WOZ met 12.000 euro gestegen?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

m.a.
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 9:51 pm

WOZ met 12.000 euro gestegen?

Bericht door m.a. »

Hoi,



Onlangs kreeg ik een brief van de gemeente met een WOZ-waarde van 175.000 euro voor mijn huis (2010). Dit is tevens de koopprijs. (Ik heb het huis vorig jaar gekocht).



Na wat speuren in de brieven van de notaris, kwam ik erachter dat de WOZ-waarde was vastgesteld op 163.000 euro in 2009. Dus vorig jaar lag WOZ-waarde 12.000 euro lager.



Hoe is deze verhoging mogelijk, terwijl volgens het Kadaster de huizenprijzen gemiddeld met 6% zijn gedaald in 2009?



Mijn taxatierapport vertelt dat de executiewaarde ligt op 158.000 euro (jaar 2009).



Ook heb ik het Kadaster geraadpleegd, wat bleek, de omliggende huizen zijn gemiddeld voor 165.000 verkocht in de laatste jaren. Het grondoppervlakte bleek ook veel groter te zijn.



Heb ik dit huis te duur gekocht?

En in hoeverre zijn mijn kansen voor de WOZ-waardevermindering, als ik een bezwaarschrift indien?


Alvast bedankt voor de adviezen.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: WOZ met 12.000 euro gestegen?

Bericht door Makukoe »

m.a. schreef:Hoe is deze verhoging mogelijk
In dit geval is het mogelijk omdat dit specifieke huis in 2009 van eigenaar is verwisseld en de koper er Ôé¼ 175.000 voor over had. Die Ôé¼ 175.000 was dan blijkbaar de marktwaarde. De WOZ 2010 is gebaseerd op de peildatum 1 januari 2009.
Je zou in een bezwaar moeten aantonen dat de waarde op die datum Ôé¼ 166.000 of lager was (vanwege de drempel van 5%); dat lijkt mij vanwege de feitelijk transactieprijs voor dit huis een vrijwel onmogelijke zaak. Kennelijk waren er redenen waarom jouw huis meer heeft opgebracht dan omliggende huizen.

Een uitweg zou misschien kunnen zijn dat je het koopcontract al lang daarvoor (bijvoorbeeld in juli 2008 toen de bomen nog in de hemel groeiden en kredietcrisis iets was waar alleen Amerikanen last van zouden hebben) had getekend voor achteraf gezien een te hoge prijs. En dan zou je moeten betogen dat de prijs al ver voor de peildatum was bepaald, en dat de prijs rond de peildatum een stuk lager lag (met verwijzing naar relevante vergelijkingspanden).
m.a. schreef:Hoe is deze verhoging mogelijk, terwijl volgens het Kadaster de huizenprijzen gemiddeld met 6% zijn gedaald in 2009?
De waardedaling in 2009 zal pas in de WOZ-waarde 2011 (peildatum 1 januari 2010) te zien zijn.
joostfab
Berichten: 2
Lid geworden op: za 03 apr, 2010 2:52 pm

Re: WOZ met 12.000 euro gestegen?

Bericht door joostfab »

Nou die zandzakken bij de gemeente doen maar wat om de gemeentekas te spekken. Niet over mijn rug in ieder geval, ik heb gratis bezwaar tegen de WOZ waarde laten maken door *****verwijzing naar commerciële website verwijderd***** Kost me geen roggel en levert alleen maar op als het meezit...
Plaats reactie