Huis nu kopen of afwachten?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door pault »

andru schreef:ik hoor vandaag 1ste kamer besloten om zeker te maken dat de prijzen gaan dalen.
In plaats, wij gaan alemaal onze belasting betalen voor de sheefhuurders
dat zijn best twee hele rare zinnen...

wat bedoel je?

pault
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

Nog een leuk bericht uit juli 2008 gevonden van de NVM:
"Juist nu is een goed moment om een huis te kopen"
Sombere voorspellingen over de economie vertalen zich niet in lagere prijzen of een afnemende vraag. De prijs van de gemiddelde verkochte woning komt nu uit op Ôé¼ 252.000; een stijging van 3,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. De NVM handhaaft dan ook haar eerdere prognose van een prijsstijging van 2% over heel 2008.

Het structureel tekort aan woningen op de Nederlandse markt, leidt ertoe dat de prijs en de vraag hoog blijven.
ÔÇ£De recente cijfers over de economische groei, inflatie en consumentenvertrouwen zijn niet al te best, maar er zijn ook positieve ontwikkelingen. Door de krapte op de arbeidsmarkt krijgen we ook stijgende lonen die voor een deel de stijging van de huizenprijzen en de rente compenseren. Het lijkt erop alsof we elkaar met zijn allen in een dip praten, maar daar is nauwelijks reden toe. Juist nu is een goed moment om een huis te kopen.ÔÇØ


En ook uit 2008 een stukje van Rabo's senior-econoom Martijn de Jong-Tennekes:
Uit een grafiek uit het jongste woningmarktbericht van Rabobank, blijkt dat de betaalbaarheid van huizen momenteel op het laagste punt staat in dertig jaar. Hoe zit dat?
"Ja, dat is inderdaad geen gunstige ontwikkeling. De betaalbaarheid van woningen staat onder druk."

Nou daalden de huizenprijzen eind jaren zeventig, begin jaren tachtig met zo'n 35 procent. Bestaat dit risico nu weer?
"Nee. In 1979 lag de inflatie op 10 procent, begin jaren tachtig op 8 procent. Dit werd gecompenseerd in hoge lonen. Hypotheken werden toen vaak verstrekt op basis van toekomstig inkomen. Dat gaat mis als de ingecalculeerde inkomensstijgingen niet gerealiseerd worden. En dat gebeurde toen, onder meer als gevolg van het akkoord van Wassenaar."
"Hier hebben we van geleerd. Inmiddels kennen we een veel striktere manier van financieren. Zoals wij in ons laatste kwartaalbericht schrijven, verwachten wij dus voor 2008 en 2009 nog een stijging van de woningprijzen van 3%. Economisch sterke gebieden zullen een hogere groei laten zien en minder krachtige regio's een lagere."

Maar de betaalbaarheid van huizen is dus historisch slecht. Wat moet er gebeuren om dat niveau op peil te houden?
"Er moeten meer woningen gebouwd worden. Vooral op plaatsen waar de vraag naar huizen groter is dan het aanbod. Denk dan bijvoorbeeld aan de regio's Amsterdam en Utrecht."
In de meeste huizen die te koop staan wonen nog gewoon mensen. Het betekent alleen dat meer mensen ergens anders willen wonen."
"Waar je naar moet kijken is het aantal woningen ten opzichte van het aantal huishoudens. Uit cijfers van het CBS blijkt dan dat er nu al een tekort is van honderdduizend huizen. Bedenk je je dat er volgens prognoses van het CBS de komende vijftien tot twintig jaar nog een miljoen huishoudens bij komen, dan moet je die dus eigenlijk nog bij die honderdduizend optellen."

