Nu een huis kopen - Bod doen

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Fritsie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 aug, 2012 2:00 pm

Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Fritsie »

In mijn zoektocht naar informatie over het bezichtigen, bieden en kopen van een huis kwam ik dit forum tegen; erg leuk, zeker omdat ik hoop hier wat feedback te kunnen krijgen.

Ik ga dit weekend twee woningen bezichtigen, ze liggen beiden in de zelfde buurt (steenworp afstand van elkaar) en hebben dezelfde indeling en woonoppervlakte, bouwjaar en ligging.

Woning A:
Staat 26 maanden te koop, wordt verhuurd (Ôé¼900 per maand), makelaar heeft moeite contact te krijgen met de eigenaar die in het buitenland zit en dankte mij voor mijn flexibele houding (wat formeler).
De woning is goed onderhouden, heeft plavuizen vloer en vloerverwarming, gedeeltelijk dubbel glas en kunststof kozijnen.
De lijst roerende zaken bevat alle huisraad die overgenomen kan worden, van stoelen, de TV en lampen tot het bed en het keukengerei. De huidige huurder gaat er per 1 september uit en een andere makelaar dan de verkoopmakelaar zoekt voor de eigenaar naar een nieuwe huurder. De verkopende makelaar is al de tweede makelaar, zo blijkt uit de Google cache.
Perceeloppervlakte = 69
Vraagprijs: 169.500 (gezakt van 179.500)

Woning B:
Staat 6 maanden te koop, wordt bewoond door de eigenaren, staat niet 'officieel' op Funda, makelaar noemde mij meteen bij m'n voornaam en lijkt wat nonchalant.
De lijst roerende zaken is 'normaal'. Het onderhoud is zeer goed, alles goed afgewerkt, hardhouten vloer en plavuizen met vloerverwarming, dubbel glas en kunststof kozijnen.
Perceeloppervlakte = 63
Vraagprijs: 179.000 (gezakt van 195.000)

Omdat woning B is mooier is afgewerkt neigen wij naar deze woning, echter is de vraagprijs al vrij sterk gedaald en het lijkt er niet op dat de huidige eigenaren er snel vanaf moeten (ze wonen er immers nog) dus de kans dat ze een laag (-20%) bod accepteren lijkt niet al te groot.

Woning A lijkt ons een kwestie van een laag bod doen en hopen dat de makelaar de eigenaar adviseert te accepteren omdat hij er dan ook vanaf is, zijn commissie krijgt en niet telkens dagen hoeft te wachten op een reactie van de eigenaar.

Ik heb het eea gelezen over het bieden, het komt er op neer dat de meeste huizen worden verkocht voor 8% onder de vraagprijs, echter ben ik niet van plan dat te gaan betalen. Ook lees ik dat 20% onder de vraagprijs bieden niet netjes is en als onbeleefd kan worden gezien door de verkopers.

Volgens het kadaster (2007-2012) worden deze woningen voor prijzen tussen 160.000 en 190.000 verkocht.

Mijn vraag is: kan ik dat doen in deze tijd, 20% onder de vraagprijs bieden?
Of alleen voor woning A en niet voor woning B?

Kan ik ook op beiden een bod doen van 20% onder de vraagprijs en dan wachten wat ik van beiden terugkrijg? Is dit gangbaar?

Ik heb deze vragen voor de makelaar, heeft iemand nug aanvullingen?

-Wat is de WOZ-waarde van deze woning?
-Waarom vragen ze deze prijs?
-Wie heeft de prijs bedacht?
-Hoe is deze prijs tot stand gekomen?
-Waarom verkopen ze het huis?
-Hoe lang staat het te koop?
-Is er al een bod gedaan? Hoe hoog was het?
-Hoeveel zou jij ervoor geven?
-Voor hoeveel willen ze het verkopen?
-Wanneer willen ze uit het huis?

Wij hebben meerdere woningen bezichtigd maar die waren een bod niet waard.

Bedankt voor het lezen van mijn relaas en mijn dank voor elke reactie.
Laatst gewijzigd door Fritsie op vr 24 aug, 2012 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Blomke »

Je vermeldt niets over het aantal m┬▓ perceel. Als dat gelijk is bij A&B, de ligging en de indeling ong. identiek, dan is er geen enkele reden waarom de koopprijs veel zal verschillen. Dus biedt op het huis dat je het meest aanstaat (B), een prijs die je voor A in gedachten had of hebt.
Fritsie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 aug, 2012 2:00 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Fritsie »

Blomke schreef:Je vermeldt niets over het aantal m┬▓ perceel. Als dat gelijk is bij A&B, de ligging en de indeling ong. identiek, dan is er geen enkele reden waarom de koopprijs veel zal verschillen. Dus biedt op het huis dat je het meest aanstaat (B), een prijs die je voor A in gedachten had of hebt.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb wel degelijk wat gezegd over de oppervlakte:
Fritsie schreef: Ik ga dit weekend twee woningen bezichtigen, ze liggen beiden in de zelfde buurt (steenworp afstand van elkaar) en hebben dezelfde indeling en woonoppervlakte, bouwjaar en ligging.
Het is een goede tip, bedankt.
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Blomke »

Woonopp. is iets anders dan perceelopp.
Fritsie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 aug, 2012 2:00 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Fritsie »

Je hebt gelijk, ik had dat erbij moeten zetten.
Ik heb de perceeloppervlaktes er nu bijgezet.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door rambagts »

Vraag de makelaar ook gelijk hoeveel hypotheek erop de woningen rust en of verkopers de restschuld (verschil hypotheek en jouw maximale bod) kunnen aflossen uit hun spaargeld.
Fritsie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 aug, 2012 2:00 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Fritsie »

Aha! Die noteer ik meteen, mij benieuwen of ik daar een reactie op krijg, die makelaars die ik heb ontmoet liegen allemaal dat het gedrukt staat. Of ze zijn ronduit onbeschoft.
Voorbeeld:
Ik: "De vloer golft als ik er op loop, hoe urgent is het vervangen van de vloerbalken denkt u?"
Makelaar:"Als je er doorheen zakt, dan moet je ze vervangen lijkt me. Tsja."
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door rambagts »

Ik zou als makelaar gezegd hebben dat de verkopers de parketvloer wel erg zwevend hadden aangelegd.
Fritsie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 aug, 2012 2:00 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Fritsie »

Ha ja, of "het had wat eleganter gekund" of iets dergelijks :-)
Fritsie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 aug, 2012 2:00 pm

Re: Nu een huis kopen - Bod doen

Bericht door Fritsie »

rambagts schreef:Vraag de makelaar ook gelijk hoeveel hypotheek erop de woningen rust en of verkopers de restschuld (verschil hypotheek en jouw maximale bod) kunnen aflossen uit hun spaargeld.
Dit konden de verkoopmakelaars niet zo waarderen :D Uiteindelijk geen antwoord gekregen in de vorm van getallen, wel dat 'het goed zat'.
Plaats reactie