annulering voorl koopcontract

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

margot35
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 okt, 2010 9:16 am

annulering voorl koopcontract

Bericht door margot35 »

Wij hebben een aantal weken geleden ons appartement (eigenlijk maisonette met tuin van 100m2) laten taxeren met het oog het te koop te willen aanbieden(zonder makelaar). Getaxateerde waarde;220.000. Wij zijn met de vraagprijs 5% daarboven gaan zitten (230.000). Uiteindelijk na onderhandelen met de makelaar van de kopers zijn we uitgekomen op een prijs van 217.500. We hebben het voorlopige koopcontract getekend, maar helaas trokken de kopers zich binnen drie dagen terug. Zij hebben toch echt het gevoel dat zij teveel zouden betalen voor de woning. Als argument voeren zij oa aan dat de woz waarde (202.500) aangeeft dat onze woning te duur is aangeboden. Ook zouden huizenprijzen veel meer gezakt zijn de laatste tijd. Hij baalt ervan dat hij maar 6% van de vraagprijs heeft af kunnen krijgen terwijl zijn eigen appartement (ergens hier in de buurt) meer dan 20.000 heeft moeten zakken in vraagprijs. Koper geeft aan nog wel geinteresseerd te zijn, maar dan moet er toch nog meer van de prijs af.
Mijn vragen zijn oa:
-wat zegt die woz waarde nu precies over waarde van de woning (is dit een echt argument?)
-is het een idee hen voor te stellen zelf een taxatie te laten uitvoeren? Zij hebben overigens een kopie van ons taxatierapport gekregen nadat we een `deal hadden`. Ik neem dan aan dat zo`n taxateur onafhankelijk is? hij wordt natuurlijk wel betaald door de koper.
hartelijk dank,
margot
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: annulering voorl koopcontract

Bericht door rambagts »

Beste Margot,

Een WOZ waarde van 202.500 versus een taxatiewaarde van 220.000 zegt op zich zelf niet zo heel veel. Maar ik zou mij als koper ook achter mijn oren krabben als ik een woning had gekocht voor 217.500 en er later achter zou komen dat taxatiewaarde 220.000 bedraagt versus een WOZ-waarde van 202.500. Ik zou dan ook het gevoel hebben dat ik wat te veel heb geboden want er worden veel woningen fors (wel 5 tot 10% onder de vraagprijs verkocht).

Koper heeft gebruik gemaakt van zijn recht om koop te ontbinden en je kunt twee dingen doen:
1. wachten op nieuwe koper die zeer waarschijnlijk lager zal bieden of
2. opnieuw proberen te onderhandelen en prijs nog wat laten zakken. Doe een nieuw bod van bijvoorbeeld 214.000.
Weeg ook mee dat leegstand duur kan zijn en lang kan duren (hangt natuurlijk ook af van overig aanbod in zelfde wijk).
Je zou kopers kunnen aanbieden een nieuwe taxatie te laten uitvoeren maar stel dat daar ook 220.000 uit komt zetten, wat doen ze dan?
Ik neem dan aan dat zo`n taxateur onafhankelijk is? hij wordt natuurlijk wel betaald door de koper.
hartelijk dank,
Er is een oud gezegde: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt".
M.a.w. Je kunt als koper een taxateur wat beinvloeden. Elke woning heeft namelijk verschillende waardes.
Bijvoorbeeld:
Stel huis is waard 200.000. Je vraagt makelaar taxatie voor hypotheek en dan kan er bijv. 215.000 uit komen rollen.
Vaag zelfde makelaar om taxatie voor successiebelasting (erfenis) en dan is de waarde ineens bijv. 185.000. Dit zijn verschillen waar banken en fiscus niet echt wakker van liggen.
margot35
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 okt, 2010 9:16 am

Re: annulering voorl koopcontract

Bericht door margot35 »

Hoi,
bedankt voor je reactie.
Ik begrijp het nog niet helemaal. Betekent dit dat wij de vraagprijs van onze woning eigenlijk hoger hadden moeten maken, bijv 240.000? Dan had de koper voor zijn gevoel wel veel meer van de vraagprijs afgekregen.
Je hebt het over het feit dat in de huidige woningmarkt veel huizen 5 tot 10% onder de vraagprijs worden verkocht (in ons geval 6%, dus zo gek nog niet), of bedoel je misschien 5 tot 10 % van de taxatiewaarde?

verder nog een vraagje over de woz waarde; Die zegt toch verder niets over de staat van afwerking? Verder in de straat staat ook een flat te koop met dezelfde oppervlakte. Deze flat staat al een tijd leeg, maar is volledig kaal van binnen (betonvloeren), en heeft keuken en badkamer van 30 jaar terug. Woz waarde is waarschijnlijk vergelijkbaar (kan ik dat ergens opvragen?). Het feit dat onze woning is voorzien van parket en nieuwe keuken en badkamer, etc,etc komt toch juist naar voren in een taxatierapport.

Als de koper ook een taxatie laat uitvoeren en die komt ook op 220.000 dan is het voor de koper toch juist fijn om te weten dat zij geen kat in de zak hebben gekocht? Dan hebben zij toch een redelijke deal gedaan?

Nou weer heel wat vragen,

groetjes,
Margot
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: annulering voorl koopcontract

Bericht door rambagts »

Betekent dit dat wij de vraagprijs van onze woning eigenlijk hoger hadden moeten maken, bijv 240.000? Dan had de koper voor zijn gevoel wel veel meer van de vraagprijs afgekregen
Het is niet ongebruikelijk om vraagprijs (230.000) wat hoger te stellen dan werkelijke waarde (220.000) maar als je dat doet moet je niet het taxatierapport (220.000) aan de kopers geven. Dat is niet zo handig. Ze voelen zich mogelijk belazerd.

De WOZ-waarde is eigenlijk een gemiidelde waarde van vergelijkbare panden in de woonwijk en het zegt dus niets over de staat van afwerking.
Verder in de straat staat ook een flat te koop met dezelfde oppervlakte. Deze flat staat al een tijd leeg, maar is volledig kaal van binnen (betonvloeren), en heeft keuken en badkamer van 30 jaar terug
Wat is de vraagprijs van deze woning?
Als de vraagprijs ook 230.000 heb je misschien een argument om jullie kopers over de streep te trekken.
margot35
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 okt, 2010 9:16 am

Re: annulering voorl koopcontract

Bericht door margot35 »

hoi,
Die woning in de straat wordt aangboden voor 195.000. Geen onderhandeling mogelijk, recht van woningbouwvereniging,ex-huur woning.
Kopers moeten als ze anders daar maar voor gaan , alleen ben ik bang dat je voor 20.000 euro die woning niet zo netjes krijgt; daar gaat meer geld in zitten.
groet Margot
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: annulering voorl koopcontract

Bericht door rambagts »

Het is in dit stadium niet zo zeer een kwestie van wat de juiste prijs moet zijn. Probleem is dat kopers afgehaakt hebben. Of deze kopers al dan niet gelijk hebben is ook niet van belang. De inschatting die je met je makelaar moet maken is of je wil wachten op nieuwe kopers die minimaal de zelfde prijs willen betalen of nu opnieuw onderhandelen en verkopen onder 217.500 als de oude kopers daartoe natuurlijk nog bereid zijn.
Veel succes.
Plaats reactie