Als gevolg van de kredietcrisis wordt het duurder om geld te lenen. Aan de andere kant zien we echter ook dat door krapte op de arbeidsmarkt de lonen stijgen. Dat komt de betaalbaarheid juist weer ten goede.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zowel de NVM als de Rabobank zien dus wel negatieve marktontwikkelingen, maar verwachtten toch een verdere stijging van de huizenprijzen door schaarste aan woningen en arbeid. Anno 2013 bleken beide aannames, maar met name de laatste niet zo goed gefundeerd te zijn. Ook vind ik het frappant dat Martijn de Jong-Tennekes het heeft over de "veel striktere manier van financieren". Maar was het niet zo dat een gezin in 1980 maar op ├®├®n salaris een hypotheek verstrekt kreeg, terwijl in 2008 dit voor 5-6x beide salarissen ging?

Voor 2008 (+2,8%) zaten ze trouwens met hun voorspellingen nog goed in de richting, maar 2009 (-6,6%) was toch wel een beetje jammer.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Ze gaan er allebei vanuit dat de schaarste aan woningen per definitie leidt tot hoge of stijgende prijzen. Dat is natuurlijk wat kort door de bocht. Het is wel ├®├®n van de factoren die de prijs bepalen, maar het is niet de enige factor.

Je ziet trouwens heel vaak bij economen dat ze een verband tussen twee zaken vertalen zo'n vaste koppeling. Maar ook dat ze oorzaak en gevolg graag verwisselen, ook als dat niet kan. Veel economen redeneren als de zon schijnt, wordt het warm, dus als je wil dat de zon gaat schijnen, dan moet je het warm maken.

De in hun ogen bepalende factoren gelden volgens mij nog steeds. Het is volgens mij wel zo dat er nog steeds een structureel tekort is aan woningen, maar dat veel mensen nu toch liever even niet willen of kunnen kopen (of huren) of gewoon niet willen verhuizen. En er is ook een krapte op de arbeidsmarkt op komst. Maar het is geen wet van Meden en Perzen dat dan 'dus' de huizenprijzen permanent hoog blijven/worden. Wel kunnen het factoren zijn die er op termijn voor kunnen zorgen dat de huizenmarkt zonder problemen genormaliseerd zou k├║nnen worden.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

M_1 schreef:Veel economen redeneren als de zon schijnt, wordt het warm, dus als je wil dat de zon gaat schijnen, dan moet je het warm maken.

Het is volgens mij wel zo dat er nog steeds een structureel tekort is aan woningen, maar dat veel mensen nu toch liever even niet willen of kunnen kopen (of huren) of gewoon niet willen verhuizen. En er is ook een krapte op de arbeidsmarkt op komst.
LOL om die geweldige vergelijking van economen. :)

Als er een tekort aan woningen zou zijn, zou er nu woningnood zijn. Jonge getrouwde stellen die bij hun ouders op zolder wonen, dat werk. Dit is niet of in ieder geval nog niet het geval. Op dit moment is er een zeer ruime keus aan koopwoningen. Volgens Funda bijvoorbeeld: 2800 woningen te koop in Almere, 1000 in Amstelveen, 750 in Hoofddorp. Mensen willen wel 'starten' of verhuizen maar een grote groep kàn niet kopen wegens te hoge prijzen met als gevolg dalende prijzen. De bevolkingsaanwas is in 150 jaar niet zo laag geweest als nu en de enige vraag naar meer woningen zal moeten komen door de groei in eenspersoonshuishoudens. of die zo onstuimig zal zijn als voorspeld, is nog maar te bezien.

Dat voorspelde arbeidstekort is te beredeneren omdat er de komende 25 jaar naar verhouding een steeds grotere groep inactieven ontstaat. Ik denk echter niet dat deze vergrijzing een enorm gat laat vallen qua arbeid. Ik zie Nederland de komende 25 jaar steeds meer toegroeien naar een Europees gemiddelde en dus een duidelijke verarming t.o.v. de huidige situatie. Europa verliest mondiaal steeds meer concurrentiepositie t.o.v. de rest van de wereld en hoogwaardige arbeid zal hier simpelweg weglekken en voor laagwaardige arbeid blijven we hier te duur.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door SimpleMind »

