Taxaties vergelijken

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lleeloo

Taxaties vergelijken

Bericht door Lleeloo »

Taxatierapporten... uit ervaring kan ik nu zeggen dat daar niet alleen een hoop in gesjoemeld wordt, er zijn een hoop onkundige taxateurs in omloop!!

Op 8 mei jl hebben wij via xxxx een taxateur voor onze woning aangevraagd. Dat werd een yyyyy. Wij hebben haar gevraagd of het mogelijk zou zijn om onze hypotheekwaarde a 850.000 euro te kunnen halen in haar rapport. Afgezien van het feit dat zij daar ver onder zat, hebben wij geen enkele onderbouwing kunnen vinden in haar rapport waarom haar taxatiewaarde nog onder de WOZ-waarde is gevallen.

Daarnaast hebben wij onderstaande punten kenbaar gemaakt aan xxxxx, waarom wij onze bedenkingen hebben of deze taxateur wel weet waar het omgaat bij het taxeren van een woning:

- het aantal m3 klopte niet: de bouwtekeningen gaven aan dat het om ruim 640 m3 ging en niet om 550 m3 zoals yyyy heeft opgenomen in haar rapport
- de taxateur is door ons ingelicht dat achter onze woning, 4m ervandaan, een bouwvergunning is verleend. Dit heeft zij meegenomen in de beslissing voor de taxatiewaarde. Nergens in het taxatierapport stond vermeld dat deze bouwvergunning de taxatiewaarde heeft beïnvloed. Toen wij haar daar telefonisch op wezen, antwoordde ze dat dat nu nog niet van toepassing was, omdat het nog niet zover is. Waarom neemt zij het dan mee in haar achterhoofd?? Dat moet toch onderbouwd worden in het rapport??
- wij hebben haar gemeld dat de WOZ-waarde 802.000 euro is voor dit jaar, zij zit daar met haar taxatiewaarde nog onder.
- de taxateur heeft de woningen pal voor onze woning als vergelijking gebruikt: deze waren 703.000 euro, maar dit zijn geschakelde woningen! Geen vrijstaande villa's! En waarom heeft zij deze woningen meegenomen in haar vergelijking?? Waar baseert ze dan haar taxatiewaarde op als deze woningen van geenszins lijken op die van ons?
- zij is 'vergeten' om de m2 van het totale oppervlak (tuin) mee te nemen in haar rapport
- wij hebben haar gevraagd of zij de hypotheekwaarde zou kunnen halen in haar taxatierapport, nl 850.000 euro. Als ze dat niet kan halen, waarom informeert zij ons dan niet?

Wij hebben een beoordeling geschreven over deze taxateur inzake bovengenoemde punten, maar deze is tot 2 keer toe verwijderd van de site van xxxx alsmede een andere client die ook deze makelaar slecht had beoordeeld (uiteraard zijn wij gewoon netjes gebleven). Waarom zij haar clienten vraagt om een beoordeling van haar taxateurs is dan ook een raadsel voor mij. Blijkbaar mogen particulieren niet zien dat er onkundige taxateurs aan het blunderen zijn.

Wij hebben nu een taxatie laten uitvoeren door zzzzzz. Deze kwamen ons zeer kundig over en wij hebben dit rapport dan ook laten opstellen. Het gaat erom of de waarde goed onderbouwd is in het rapport en dat hebben ze gedaan. De bouwvergunning hebben zij ook in het achterhoofd genomen en komen uit op 860.000 euro, maar als de bouw doorgaat, dan zakt de waarde met 90.000 euro. Dus in feite zijn zij nog lager uitgekomen. Desalniettemin kunnen wij er wat mee en accepteren wij het rapport van zzzz en niet die van yyyy.

Hopelijk zijn particulieren hiermee gewaarschuwd. Laat u niet zomaar ringeloren, doordat men aangeeft een beëdigd makelaar te zijn en daardoor een deskundigheid te hebben! Wij hebben de yyyyyyy ook niet betaald, omdat we geen gebruik maken van haar rapport. En kijk goed uit voor je een taxateur via vergelijkingsites naar binnen haalt, want deze sites zijn net zo kundig op dit gebied als u en ik!
harelijn

Re: Taxaties vergelijken

Bericht door harelijn »

Ik vind wel dat de taxateur de taxatiewaarde van een woning moet onderbouwen met feiten.
Nu wordt het vaak niet gedaan en dan wordt vaak een taxatierapport als extra bijverdiensten beschouwd, half uurtje werk en kassa.
Gevolgd is dat de taxateurs niet meer serious genomen, zo lang je een taxateur neemt die bij je past en dan rest niet betalen.

Dat is de enig manier om aan te geven dat ze hun beroep serious moeten nemen.
Franky P

Re: Taxaties vergelijken

Bericht door Franky P »

Wil graag reageren op het artikel.

Als eerste wil ik vooropstellen dat ik in het genoemde geval niet kan beoordelen of Lleelo gelijk heeft of niet over het geleverde taxatierapport. Ik ben er wel mee eens dat niet alle taxateurs even kundig c.q. zorgvuldig zijn.

Indien u de taxateur om een onderbouwing vraagt zal een goede taxateur dit kunnen leveren o.a. aan de hand van een berekening op basis van m3- (inhoud woning) en m2 prijzen (grond) en overige opstallen of van belang zijnde factoren.

De WOZ als leidraad nemen vind ik een slecht uitgangspunt. De WOZ waarde wordt grotendeels systematisch bepaald zonder dat de WOZ-taxateur precies de details van de woning weet. WOZ waarden vallen in de praktijk vaak te laag maar ook te hoog uit.

Er is wel een taxatievergelijkingssite met deskundige medewerkers, naam site verwijderd

Daarnaast ben ik het oneens met Harelijn dat een taxatie een halfuurtje werk is. De opname voor een redelijk eenvoudige woning duurt al een halfuurtje, daar komt bij reistijd, voorbereiding, maken van berekening, zoeken naar mogelijk vergelijkingsmateriaal met evt. berekening en afweging van verschillen, onderzoek doen naar evt. bodemverontreiniging, indien nodig onderzoek naar bestemmingsplan, uitwerken van taxatierapport en administratieve verwerking. Daarnaast ook nog scholing etc. etc.. Taxatierapport kost ongeveer 4 uur.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Taxaties vergelijken

Bericht door Adviseur hypo »

beetje jammer dat die site niet echt de laagste kosten geeft in mijn postcodegebied...
Plaats reactie