Fortis&executiewaarde

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tusk

Fortis&executiewaarde

Bericht door Tusk »

Fortis hanteert volgens Independer een executiewaarde van 100% WOZ waarde. Nu heb ik mijn WOZ waarde doorgegeven aan Fortis met het verzoek de extra risico rente opslag te verminderen. Tot mijn niet geringe verbazing gaf Fortis aan 90% van de WOZ als executiewaarde te hanteren. Bovendien gaven zij aan dat de rente alleen kan worden aangepast bij einde rentevast periode. Kan iemand mij zeggen hoe dit zit, ik had namelijk begrepen dat rente opslagen (ivm 130% financiering) ook tussentijds konden vervallen, op het moment dat het risico vervallen was (<100%).

Alvast bedankt,

Jan
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Fortis&executiewaarde

Bericht door Steven »

Tusk schreef:Fortis hanteert volgens Independer een executiewaarde van 100% WOZ waarde.
Geloof daarom ook niet alles wat Independer zegt. Verder staat nergens in de algemene voorwaarden van Fortis ASR dat de risico-opslag tussentijds komt te vervallen bij waardestijging onderpand.
Gast

Re: Fortis&executiewaarde

Bericht door Gast »

Hoe zit dat dan bij andere aanbieders, ik heb van een overbuurman gehoord dat de Postbank wel tussentijds de risico opslag heeft gewijzigd.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Fortis&executiewaarde

Bericht door Steven »

Elke aanbieder hanteert zijn eigen regels. Alle denkbare combinaties zijn mogelijk
karinvandermeijs
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 6:17 pm

Re: Fortis&executiewaarde

Bericht door karinvandermeijs »

Kan dit dan zomaar? Moeten ze dit dan niet aangeven in de voorwaarden? Staat in onze voorwaarden wel dat opslag komt te vervallen maar niet hoe de berekening tot stand komt.

Zou wel zo eerlijk zijn: wij hebben o.a. hypotheekdeel van 25000 aflossingsvrij (zie ook topic HYPOTEEKCHECK, Karin) en wilden weten of we door af te lossen op 75% executiewaarde uitkwamen (nu opslag 0,2% i.v.m. 125% executiewaarde. Hypotheek 260.000 WOZ 332.000. OPTIE 1

Tevens vroegen we bij welke woz/taxatiewaarde dit het geval is, als we niet af willen lossen. OPTIE 2

adviseur 1 van SNS bank zegt dat bij een hypotheek van 260. 000 een taxatiewaarde nodig is van 347.000 of dat je af moet lossen tot 249.000 bij woz van 332.000
adviseur 2 van SNS bank zegt dat bij een hypotheek van 260.000 een taxatiewaarde 385.186 nodig is van of dat je moet aflossen tot 224.100 bij een woz waarde van 332.000

OPTIE 1:
1ste geval wel zinvol hypotheekbedrag word 235.000 < 249.000
2e geval heeft aflossen geen zin 235 > 224.100

OPTIE 2:
als we niet af willen lossen en toch opslag eraf willen halen: huidige waarde van ons huis wel boven de 347 maar niet boven de 385 denken wij
1ste geval taxatie zinvol en 2e geval niet.

SNS zegt nu dat 1ste adviseur verkeerde berekening heeft gemaakt: taxatiewaarde/woz geen 100 executiewaarde maar 90% taxatiewaarde/woz waarde = executiewaarde en dat 2e adviseur gelijk heeft.

Zijn overigens wel bezig met klachtenprocedure omdat er veel meer is voorgevallen
Plaats reactie