan dus snel gaan mits de prijs direct scherp is (aankoopprijs 205.000Ôé¼ in 2007, verkocht 165.000Ôé¼, vraagprijs was 175000Ôé¼). Ontzettend veel verlies, dat zul je dus wel moeten kunnen dragen. Gelukkig hebben wij dit financieel wel kunnen regelen, echter is dit waarschijnlijk in de meeste gevallen niet mogelijk. In ons geval heeft de crisis dus eigenlijk wel 'goed' uitgepakt.

Prijs had wellicht hoger uit kunnen vallen echter het eerste bod van de eerste kijker is geaccepteerd zodat het huis in ieder geval verkocht is.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door M_1 »

De vraag die dan meteen bij me op komt is hoe duur de nieuwe woning nu is en of je een idee hebt hoeveel die 5 jaar geleden waard was? Als de nieuwe woning ook 40.000 in waarde gedaald is (of misschien wel meer), dan heb je in feite geen verlies geleden en misschien zelfs juist een voordeel bij de gedaalde huizenprijzen.
nammi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 11:05 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door nammi »

Nieuwe woning 235.000Ôé¼, was 2 jaar geleden 269000Ôé¼ vraagprijs. Dus inderdaad, nieuwe woning is ook goedkoper geworden. En zo bekijk ik het ook, ons huis is met verlies verkocht, daarentegen is het huis dat we aangekocht hebben ook in waarde omlaag gegaan. Dus per saldo maakt dat niet veel uit (misschien zelfs voordeliger).

Maar waar het eigenlijk om gaat is natuurlijk de restschuld die ontstaat en wel afgelost moet worden. Gelukkig hebben we dat zelf op kunnen lossen, echter is dat natuurlijk niet voor ieder mogelijk.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door M_1 »

Als er 2 jaar geleden 269 voor werd gevraagd, dan zal de waarde 5-6 jaar geleden wel zo'n 3 ton zijn geweest? Maar in elk geval waarschijnlijk wel meer dan 275.

Dat is het dubbele. Iedereen focust vooral op de lagere verkoopprijs, terwijl je ├│├│k een veel lagere aankoopprijs hebt. Je koopt nu voor bv. 235 een huis dat 5 jaar geleden bv. 3 ton kostte en je verkoopt een huis voor 165 wat je 5 jaar geleden voor 205 hebt gekocht. Dus in plaats van dat je door je verhuizing 95.000 duurder uit bent, ben je nu 70.000 duurder uit. In feite dus een 'winst' van 25.000 door de daling van de huizenprijzen. En zelfs als de waarde 5 jaar geleden 275 was geweest, speel je nog quite.

Dus eigenlijk ben je door de dalingen beter uit, mits je natuurlijk de restschuld kunt betalen of genoeg overwaarde had.
nammi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 11:05 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door nammi »

M_1 schreef:Als er 2 jaar geleden 269 voor werd gevraagd, dan zal de waarde 5-6 jaar geleden wel zo'n 3 ton zijn geweest? Maar in elk geval waarschijnlijk wel meer dan 275.

Dat is het dubbele. Iedereen focust vooral op de lagere verkoopprijs, terwijl je ├│├│k een veel lagere aankoopprijs hebt. Je koopt nu voor bv. 235 een huis dat 5 jaar geleden bv. 3 ton kostte en je verkoopt een huis voor 165 wat je 5 jaar geleden voor 205 hebt gekocht. Dus in plaats van dat je door je verhuizing 95.000 duurder uit bent, ben je nu 70.000 duurder uit. In feite dus een 'winst' van 25.000 door de daling van de huizenprijzen. En zelfs als de waarde 5 jaar geleden 275 was geweest, speel je nog quite.

Dus eigenlijk ben je door de dalingen beter uit, mits je natuurlijk de restschuld kunt betalen of genoeg overwaarde had.
Precies, wij hebben het geluk gehad dat de restschuld niet zodanig hoog was dat het een probleem vormde. Is dit echter wel zo, ben je feitelijk dus gebonden aan je huis.

