onderhandse lening ouders

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lidy

onderhandse lening ouders

Bericht door Lidy »

Dag deskundigen,

Ik heb mij sinds kort ook in de wondere wereld der hypotheken gestort. En ik geef eerlijk toe dat ik het best ingewikkeld vind. Even korte situatie-schets:

Wij wonen sinds 3 jaar in Duitsland. Nu een nieuwe baan in NL per 1 mrt. Huis op het oog van 325.000 euro (vraagprijs). Zal waarschijnlijk zo'n 310.00 euro koopprijs worden. Omdat we in februari willen verbouwen (en contract dan nog niet ingegaan is) doen hypotheekverstrekkers lastig. De Rabo wil ons w├®l helpen, bieden 100% aflossingsvrij voor 100% van de executiewaarde (zover ik mij herinner :oops: ). Dus zeg 320.000 euro tegen 4.7% 5 jaar vast. De rest van het geld (nodig incl. verbouwen en k.k. geschat 400.000) moet van ons spaargeld en via een lening van de ouders komen.

Belangrijkste vraag:
Als we van de ouders onderhands willen lenen, hoe stellen we zo'n contract op? Kan ik ergens een voorbeeld vinden toevallig? Wat voor rente kunnen we rekenen: ik hoor zowel een 'gewone" rente van 4% als een hoge rente van 7% wat de ouders achteraf weer deels terug kunnen schenken? Andere tips en moet ik dit vooraf met de belastingsdienst bespreken?

Andere vragen (voor degenen die zin hebben :D)
- Is 100% aflossingsvrij verstandig? Onze financiele situatie gaat er de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid fors op vooruit.
- Is eigen geld erin stoppen verstandig? Het zou ons lagere maandlasten opleveren, maar je maakt niet maximaal gebruik van de fiscale ruimte. We hebben zo'n 80.000 euro op het moment.
- Ervaringen met de Rabobank en hoeveel ruimte hebben we om te onderhandelen?
- Ervaringen met een beleggingsrekening? Voorstel is nl. om zo'n 15.000 eigen vermogen daarvoor te gebruiken.

Alvast hartelijk dank voor je moeite,
Lidy
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Belangrijkste vraag:
Als we van de ouders onderhands willen lenen, hoe stellen we zo'n contract op? Kan ik ergens een voorbeeld vinden toevallig? Wat voor rente kunnen we rekenen: ik hoor zowel een 'gewone" rente van 4% als een hoge rente van 7% wat de ouders achteraf weer deels terug kunnen schenken? Andere tips en moet ik dit vooraf met de belastingsdienst bespreken?
Op zich kun je zo'n contract vrij eenvoudig opstellen, maar aangezien je toch naar de notaris moet (voor hypotheek op je woning) zou ik het de notaris laten doen icm de hypotheekakte en (voor zover je die nog niet hebt) samenlevingscontract / testament. Maak er een mooi all inclusive prijs van bij de notaris en je hebt gelijk alles juridisch voor mekaar.

Welke rente je kunt rekenen:

Je kunt dezelfde rente rekenen als bij een bank, een marktconforme rente dus. Maar als je bij/van je ouders leent ben je niet verplicht om een hypothecaire inschrijving te regelen (je kunt dan een pos/neg verklaring regelen). Zonder hypotheek betaal je bij een bank ook veel meer rente, dus kun je bij de ouders-kind lening ook meer rente rekenen.

Zowel jij als je ouders zijn gebaat bij een hoge rente. Voor je ouders een prima rendement, en via de schenking (bijvoorbeeld boven 4% rente schenken je ouders terug binnen de maximale vrijstelling per jaar) voor jou ook een gunstige fiscale regeling.

stel lening 100.000
rente 8%

Rente voor jou aftrekbaar (stel 40%)
ouders schenken boven 4% aan jou terug (dus 3%)

brutorente 100.000 x 8% = 8.000
jouw nettolasten (geen eigenwoningforfait meegerekend) 60% = 4.800

Jouw ouders ontvangen 8% = 8.000 euro rente, onbelast.
Zij schenken aan jou die 4% = 4.000 euro terug. Dit is binnen de jaarlijkse schenkingsvrijstelling.