Als er een tekort aan woningen zou zijn, zou er nu woningnood zijn. Jonge getrouwde stellen die bij hun ouders op zolder wonen, dat werk. Dit is niet of in ieder geval nog niet het geval. Op dit moment is er een zeer ruime keus aan koopwoningen. Volgens Funda bijvoorbeeld: 2800 woningen te koop in Almere, 1000 in Amstelveen, 750 in Hoofddorp. Mensen willen wel 'starten' of verhuizen maar een grote groep kàn niet kopen wegens te hoge prijzen met als gevolg dalende prijzen.
Om een tekort vast te stellen moet je niet alleen kijken naar hoeveel er te koop staan maar vooral ook naar hoeveel er leeg staan. Er staan op dit moment heel veel huizen te koop maar de meeste hiervan zijn nog bewoond. Veel mensen gaan pas op zoek naar een nieuw huis als het bestaande huis is verkocht. En velen kunnen/willen niet verkopen omdat ze vinden niet de juiste prijs te krijgen. Dat wil niet zeggen dat er dan direct een echt overschot is.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Moesker schreef:Als er een tekort aan woningen zou zijn, zou er nu woningnood zijn. Jonge getrouwde stellen die bij hun ouders op zolder wonen, dat werk. Dit is niet of in ieder geval nog niet het geval.
Het is nog niet zo erg dat heel veel jonge getrouwde stellen bij hun ouders op zolder wonen, maar het komt wel voor. Je ziet ook steeds meer dat jongvolwassenen langer thuis blijven wonen of weer terug thuis komen wonen, terwijl ze eigenlijk zelfstandig willen wonen. En je ziet bijvoorbeeld ook oud-studenten om diverse redenen langer op de studentenkamer blijven wonen.

Het is dus een illusie om te zeggen dat er geen tekort aan woningen is, maar het is natuurlijk wel een ander tekort dan de echte woningnood van een aantal decennia geleden.
Moesker schreef:Dat voorspelde arbeidstekort is te beredeneren omdat er de komende 25 jaar naar verhouding een steeds grotere groep inactieven ontstaat. Ik denk echter niet dat deze vergrijzing een enorm gat laat vallen qua arbeid.
Het gaat twee kanten op. Er is een relatief grote uitstroom van (baby-boom) ouderen en dat zorgt een paar jaar later, mede door de sterk gestegen levensverwachting, ook voor een relatief grote vraag naar mensen. Vooral natuurlijk voor medische- en ouderenzorg, maar ook bijvoorbeeld een schilder omdat een doe het zelver het niet meer allemaal kan of wil.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

