Belasting over/van aandelen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Op een ander forum zag ik een regel over belasting op aandelen...

Klopt het dat je over je rendement van aandelen slechts 1,2% belasting betaald? (omgerekend dan)
Dus stel

aandelen waren

1 jan 2008 31dec 2008
100.000 euro nu 190.000 euro

dan moet je over 90.000 1,2% afdragen

Stel nu dat je dit geld ok prive wilt gebruiken(zeg je wilt 60.000 omzetten in cash voor whatever). Gaat daar dan nog eens IKB over? Of als je in aandelen doet betaal je eigenlijk maar 1,2% totaal????
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

of moet je dan 1,2% betalen over 190.000 ?

Dan blijft alsnog de vraag over IKB...
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door HJV »

Aandelen zijn bezit en vallen in box 3
waarde op 01-01 100.000
waarde op 31-12 190.000
100.000 +190.000 /2 = 145.000 - heffingsvrijvermogen * 4% * 30% = belastbaar box3

Heffingvrij vermogen
Een vast bedrag van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het heffingvrije vermogen is 20.315. Dit bedrag kan onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd met de toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen en met de ouderentoeslag.

Fiscale partner
Als u heel 2008 een fiscale partner had, dan kunt u het heffingvrije vermogen aan uw fiscale partner overdragen. Uw fiscale partner kan ook het heffingvrije vermogen aan u overdragen. In dat geval heeft 1 van u beiden een heffingvrij vermogen van 0, en de ander een heffingvrij vermogen van 40.630. In beide gevallen moet u hier om verzoeken.
minderjarig kind? Dan heb u recht op een toeslag op uw heffingvrije vermogen van 2.715 per minderjarig kind.
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Dus naast de 4% regel ook nog eens 30% ?

Ik las nl

Een interview met een stel beleggers. Een van de beleggers zegt dat hij geen belasting moet betalen over zijn winst. Het zou behoorlijk rot zijn als men straks door deze uitzending 30% van het rendement moet gaan betalen ipv 1,2% van het vermogen. Laten we hopen dat de SP niet gekeken heeft...

link: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... //aandelen

Hebben die het dus fout?

Dus nog een keer dat voorbeeld.

Geen schulden verder, geen partner en ook even niet kijken naar heffingsvrij vermogen

ik heb geen inkomen/baan verder, geen aftrekposten etc

van 100.000 naar 190.000 hoeveel moet ik nu opgeven?

Of hebben ze het helemaal fout op dat forum(of begrijp ik het dus verkeerd)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door M_1 »

Je hoeft inderdaad geen belasting te betalen over je werkelijke winst of rendement. Je betaalt in Nederland belasting over een fictief rendement op je bezit. Er wordt vanuit gegaan dat je op lange termijn op je bezit (sparen/beleggen) een rendement van 4% per jaar kunt maken. Over dat fictieve rendement betaal je 30% belastingen. Bij elkaar is dat dus 1,2% van je bezit.

Iets preciezer, er wordt gekeken naar het gemiddelde van begin en eindsaldo in een jaar. Daar trek je de vrijstelling van ruim 20.000 p.p. vanaf en over wat je dan overhoudt betaal je 1,2% belastingen. In jou voorbeeld: ( 100.000 +190.000 ) / 2 = gemiddeld 145.000. Trek daar de vrijstelling van 20.000 vanaf, zit je op 125.000 Daarover betaal je 1,2% belastingen, dus 1500 euro.
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Dankjewel, dat zocht ik.

dus mocht je 90.000 rendement maken in box 3, betaal je slechts 1500euro.

Oftewel 88500 euro kan ik gebruiken om leuke dingen mee te doen? Zonder daar dan weer IKB over te hoeven betalen?
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Valt divident ook onder box 3?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door M_1 »

Over dividend hoef je niet apart nog belastingen te betalen, het zit bij het fictieve rendement in.

Maar dividend verhoogt uiteindelijk natuurlijk wel je bezit. Dus als je bv. 1000 euro extra dividend zou hebben ontvangen, dan zal je bezit aan het eind van het jaar wellicht 191.000 zijn (dus 1000 hoger) en dan is je gemiddelde bezit ook 500 hoger. En daarover moet je dan dus 1,2% belastingen betalen, is 6 euro.

Overigens wordt er bij het uitkeren van het dividend ook dividendbelasting ingehouden. Dit is 15% van het uitgekeerde dividend. En deze dividendbelasting kun je terugkrijgen. Zou er dus 1000 euro dividend zijn uitgekeerd, dan zou jij daarvan 850 hebben gekregen, en er zou 150 belastingen ingehouden zijn. Deze 150 euro kun je bij je belastingopgave weer terugkrijgen.
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Duidelijk!

Eigenlijk komt het er dus op neer, dat je beter (nou ja belastingtechnisch dan) beter oud geld kan laten renderen via aandelen/obligaties/whatever in box 3 dan het te investeren in jezelf voor opleidingen zodat je hard kan werken...

(even simpel gezegd natuurlijk)


Stel dat ik kan kiezen of 60.000 rendement of 100.000 bruto 'loon' kan je beter voor het rendement gaan...
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Helaas fictief :) Maar gaat me erom dat ik het 'begrijp' :)
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door HJV »

Helaas fictief Maar gaat me erom dat ik het 'begrijp'
Als je woorden van uitleg nu eens in je aangifte programma overzet krijg je een duidelijk beeld.
Gebruik dan niet je naam, geef hiervoor op oefening box3 en gebruik een DUMMY burgersofinummer 299.999.907, voor adres ├®├®n letter bv q, plaats w
postcode 1234qw
verders alle gegevens van jou, rechtstreeks naar box 3 daar in venster aandelen rekenhulp en verders lekker violen met jou cijfermateriaal, heb je dan een vraag gebruik F1 en je heb een antwoord, suc6 ermee
Gast

Re: Belasting over/van aandelen

Bericht door Gast »

Bedankt!
Plaats reactie