Taxatierapport gebruiken als bezwaar WOZ

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

gloeiendekip
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 nov, 2010 9:45 pm

Taxatierapport gebruiken als bezwaar WOZ

Bericht door gloeiendekip »

Ik heb in aug 2009 een taxatierapport op laten stellen voor de woning die ik op dat moment van mijn ouders huurde en in dec 2009 heb gekocht. Dit om de waarde officieel te laten bepalen zodat we hier later geen problemen mee zouden krijgen met de belastingdienst aangezien het een familietransactie betreft. Volgens het taxatierapport was de woning Ôé¼145.000 waard, voor dit bedrag heb ik de woning een half jaar later gekocht.

Begin 2010 kreeg ik de beschikking van de gemeente waarin stond dat mijn woning d.d. 1-1-2009 getaxeerd was op Ôé¼ 173.000. Ik heb hier bezwaar tegen gemaakt op basis van het opgestelde taxatierapport. De gemeente heeft het taxatierapport niet meegenomen omdat dit opgesteld was in het kader van een hypothecaire geldlening. Volgens de gemeente is alleen een taxatierapport bruikbaar waarbij dezelfde uitgangspunten gehanteerd zijn als bij de vaststelling in het kader van de Wet WOZ. Desondanks is de waarde van de woning wel vastgesteld op Ôé¼159.000 (op basis van 'vergelijkbare verkopen').

Ik ben echter van mening dat een taxatierapport een beter beeld van de waarde in het economisch verkeer kan schetsen dan een WOZ waarde op basis van 'vergelijkbare verkopen' (het gaat om 3 appartementen verderop in de straat die een enigzins andere indeling hebben dan mijn woning/app). Kunnen jullie inschatten in hoeveel kans ik maak als ik in beroep ga tegen het besluit van de gemeente, op basis van het taxatierapport.

PS: is het niet logischer dat een taxatie voor een hypothecaire lening juist hoger zou zijn dan de feitelijke waarde aangezien dit gunstiger is voor het verkrijgen van een hypotheek?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Taxatierapport gebruiken als bezwaar WOZ

Bericht door rambagts »

Kunnen jullie inschatten in hoeveel kans ik maak als ik in beroep ga tegen het besluit van de gemeente, op basis van het taxatierapport
Ik denk dat je wel wat kans maakt. Gewoon in beroep gaan. Je hebt niets te verliezen zo te lezen.
Hou er wel rekening mee dat gemeente taxateur kan sturen en als je dus na de koop een nieuwe keuken, badkamer of andere verbouwing hebt gedaan wordt dat in de taxatie meegenomen.
gloeiendekip
Berichten: 2
Lid geworden op: di 09 nov, 2010 9:45 pm

Re: Taxatierapport gebruiken als bezwaar WOZ

Bericht door gloeiendekip »

Dat laatste punt is ook mijn grootste zorg. Het taxatierapport is namelijk opgesteld voordat ik begon met verbouwen. Inmiddels heb ik de gaskachels vervangen door een CV en heb de benedenverdieping flink opgeknapt. Als ze uitgaan van de huidige waarde (per aug 2010) is die Ôé¼159.000 waarschijnlijk wel een redelijke inschatting...

Kan je in schatten hoe groot de kans is dat de gemeente nog een taxateur stuurt?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Taxatierapport gebruiken als bezwaar WOZ

Bericht door rambagts »

De kans dat de gemeente een taxateur/gemeenteambtenaar stuurt acht ik groot. Punt is wel dat huidige woz waarde gebasserd is op datum 1/1/2009 en het lijkt me dan lastig om waarde van voor de verbouwing te (laten) schatten.

Je kunt bij de gemeente ook taxatierapport opvragen op basis waarvan de woz waarde is vastgesteld. Misschien kun je er nog wat gaten in schieten.
Plaats reactie