SimpleMind schreef:Om een tekort vast te stellen moet je niet alleen kijken naar hoeveel er te koop staan maar vooral ook naar hoeveel er leeg staan. Er staan op dit moment heel veel huizen te koop maar de meeste hiervan zijn nog bewoond.
Zeker waar.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee over de juiste cijfers hieromtrent. Iemand?
M_1 schreef:Je ziet ook steeds meer dat jongvolwassenen langer thuis blijven wonen of weer terug thuis komen wonen, terwijl ze eigenlijk zelfstandig willen wonen. En je ziet bijvoorbeeld ook oud-studenten om diverse redenen langer op de studentenkamer blijven wonen.
Het zou kunnen, en op zich een logisch gevolg van de betaalbaarheidsgrens van woningen maar het is lastig om hier cijfers van te krijgen denk ik. Daarbij is als jongvolwassene met een modaal inkomen een 1 of 2 kamer appartement echt wel te financieren. De vraag is of ze het ook willen of aandurven. Deze mensen willen meestal niet langer dan een paar jaar ergens wonen en met een appartement dat niet verkoopt ben je niet meer mobiel natuurlijk. Particulier huren zou nog wel eens groot worden de komende jaren.
Ik spreek regelmatig planontwikkelaars en zie dat bij bouwplannen huizen tot 2 à 2› ton nog steeds snel verkocht worden (gunstige locatie Randstad) maar boven die grens verkoopt er bijna niks.
M_1 schreef:Het gaat twee kanten op. Er is een relatief grote uitstroom van (baby-boom) ouderen en dat zorgt een paar jaar later, mede door de sterk gestegen levensverwachting, ook voor een relatief grote vraag naar mensen. Vooral natuurlijk voor medische- en ouderenzorg, maar ook bijvoorbeeld een schilder omdat een doe het zelver het niet meer allemaal kan of wil.
Veel mensen weten het niet maar die uitstroom van babyboomer heeft al plaatsgevonden. De grootste grijze golf is de generatie daaronder: de kinderen van de babyboomers, geboren t/m 1969. Het is trouwens geen automatisch gevolg zoals ik al eerder schreef dat een uitstroom een 1op 1 vervanging behoeft.
Ik las al de eerste onderzoeken die wijzen op een teruglopende gezondheidsstandaard (en wellicht) levensverwachting van de toekomstige ouderen..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Moesker schreef:Daarbij is als jongvolwassene met een modaal inkomen een 1 of 2 kamer appartement echt wel te financieren. De vraag is of ze het ook willen of aandurven. Deze mensen willen meestal niet langer dan een paar jaar ergens wonen en met een appartement dat niet verkoopt ben je niet meer mobiel natuurlijk. Particulier huren zou nog wel eens groot worden de komende jaren.
Een tekort aan huurwoningen dus. Het is volgens mij al jaren (decennia?) zo dat heel veel mensen noodgedwongen een huis kopen omdat er geen (juiste) huurwoningen te vinden zijn. Wachtlijsten van een paar jaar of een zo hoge huur dat je met je inkomen er niet voor in aanmerking komt. Ergo: woningnood.
Moesker schreef:Ik spreek regelmatig planontwikkelaars en zie dat bij bouwplannen huizen tot 2 à 2› ton nog steeds snel verkocht worden (gunstige locatie Randstad) maar boven die grens verkoopt er bijna niks.
Lijkt mij logisch. Duurdere woningen zijn er al heel veel en die kunnen de meeste mensen alleen kopen als er (veel) overwaarde is. Die dure woningen zullen dus sowieso lastig te verkopen zijn, niet alleen nieuw.
Moesker schreef:Veel mensen weten het niet maar die uitstroom van babyboomer heeft al plaatsgevonden. De grootste grijze golf is de generatie daaronder: de kinderen van de babyboomers, geboren t/m 1969. Het is trouwens geen automatisch gevolg zoals ik al eerder schreef dat een uitstroom een 1op 1 vervanging behoeft.
Klopt helemaal. Maar met de babyboom bedoel ik niet alleen die paar jaar vlak na de oorlog, maar de wat langere babyboom-golf. En het mogelijke tekort aan personeel aan de aanbod-kant heeft niet alleen met de uitstroom van mensen te maken, maar ook met hoeveel vervanging er is. In de paar decennia na de oorlog was de geboorte nog relatief hoog en dat zorgt er voor dat zij nog wel enigszins de plaatsen in kunnen nemen van de nog oudere generatie. Maar vanaf begin jaren 70 is er een grote daling in geboortecijfer. De decennia daarna is het geboortecijfer ongeveer 1/3 lager dan de decennia daarvoor. Dat betekent dat je op een gegeven moment de situatie krijgt dat er een heleboel mensen met pensioen gaan/zijn (de generatie tot de jaren 70), maar er relatief weinig vervanging voor is.

