Lening ouders of maximale koopsubsidie

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dimpie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 okt, 2009 11:36 pm

Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door dimpie »

Ik ben aan het zoeken naar een hypotheek voor mijn eerste huisje. Ik heb al een aantal gesprekken gehad, 1 met abn amro en 2 met hypotheek adviseurs. Ik krijg een wisselend advies.
Mijn ouders hebben voorgesteld om 10.000 euro te lenen zodat ik hierover aan hen rente betaal, maar dit via schenking weer terug krijg, en dus zo voordeel heb van extra belasting aftrek op de rente en vervolgens ook nog eens het geld als schenking terug krijg.
Nu zegt de abn dat ik dom zou zijn dit niet te accepteren aangezien ik hierdoor 10.000 minder bij de bank hoef te lenen en daardoor dus lagere lasten heb en deze lening mij niks kost.
De hypotheek adviseurs zeggen juist dat ik die 10.000 euro niet nodig heb omdat ik bij een hogere hypotheek meer koopsubsidie krijg en dit voordeel veel beter is aangezien koopsubsidie eigenlijk een schenking is van de regering.
Mijn vraag is wat kan ik nu het beste doen, maximale koopsubsidie of 10.000 lenen bij mijn ouders? Ik zit zelf te twijfelen omdat de koopsubsidie na 5 jaar bekeken wordt en het waarschijnlijk is dat ik dan door salarisverhoging niet meer in aanmerking kom en ik dus maar 5 jaar voordeel heb.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door fransjan »

dimpie

als je de keuze hebt ,tussen 10.000 lenen en Ôé¼ 6000 voor niks krijgen met kans op meer ,lijkt me de keuze toch niet zo moeilijk ???

die meneer van de ABN verdient de term adviseur niet ,is bang voor wat extra werk namelijk de aanvraag van de koopsubsidie
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door Makukoe »

Wat je zou kunnen doen is nu niet lenen bij je ouders maar alles van de bank. Over 5 jaar leen je 10.000 bij je ouders en met die 10.000 los je een deel van je hypotheek vervroegd af. En dan betaal je je ouders aftrekbare rente, en zij kunnen schenkingen doen.

Het risico is hooguit dat je ouders er over 5 jaar anders over denken (geld op, ruzie, etc). :|
dimpie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 okt, 2009 11:36 pm

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door dimpie »

Het is dus mogelijk die 10.000 euro te lenen en die te gebruiken voor de aflossing, in geval van banksparen dus om dit op je bankspaarrekening te storten? Dan maak ik dus maximaal gebruik van de koopsubsidie en de optie van mijn ouders.
Kan ik dit pas doen nadat koopsubsidie is afgelopen of kan dat direct al? en kan dit altijd bij iedere hypotheek?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door Makukoe »

Nee, geld storten op een bankspaarrekening (of in een spaarpolis) is g├®├®n aflossing. Het staat je op zich vrij om geld te lenen en dat geleende geld op een bankspaarrekening te storten, maar dat is meestal zinloos, want de rente op die lening is dan niet aftrekbaar.

De gedachte is:
1) nu alles van de bank lenen > maximale koopsubsidie, maximale hypotheekrenteaftrek
2) zodra je over 5 jaar toch al niet meer (vanwege inkomensstijging) in aanmerking komt voor koopsubsidie, ga je een deel van je bankschuld "herfinancieren", d.w.z. je leent geld van je ouders en met het geld van die lening los je direct (1 op 1) een stukje van je hypotheek bij de bank af. Je totale eigenwoningschuld blijft gelijk, het enige verschil is dat je schuld aan de bank nu 10.000 (of een ander bedrag) lager is en je dat bedrag nu aan je ouders schuldig bent.

Waar je wel op moet letten is dat het mogelijk is om over 5 jaar zo'n bedrag vervroegd af te lossen, liefst boetevrij natuurlijk. Bij veel hypotheken mag je jaarlijks maximaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom boetevrij aflossen ongeachte de actuele rente. Kwestie van goed letten op de hypotheekvoorwaarden.

En nogmaals: extra storten op een bankspaarrekening/in een spaarpolis en aflossen zijn totaal verschillende dingen, ook al lijkt het voor je gevoel hetzelfde.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door fransjan »

je mag binnen de fiscale grenzen gewoon storten op de bankspaarrekening,kan je ook weer meer lenen ,indien je niet aan de max zitten ...
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door Makukoe »

fransjan schreef:je mag binnen de fiscale grenzen gewoon storten op de bankspaarrekening,kan je ook weer meer lenen ,indien je niet aan de max zitten ...
Natuurlijk mag je binnen de fiscale grenzen gewoon storten, maar het gaat er bij die lening van de ouders er juist om dat de rente die op die lening wordt betaald aftrekbaar is als eigenwoningrente. En die is niet aftrekbaar als je na 5 jaar geld bijleent om te storten op een bankspaarrekening. Dan kun je beter schenkingen krijgen van je ouders en die op de bankspaarrekening storten.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door Makukoe »

Tukker schreef:Verbouwinkje over 5 jaar misschien?
Bijvoorbeeld. Of je ex uitkopen bij echtscheiding. 8)
FinancieelControleur
Berichten: 59
Lid geworden op: do 15 okt, 2009 9:50 pm

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door FinancieelControleur »

Met de lagere huizenprijzen is het nu ook een goed moment om je ex uit te kopen :wink:
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door fransjan »

het is verstandig om nog even te wachten om je ex uit te kopen,zeker in het hogere segment.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening ouders of maximale koopsubsidie

Bericht door Makukoe »

de relatie nog een kans geven (en daar serieus hulp bij inhuren) is in sommige gevallen het beste financiële advies :idea:
Plaats reactie