Oneens met het taxatie rapport

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cbiermanns
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mar, 2011 9:42 pm

Oneens met het taxatie rapport

Bericht door cbiermanns »

Hallo!
Via Vereniging Eigen Huis hebben we een taxatie laten doen op onze huidige woning, ivm met het plaatsen van een dakopbouw (45M2 extra).
De taxateur is langs geweest en we hebben alle gegevens verstrekt, dus ook wat onze huidige hypotheek (308.000) is, hoeveel we nodig hebben voor de dakopbouw (50.000) etc. We hebben de woning in 2007 gekocht voor 208.000 en van top tot teen verbouwd, waaronder een uitbouw gerealiseerd, elektra vernieuwd, cv aangelegd, alle leidingen vervangen, nieuwe plafonds, nieuw stuckwerk, nieuwe keuken, nieuwe badkamer nieuw toilet, nieuwe deuren, kortom, er is niets wat niet is aangepakt.
Gisteren via de website van VEH konden we gisteren het rapport downloaden. We schrokken ons rot! Huidige waarde vond deze taxateur 260.000Ôé¼. Na verbouwing 315.000Ôé¼ (ok, hier heeft ie iig rekening gehouden met de 50.000Ôé¼), maar de vergelijkingen van de huizen die hij gebruikte klopte niet. Ten eerste waren het bijna allemaal huizen in originele staat (waarin wij onze woning toendertijd ook gekocht hadden) of hij gebruikte verouderde gegevens (bijv 1 woning 2 deuren verder, ook een hoekwoning met uitbouw, zonder opbouw, dus perfect vergelijkbaar, daar stond bij dat de laatste transactiedatum 2002 was voor Ôé¼213.000. Wij weten toevallig dat deze woning in 2007 verkocht is voor 325.000Ôé¼, en we weten ook dat dat zo in het kadaster vermeld staat, het is nl 1 van de woningen die onze WOZ waarde ook omhoog trekt. Onze WOZ waarde vorig jaar was 298.000, dit jaar verlaagd naar 289.500 wat overeenkomt met de algehele verlaging. Tegenover ons is vorig jaar een huis verkocht wat 20m2 groter is, tussenwoning met een tuin die de helft van die van ons is op het Oosten (van ons op het westen) voor Ôé¼330.000. Met onze dakopbouw zouden wij daar qua vierkante meters 25M2 boven zitten en onze taxatiewaarde na verbouwing is 315.000Ôé¼. En deze woning is niet meegenomen in de berekeningen.
Ook zag ik net dat onze tuin afmetingen er niet in staan (we hebben dubbel zoveel tuin vergeleken met de andere woningen waarmee ze de onze hebben vergeleken. Ook staat het taxatie rapport vol met spelfouten, echt heel erg.
Gisteren en vanochtend met de taxateur (makelaar) gebeld en uiteindelijk een andere persoon gesproken, omdat hij niet aan de telefoon wilde komen. Deze persoon deelde me doodleuk mee dat de gegevens die ze hadden gebruikt de gegevens waren van Vereniging Eigen Huis en als de gegevens niet klopten, dan moesten we bij hen zijn. Ook wist hij te vertellen dat onze WOZ waarde gewoon niet klopte (als dat zo is, hoezo gaan er steeds huizen die in vergelijkbare staat zijn van de hand boven onze WOZ waarde?) en dat ze zeer zeker niks gingen veranderen aan het taxatie rapport. En dat ik wel een mening mocht hebben, maar die telde niet :cry:
Maar goed, ik had nog gevraagd waarom ze dan geen kadastrale gegevens voor de laatste verkoopcijfers hadden gebruikt en toen zei hij dat ze de gegevens van VEH gebruikten en that's it. Daarop heb ik dus maar gevraagd of dit hun professionele houding was en of het taxatie rapport dus het bedrijf en de werkwijze reflecteert? En dat een taxatie rapport wat gebaseerd is op foutieve gegevens zeer zeker aan te vechten is (lijkt me, toch) en dat het er zeker uitzag alsof het natte vingerwerk was, met alle taal en spelfouten die erin zaten. Uiteindelijk heeft hij beloofd dat hij ernaar ging kijken en me morgen erover ging terug bellen

Mijn vraag is, moet ik hiervoor betalen? Ik vind dit een heel raar verhaal en ga dit morgen zeker met VEH opnemen.
Wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor de reakties!
Caroline
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Oneens met het taxatie rapport

Bericht door rambagts »

Gelet op de argumenten die je opvoert lijkt me er sprake van een wanprestatie.
Ik zou niet betalen en aangetekende brief sturen met opsomming van de fouten met de mededeling dat je geen vertrouwen meer hebt in VEH.

Hierna andere taxateur of makelaar inschakelen maar neem er dan een die goed bekend is in jullie plaats en vertel hem waartoe de taxatie moet dienen. Het is algemeen bekend dat als je vertelt dat taxatie bedoeld is voor een verzekering of hypotheek er een hoger bedrag uit komt rollen dan bij een taxatie voor bijvoorbeeld de fiscus om successierechten uit te rekenen. Je kunt een taxateur dus wat aansturen.

succes
cbiermanns
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mar, 2011 9:42 pm

Re: Oneens met het taxatie rapport

Bericht door cbiermanns »

Hallo,
Dankjewel, ik ga morgen meteen naar de ING om de automatische incasso van de VEH te stoppen. Ik zat vandaag de hele dag in vergaderingen, dus morgen ga ik ze meteen bellen.
Mvgr,
Caroline
cbiermanns
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mar, 2011 9:42 pm

Re: Oneens met het taxatie rapport

Bericht door cbiermanns »

Oh ja, en ben trouwens ook niet terug gebeld door de taxateur. Super kantoor he, zo'n certificeerde taxateur die bij de Nationale Taxatie Service is aangesloten :shock:
cbiermanns
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mar, 2011 9:42 pm

Re: Oneens met het taxatie rapport

Bericht door cbiermanns »

Hallo,
Heb vandaag met VEH gebeld en die vonden dit ook niet kunnen, dus ze gaan ermee aan de slag. Heb inmiddels 2 taxatie rapporten van andere huizen uit de buurt (vergelijkbare woningen) mogen kopieren, eentje die in 2007 was verkocht en een andere die in Dec 2010 was verkocht.
Even afwachten dus!
Eric Suiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 apr, 2011 10:18 am
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Oneens met het taxatie rapport

Bericht door Eric Suiker »

Als je mij je huisadres en je emailadres even stuurt per PB, zal ik je de kadaster gegevens van gerealiseerde verkopen in de straat even mailen.
Plaats reactie