Jouw nettolasten worden dan die 4.800 -/- de schenking 4.000 = 800 euro


Risico's
Aan een lening bij je ouders kleven wel risico's. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de lening bij een overlijden of een scheiding? Het is daarom van belang over dit soort zaken van te voren na te denken en eventueel te laten vastleggen bij de notaris.


Andere vragen (voor degenen die zin hebben )
- Is 100% aflossingsvrij verstandig? Onze financiele situatie gaat er de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid fors op vooruit.
- Is eigen geld erin stoppen verstandig? Het zou ons lagere maandlasten opleveren, maar je maakt niet maximaal gebruik van de fiscale ruimte. We hebben zo'n 80.000 euro op het moment.
- Ervaringen met de Rabobank en hoeveel ruimte hebben we om te onderhandelen?
- Ervaringen met een beleggingsrekening? Voorstel is nl. om zo'n 15.000 eigen vermogen daarvoor te gebruiken.
100%aflossingsvrij:
Het is altijd prettig als je zo min mogelijk afhankelijk bent van een bank, ook als het gaat om verplichte vermogensopbouw bij een hypotheek.
Maar of het handig is om volledig aflossingsvrij te gaan, dat is afhankelijk van je situatie. Als je verwacht dat je binnen afzienbare tijd/jaren een grote zak met geld hebt waarmee je die hypotheek kunt aflossen, dan is nu vermogen opbouwen wellicht niet nodig. Maar hou er rekening mee dat de aftrekbaarheid van de rente op enig moment (max 30 jaar volgens de huidige regeling) stopt, en dat je brutolasten dan je nettolasten worden. Kun je dat dan betalen met je toekomstige inkomen/vermogen.
etc etc. Ofwel, niet eenduidig antwoord op te geven. Overleg dus met je adviseur, maak een planning.

Eigen geld?
Als het gaat om het inbrengen van eigen middelen in de eigen woning, ik ben er geen voorstander van, met name vanuit het bekende fiscale oogpunt. Stop je het nu eenmaal in stenen, dan is de enige mogelijkheid om het ongestraft vrij te krijgen;huis verkopen en niet opnieuw kopen.
Stel dat je die 80k niet inbrengt in de nieuwe woning, maar leent (ook via ouders? :idea: ), dan betaal je per saldo normaliter door de aftrekbaarheid van de rente netto aan hypotheeklasten minder dan dat je ontvangt aan rente.

Ik heb over het bovenstaande al vaker wat geschreven in andere topics/onderwerpen. Het blijft uiteraard financiele en 'gevoels'overweging.

Rabobank:
prima bank, zolang ze niet de OpmaatHypotheek aanbieden (en dat gebeurt geloof ik in 8 van de 10 gevallen) :roll:
Over het algemeen acceptabele tot scherpe tarieven, onderhandelingsruimte in afsluitprovisie (trouwe klant? :idea: )

Ervaringen met beleggingsrekening;
gemene vraag. Als je niets voelt voor beleggen moet je het niet doen.
Dat je 15k inlegt zegt me niets. Waarin wordt belegd? Hoeveel risico wil je lopen? Waarin wil je beleggen? Wat als de beurs daalt? Lig je daar wakker van? Of wil je absolute zekerheid dat je aan het einde van de rit het 'doelkapitaal' ook haalt?

Overigens, als die beleggingsrekening waar je het over hebt aan je hypotheek wordt gekoppeld, dan heb je niet een 100% aflossingsvrije hypotheek. Gedurende de looptijd los je dan weliswaar niet af, maar met die pot van 15k ga je dan een vermogen opbouwen waarmee je na 30 jaar (een deel van) de hypotheek gaat aflossen!!! Maar dit terzijde.