Zolang het economisch minder gaat en de banen (tijdelijk) schaars zijn, is het prima dat er, even simpel gezegd, voor iedere 3 gepensioneerden maar 2 mensen aangenomen hoeven te worden, maar op termijn is het onhoudbaar dat de beroepsbevolking zo afneemt. En de groep ouderen zo toeneemt. Want dat betekent ook dat de grijze druk (verhouding tussen groep 65+ers en de totale groep potentiële arbeidskrachten) de komende 25 jaar ongeveer verdubbelt, van ruim 20% tot meer dan 40%. En dat het na 2040 ook rond de 40% blijft.

Het arbeidstekort dat je als gevolg daarvan zult krijgen (in vraag en in aanbod) lijkt mij toch moeilijk te bagatelliseren. Maar voorlopig is het (mede door de economische toestand) natuurlijk wel prima te negeren... Net als dat de problemen van een onbetaalbare AOW decennialang zijn genegeerd.
Moesker schreef:Ik las al de eerste onderzoeken die wijzen op een teruglopende gezondheidsstandaard (en wellicht) levensverwachting van de toekomstige ouderen..
Ook dat klopt. Gelukkig is dat ook al in de cijfers meegenomen.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

Ik wacht met spanning de uitkomst van het overleg van minister Blok met het CDA af omtrent de huurverhoging voor scheefwoners. Het zal vast ├®├®n of andere compensatieregeling zijn voor mensen die net boven de huurnorm (modaal) verdienen, maar de vraag is of het CDA ├╝berhaupt wil meewerken om strategische redenen.

Vervolgens is het nog de vraag in welke mate deze nieuwe huurmarkt (slechts sociale huurwoning voor <modaal en flinke jaarlijkse huurverhogingen >modaal) van invloed is op de nieuwe koopmarkt (max 100% annuïtair).
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door SimpleMind »

Moesker schreef:
Ik wacht met spanning de uitkomst van het overleg van minister Blok met het CDA af omtrent de huurverhoging voor scheefwoners.
Ik begrijp het spanned kan zijn. Maar als dit je moet helpen om een keuze te maken om wel of geen huis te kopen, dan moet ik je helaas teleurstellen. Er komen de komende 5 jaar nog wel meer aanpassingen voor de woningmarkt (is mijn bescheiden inschatting.....)
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

SimpleMind schreef:Moesker schreef:
Ik wacht met spanning de uitkomst van het overleg van minister Blok met het CDA af omtrent de huurverhoging voor scheefwoners. Het zal vast ├®├®n of andere compensatieregeling zijn voor mensen die net boven de huurnorm (modaal) verdienen, maar de vraag is of het CDA ├╝berhaupt wil meewerken om strategische redenen.
Ik begrijp het spanned kan zijn. Maar als dit je moet helpen om een keuze te maken om wel of geen huis te kopen, dan moet ik je helaas teleurstellen. Er komen de komende 5 jaar nog wel meer aanpassingen voor de woningmarkt (is mijn bescheiden inschatting.....)
En spannend werd het. Het CDA wilde zoals ik al vermoedde niet meewerken om electorale redenen. Plan B was een meerderheid via D66, CU en SGP, die daarvoor de volgende eisen stelde en kregen:

+ Sociale scheefhuurders krijgen tussen de 2% en 4,5% bovenop inflatie aan huurverhoging of huurverlaging als ze werkloos worden.
+ De heffing voor woningcorporaties iets verlaagd naar 1,75 miljard.
+ Aflossingsvrije hypotheken mogen weer als 2e hypotheek om de maandlasten wat te drukken voor starters, (tot een maximum van 50% en over 35 jaar) maar dit gaat daarbij wel ten koste van de HRA!
+ Tot 1 maart 2014 mogen 'klusbedrijven' minder BTW te berekenen.
+ Startersfonds wat verhoogd tot Ôé¼50mln.
+ Grefobusjes blijven rijden.