Dus terugkomend op de vraag van de topic starter; het hangt er dus vanaf of je daadwerkelijk een schuld overhoudt bij verkoop (en deze in kunt lossen) of minder winst op je huis pakt. Ik ken een voorbeeld van een stel die zichzelf in het begin al uit de markt hebben geprezen. 4,5 jaar geleden gestart op 315.000Ôé¼ en uiteindelijk in december 2012 voor 215.000Ôé¼ verkocht (ze hadden al ruim 4 jaar dubbele lasten). Het huis was daarbij al grotendeels afgelost.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door Moesker »

Oude huis (gekocht 2007) voor Ôé¼205.000 + circa 10% k.k. en verhuiskosten = Ôé¼225.000. Je hebt het verkocht voor Ôé¼165.000 wat een verlies oplevert van Ôé¼60.000.
Nieuwe huis (gekocht 2012) voor Ôé¼235.000 + circa 6% k.k. en verhuiskosten = Ôé¼250.000.

Dat is te samen Ôé¼310.000 te financieren voor een woning van Ôé¼235.000.
nammi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 11:05 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door nammi »

Moesker schreef:Oude huis (gekocht 2007) voor Ôé¼205.000 + circa 10% k.k. en verhuiskosten = Ôé¼225.000. Je hebt het verkocht voor Ôé¼165.000 wat een verlies oplevert van Ôé¼60.000.
Nieuwe huis (gekocht 2012) voor Ôé¼235.000 + circa 6% k.k. en verhuiskosten = Ôé¼250.000.

Dat is te samen Ôé¼310.000 te financieren voor een woning van Ôé¼235.000.
We zijn gelukkig in de positie geweest zelf de hypotheek op 0Ôé¼ te zetten bij verkoop van ons huis met wat hulp (waarbij we helaas wel de opgebouwde spaarwaarde in de hypotheek hebben moeten gebruiken). Aangezien de rente voor 30 jaar vast stond voor 4,9% hadden we de hypotheek graag meegenomen, echter moesten we de opgebouwde spaarwaarde wel gebruiken om de hypotheek in te lossen.

Gezien we ons al die jaren al irriteren aan de buren/buurt, was dit eigenlijk een makkelijke keuze...Maar het heeft ons inderdaad een hoop geld gekost, daarentegen is woongenot ook erg belangrijk en dat mag wat kosten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door M_1 »

Moesker schreef:Oude huis (gekocht 2007) voor Ôé¼205.000 + circa 10% k.k. en verhuiskosten = Ôé¼225.000. Je hebt het verkocht voor Ôé¼165.000 wat een verlies oplevert van Ôé¼60.000.
Nieuwe huis (gekocht 2012) voor Ôé¼235.000 + circa 6% k.k. en verhuiskosten = Ôé¼250.000.

Dat is te samen Ôé¼310.000 te financieren voor een woning van Ôé¼235.000.
Als de woningwaarde 5 jaar geleden 3 ton was en ze hadden toen het huis al gekocht, dan hadden ze een hypotheek van 330.000 gehad voor een huis van 235.000. Dus ook in jouw berekening heeft de daling van de prijzen ertoe geleid dat er voor het zelfde huis minder geld nodig is.

Maar feit blijft dat je dan wel die restschuld 'even' moet kunnen ophoesten... Een stuk aflossen of sparen is zo gek dus nog niet.
TheoDekker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jan, 2014 5:21 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door TheoDekker »

Gauw verkopen, want de prijzen blijven dalen.
Zeker dankzij de verscherpte hypotheekregels en de stijgende werkloosheid.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door pault »

Precies
en dan lekker gaan huren, 6,5% per jaar erbij.
TheoDekker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jan, 2014 5:21 am

Re: Nu mijn huis verkopen, verstandig?

Bericht door TheoDekker »

Hypotheekaanvragen in de eerste weken van januari 2014 m├®├®r dan gehalveerd in vergelijking met december 2013: http://www.hdn.nl/grafieken
Komt er een nieuwe dip aan?
Plaats reactie