Ik hoop dat eea duidelijk is geworden? :wink:
Lidy

Re: onderhandse lening ouders

Bericht door Lidy »

jari schreef:Ik hoop dat eea duidelijk is geworden? :wink:
Zeker wel! Mijn hartelijke dank alvast.
jari schreef: Op zich kun je zo'n contract vrij eenvoudig opstellen, maar aangezien je toch naar de notaris moet (voor hypotheek op je woning) zou ik het de notaris laten doen icm de hypotheekakte en (voor zover je die nog niet hebt) samenlevingscontract / testament. Maak er een mooi all inclusive prijs van bij de notaris en je hebt gelijk alles juridisch voor mekaar.
Goed advies, dat gaan we idd maar doen. Ik hoop dat de notaris daar voor in is, want een onderhandse akte betekent nou juist "zonder notaris".
jari schreef: Je kunt dezelfde rente rekenen als bij een bank, een marktconforme rente dus. Maar als je bij/van je ouders leent ben je niet verplicht om een hypothecaire inschrijving te regelen (je kunt dan een pos/neg verklaring regelen). Zonder hypotheek betaal je bij een bank ook veel meer rente, dus kun je bij de ouders-kind lening ook meer rente rekenen.
Begrijp ik het goed dat de lening bij de ouders dan als een soort persoonlijke lening wordt gezien (dus huis niet als onderpand)? Bij de bank betaal je dan idd ook een hoge rente. Wat is een pos/neg verklaring? En hoe zit het met de belastingdienst: wij willen dat geld toch gebruiken voor een huis? Accepteren ze dat wel? En moet er in het contract niet iets staan over "altijd opeisbaar" of is dat alleen als het een hypothecaire lening is?
jari schreef:Risico's
Aan een lening bij je ouders kleven wel risico's. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de lening bij een overlijden of een scheiding? Het is daarom van belang over dit soort zaken van te voren na te denken en eventueel te laten vastleggen bij de notaris.


Dit nemen we mee. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, het geld willen mijn schoonouders echter liever aan mijn man lenen. Kan dat gewoon in het contract, stel dat er ooit een scheiding komt? Als mijn schoonouders overlijden gaat de schuld dan gewoon van de erfenis af (met of zonder succesierecht?) of moet dat ook apart vastgelegd?
jari schreef: Eigen geld?
Als het gaat om het inbrengen van eigen middelen in de eigen woning, ik ben er geen voorstander van, met name vanuit het bekende fiscale oogpunt. Stop je het nu eenmaal in stenen, dan is de enige mogelijkheid om het ongestraft vrij te krijgen;huis verkopen en niet opnieuw kopen.
Stel dat je die 80k niet inbrengt in de nieuwe woning, maar leent (ook via ouders? :idea: ), dan betaal je per saldo normaliter door de aftrekbaarheid van de rente netto aan hypotheeklasten minder dan dat je ontvangt aan rente.
Dit is mij niet helemaal duidelijk. Stel ik spaar die 80k... rendement spaarrekening ca. 3.5%. Vermogensbelasting 1.2%, dus effectief 2.3%. Of ik leen het van de bank tegen ca. 4.7%. De belasting helpt ons 42% mee, dus effectief betaal ik 2.7%. Dat is toch meer of maak ik een denkfout? Ga jij uit van het lenen (en terugschenken) van de ouders? Of neem je een hoger rendement voor het eigen geld aan?
jari schreef:Rabobank:
prima bank, zolang ze niet de OpmaatHypotheek aanbieden (en dat gebeurt geloof ik in 8 van de 10 gevallen) :roll:
Over het algemeen acceptabele tot scherpe tarieven, onderhandelingsruimte in afsluitprovisie (trouwe klant? :idea: )
Volgens mij is dit niet OpMaat want 100% aflossingvrij. Ik hou mij ook liever ver van dure verzekeringen en premieconstructies. Verder :)
jari schreef:Ervaringen met beleggingsrekening;
gemene vraag. Als je niets voelt voor beleggen moet je het niet doen.
Dat je 15k inlegt zegt me niets. Waarin wordt belegd? Hoeveel risico wil je lopen? Waarin wil je beleggen? Wat als de beurs daalt? Lig je daar wakker van? Of wil je absolute zekerheid dat je aan het einde van de rit het 'doelkapitaal' ook haalt?

Overigens, als die beleggingsrekening waar je het over hebt aan je hypotheek wordt gekoppeld, dan heb je niet een 100% aflossingsvrije hypotheek. Gedurende de looptijd los je dan weliswaar niet af, maar met die pot van 15k ga je dan een vermogen opbouwen waarmee je na 30 jaar (een deel van) de hypotheek gaat aflossen!!! Maar dit terzijde.
Vraag is niet zo gemeen, ik weet het gewoon niet zo. Mijn man voelt niks voor beleggen, maar ik op zich wel met een klein deel van ons vermogen. Dan valt het risico ook mee (vandaar die 15 k). Ik denk niet dat we zelf kunnen kiezen waarin we beleggen, hoogstens de verhouding aandelen/obligaties. Of het gekoppeld wordt aan de hypotheek weet ik ook niet, dat wil de Rabo vast wel, maar of dat gunstig is? Ik bouw liever onafhankelijk vermogen op, dan kan ik zelf zien wat ik daar mee doe na afloop.

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Dit is mij niet helemaal duidelijk. Stel ik spaar die 80k... rendement spaarrekening ca. 3.5%. Vermogensbelasting 1.2%, dus effectief 2.3%. Of ik leen het van de bank tegen ca. 4.7%. De belasting helpt ons 42% mee, dus effectief betaal ik 2.7%. Dat is toch meer of maak ik een denkfout? Ga jij uit van het lenen (en terugschenken) van de ouders? Of neem je een hoger rendement voor het eigen geld aan
Heel scherp Lidy, en je maakt geen denkfout. Of je daadwerkelijk een hefboomeffect maakt is dus afhankelijk van de stand van de hypotheekrente en de spaarrente. Wordt je spaarrente hoger, dan wordt het verschil kleiner en andersom. Ik zou echter altijd kiezen voor die 0,4% die je per saldo zou betalen, omdat je dan wel de flexibiliteit houdt.
Mocht je in de toekomst gaan verhuizen krijg je niet te maken met de bijleenregeling, mocht de hypotheekrenteaftrek in het nieuwe kabinet worden gewijzigd (lees=minder worden), dan zullen normaal gesproken de bestaande regelingen in stand blijven en als laatste argument, je houdt je vermogen liquide, dus beschikbaar voor het geval je het echt nodig mocht hebben.

Om maar een voorbeeld te geven, de verwachting is dat de korte rente d komende periode verder zal oplopen. De kans dat je tussen nu en bijvoorbeeld een of twee jaar zo'n 4% voor je spaarrente krijgt is realistisch te noemen. In dat geval heb je het omslagpunt gehaald.

Pas als het 'hefboomeffect' echt heel negatief wordt en de vooruitzichten slecht, dan zou ik overwegen om spaargeld in te brengen. Tot die tijd hou je echter dan wel de flexibiliteit.


Je hebt nogal wat vragen, ik kom daar nu niet meer aan toe, maar later in de week kom ik erop terug.

Je hebt wel goede vragen trouwens 8)
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Goed advies, dat gaan we idd maar doen. Ik hoop dat de notaris daar voor in is, want een onderhandse akte betekent nou juist "zonder notaris".
Klopt, en als dat het enige is waarvoor je naar de notaris had gemoeten was het wat anders geweest (hogere kosten). Nu kun je het mooi meenemen in het pakket.
Begrijp ik het goed dat de lening bij de ouders dan als een soort persoonlijke lening wordt gezien (dus huis niet als onderpand)? Bij de bank betaal je dan idd ook een hoge rente. Wat is een pos/neg verklaring? En hoe zit het met de belastingdienst: wij willen dat geld toch gebruiken voor een huis? Accepteren ze dat wel? En moet er in het contract niet iets staan over "altijd opeisbaar" of is dat alleen als het een hypothecaire lening is?
Zo zou je het idd kunnen zien ja. Als ouders ben je niet verplicht om een hypothecaire inschrijving te vragen ivm de lening aan kind. En bij reguliere leningen bij geldverstrekkers zonder onderpand betaal je ook een hogere rente, dus is het gerechtvaardigd.

pos/neg verklaring houdt plat gezegd in dat het kind niet zonder medeweten van de ouders een hypotheek bij een andere partij vestigt, en dat het kind bij verzoek van de ouders een hypotheek vestigt (tbv ouders dan). Het is meer een 'zachte' zekerheid en niet een harde zekerheid zoals hypotheek- of pandrecht. Zie het als een moraliteitsverklaring, want in de praktijk heb je eigenlijk geen moer aan
zo'n pos/neg.

De belastingdienst keurt het wel goed, je moet natuurlijk wel kunnen aantonen dat je het bedrag hebt gebruikt voor de aankoop van de woning. Lijkt me niet meer dan normaal.

Dat stukje over 'altijd opeisbaar' heeft betrekking op het schenkingsverhaal. Stel dat je ouders geen rente in rekening brengen aan het kind. De fiscus gaat dan bekijken of er sprake is van schenking.
Als de lening van de ouders aan het kind direct opeisbaar is en ook echt direct terugbetaald kan worden, dan is er GEEN sprake van schenking.
Hierbij moet je denken aan dat het kind het bedrag ook bij de bank had kunnen lenen (directe opeisbaarheid) en/of dat het kind zodanig vermogen heeft dat daarmee de schuld aan ouders direct kan worden ingelost.

Maar als er wel (marktconforme) rente in rekening wordt gebracht, dan is het bovenstaande niet direct van toepassing dus.
Dit nemen we mee. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, het geld willen mijn schoonouders echter liever aan mijn man lenen. Kan dat gewoon in het contract, stel dat er ooit een scheiding komt? Als mijn schoonouders overlijden gaat de schuld dan gewoon van de erfenis af (met of zonder succesierecht?) of moet dat ook apart vastgelegd?
Nee, dat kan niet. Als je gehuwd bent igvg, dan kun je wel schenkingen doen met een uitsluitingsclausule (zodat 'koude'kant igv bv scheiding het geld niet kan krijgen), maar je kunt niet contractueel bepalen dat een schuld naar alleen de man gaat, terwijl je toch igvg bent getrouwd. Je hebt gekozen voor igvg, dus kun je niet hiervoor een uitzondering maken omdat dat beter uitkomt.
Volgens mij is dit niet OpMaat want 100% aflossingvrij. Ik hou mij ook liever ver van dure verzekeringen en premieconstructies. Verder
Koppel bovenstaande quote over aflossingsvrij met onderstaande quote over die beleggingsrekening en je hebt het antwoord; ja, de Rabo zal die 15k normaal gesproken willen verpanden voor de opbouw van vermogen. Je hebt dan een grotendeels aflossingsvrije hypotheek met een deel 'beleggingshypotheek'. In de praktijk los je tijdens de looptijd niets af, met de opbrengst van de beleggingen los je op einddatum (een deel van) de hypotheek af. Hiermee heb je maximaal profijt van de fiscale rente aftrek.
Of het gekoppeld wordt aan de hypotheek weet ik ook niet, dat wil de Rabo vast wel, maar of dat gunstig is? Ik bouw liever onafhankelijk vermogen op, dan kan ik zelf zien wat ik daar mee doe na afloop.
Tot slot, ik weet niet in hoeverre je ouders verder vermogend zijn, of er meerdere kinderen zijn etc etc. Bij een notaris (estate planner) kun je je laten informeren over de mogelijkheden van de leningsconstructie ouder/kind en eventuele schenkingsconstructies. Het is zeker de moeite waard in zo'n situatie om je goed te laten voorlichten.

In de praktijk spreek vaak met mensen die niet willen schenken aan de kinderen omdat ze het geld dan direct kwijt zijn (en volgens hun veel schenkingsrechten), terwijl er best fiscaal vriendelijke mogelijkheden zijn voor vermogensoverheveling aan de kinderen waarbij de ouders ook nog steeds controle/bezit over het vermogen kunnen houden. Misschien speelt dit laatste niet bij je ouders, maar ik noem het voor de zekerheid toch maar even.
Lidy

Re: onderhandse lening ouders

Bericht door Lidy »

Sorry voor de late reactie, maar nogmaals mijn hartelijke dank voor de duidelijke antwoorden!

Het is nog niet helemaal rond (onderhandelingen huis duren lang), maar ik ben veel wijzer geworden. Ik neem je tips zeker mee!

groet,
Lidy (die het stiekem toch wel een beetje interessant vindt, al dat geklets over geld :wink: )
Barbaramsterdam

onderhandse lening ouders

Bericht door Barbaramsterdam »

Hallo,
Wat informatief, deze discussie, ik ben met soortgelijke zaken bezig. Ik wil het huis kopen nu mijn vriend weg gaat, en mijn moeder wil mij helpen met een bedrag wat ongeveer 16% van de schuld is. Daarmee kan ik de schuld aflossen en gaan mijn maandlasten omlaag. Nu zou zij het liefst hebben, dat zij ook voor 16% eigenaar van het huis wordt en in een later stadium ook 16% in de winst deelt. Op deze manier hebben wij allemaal een goed gevoel over de hulp die zij biedt. Kunnen we iets dergelijks in een akte kwijt? Mijn hypotheekadviseur dat dit alleen kon als mijn moeder minstens 40% investeert.
Ben heel benieuwd of jullie suggesties in deze hebben!
Alvast bedankt, groeten van Barbara
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Ga voor dit soort advies bij voorkeur toch langs een notaris. Die 40% is het verhaal van de klepel en de klok. Iemand kan voor elk percentage mede eigenaar worden.

Wanneer echter partners kopen in de verhouding 40% / 60% en wat daartussen ligt behoeft de blijvende partner bij overname van het deel van de vertrekkende partner (bij beëindiging relatie) geen overdrachtsbelasting te betalen.
finanwonder

Re: onderhandse lening ouders

Bericht door finanwonder »

http://www.abnamro.nl/onderhandslenen

staan standaard contracten die je ook voor een prive lening bij derden kan gebruiken.

suc6
Cil
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 16 sep, 2009 12:43 pm

Re: onderhandse lening ouders

Bericht door Cil »

Ik heb ook een vraag.. Misschien plaats ik het hier nu niet helemaal goed..dus bij deze alvast mijn excuus.. :oops:

Mijn ex en ik gaan zijn uit elkaar maar hadden wel samen een huis. Nu wil mijn ex in dat huis blijven wonen, maar kan dit niet alleen betalen (volgens de bank). Mogelijkheid was dat hij een onderhandse lening neemt voor het bedrag dat hij ' tekort' zou komen.
Als zijn ouders bereid zijn dit te doen, wil hij wel vast laten leggen dat ik eventueel binnen nu en 5 jaar alsnog aansprakelijk gesteld kan worden als hij het huis alsnog niet kan betalen en het (moet) verkopen en dan de eventuele schuld/winst te delen tussen beide..
Ik weet zelf nu niet hoe ik nu het beste kan handelen en of ik hier uberhaubt mee akkoord moet gaan.. vind het zelf namelijk wel een beetje vreemd allemaal..

We hebben overigens wel een samenlevingscontract dat nog ontbonden moet worden, en zijn nog volop in overleg met de bank en hij met zijn ouders over de mogelijkheden. Dus er is nog niets vast gelegd.

Hoop dat jullie mij misschien wat kunnen helpen hiermee doormiddel van ervaringen en ideeen :D
Cil
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 16 sep, 2009 12:43 pm

Re: onderhandse lening ouders

Bericht door Cil »

Ok dat wist ik niet.. :oops:

Maar het huis is niet meer waard dan de hypotheek momenteel.
We hebben het bijna 2 jaar geleden gekocht dus de meerwaarde is nog niet veel gestegen. Er zit dus ook geen overwaarde op nu.
We hebben ook geen ' te' hoge hypotheek afgesloten, echt alleen voor het huis en kosten koper e.d.
Cil
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 16 sep, 2009 12:43 pm

Re: onderhandse lening ouders

Bericht door Cil »

Ok, dus jij denkt dus dat het niet verstandig is hier enige afspraken over te maken?
Ik had ook al van iemand anders gehoord dat ik eventueel wel zou kunnen vast leggen dat wanneer hij er langer dan een jaar woont, de eventuele schuld voor mij dan ook minder wordt en voor hem meer met bijvoorbeeld een uitloop van een paar jaar. Bedoel moet natuurlijk niet zo zijn wanneer ik er al 4 jaar niet meer woon ik ook nog aansprakelijk ben voor eventuele schuld als hij het alsnog moet verkopen toch..?

Maar ik begreep van jou dat het misschien verstandiger is om het dan te verkopen als mijn ex hier niet mee akkoord wil gaan?
Als hij het verkoopt hebben we in ieder geval beide waarschijnlijk een schuld, aangezien het huis hoogstwaarschijnlijk niet genoeg opbrengt om de volledige hypotheek te dekken. Althans zo begreep ik het van de bank.
Plaats reactie