Tja, politiek.
Laatst gewijzigd door Moesker op ma 11 mar, 2013 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

Tja, politiek
Een oud gezegde luidt: Elk volk verdient de regering die ze zelf hebben gekozen.
Dus we zijn hier allemaal schuldig aan zolang we op zoveel verschillende partijen blijven stemmen. Elk compromis ontaardt dan in een onwerkbaar- of onuitvoerbaar gedrocht.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

rambagts schreef:Een oud gezegde luidt: Elk volk verdient de regering die ze zelf hebben gekozen.
Dus we zijn hier allemaal schuldig aan zolang we op zoveel verschillende partijen blijven stemmen. Elk compromis ontaardt dan in een onwerkbaar- of onuitvoerbaar gedrocht.
De oorspronkelijke quote luidt overigens: Toute nation a le gouvernement qu'elle m├®rite. Niets iets om echt voor waar te houden. Een volk is een verzameling individuen. Geen enkel mens wil en verdient het om in oorlog, honger en ellende gestort te worden.

"We" stemmen niet, ieder stemt voor zich. Een evenredige zetelverdeling zonder kiesdrempel van enige omvang zal altijd dit resultaat geven. Een kiesdrempel van 5% en/of een districtenstelsel met 'the winner takes all' zou uitkomst bieden om twee of drie grote partijen over te houden. Dan zitten we ook nog dankzij de machtsbeluste Belgische adel van weleer, met een thans overbodige eerste kamer.

Toch hebben we nu een tweepartijenregering die het woonakkoord er toch nog redelijk intact doorheen hebben weten te slepen. We zullen zien wat het effect is.
Vooralsnog zit het economisch tij tegen en loopt de werkloosheid hard op. Als ING en Rabobank gered moeten gaan worden (de scenario's liggen klaar), wordt het niet beter.
MoodyÔÇÖs heeft de vooruitzichten van de Rabobank, de ABN Amro Bank en de NIBC Bank bijgesteld van ÔÇÿstabielÔÇÖ naar ÔÇÿnegatiefÔÇÖ. De banken beschikken op dit moment over voldoende kapitaal, maar de operationele omgeving van de banken is ÔÇ£onzeker en fragielÔÇØ. De vooruitzichten van de ING Bank had MoodyÔÇÖs al eerder als negatief beoordeeld.
ABN Amro heeft bij MoodyÔÇÖs een A2-status, NIBC een Baa3-status en de Rabobank een Aa2-status. ING heeft een A2-status.

De gemiddelde koopsom lag in januari 2013 op Ôé¼207.000. Sinds januari 2004 was dit niet meer zo laag; ondanks een inflatie van 9 jaar.
Laatst gewijzigd door Moesker op do 14 mar, 2013 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Grote kans dat er bij een stelsel, waarbij een van de partijen de absolute meerderheid krijgt, er al helemaal geen stappen richting een toekomstbestendig systeem waren gezet. Dus geef mijn portie wat dat betreft maar aan fikkie.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

De huizenmarkt gaat in 2014 bodemen. Tenminste, dat verwacht kredietbeoordelaar Fitch.

Tegen die tijd liggen de prijzen gemiddeld 25% lager dan op het piekniveau van voor de economische crisis. Tegen het einde van 2014 zorgen de goedkopere woningen en duidelijkheid over de aanpak van de woningmarkt voor herstel.

ING ziet de prijzen in 2012, 2013 en 2014 nog met 19,5% dalen. Een directeur van SNS Bank zei eind november nog eens een prijskrimp te verwachten van 20%. ABN Amro en Rabobank denken tot slot dat de prijzen in 2012 en 2013 met respectievelijk 14 en 13 procent in zakken.

In 2014 gaan de prijzen dus weer stijgen! (of blijven nog 10 jaar stabiel, dat kan ook natuurlijk).

Update: Klaas Knot, directeur van De Nederlandsche Bank en CPB-directeur Coen Teulings zeggen nu ook dat de de grootste daling van de huizenprijzen achter de rug is en dat in 2014 de economie groeit en de prijzen weer gaan stijgen!
Laatst gewijzigd door Moesker op ma 18 mar, 2013 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie