Taxatie t.b.v. inkoop bij eigen verkoopmakelaar slim?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Claire013
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 nov, 2012 9:59 am

Taxatie t.b.v. inkoop bij eigen verkoopmakelaar slim?

Bericht door Claire013 »

Beste lezer,

Mijn vriend en zijn ex-vriendin proberen momenteel tevergeefs hun huis te verkopen. Nu zijn we de mogelijkheid aan het onderzoeken dat ik mij inkoop op de lopende hypotheek zodat de ex-vriendin eraf kan, ik neem haar deel als het ware over. Inmiddels is er een verlies; hypotheek is groter dan de huidige vraagprijs en waarschijnlijk ook dan de huidige waarde van het huis. Nu willen wij de huidige waarde van het huis vaststellen middels een taxatie om zo te bepalen voor welk bedrag ik mij op de hypotheek inkoop zodat de schuld (het verschil tussen lopende hypotheek en actuele woningwaarde) niet op mij terecht komt, maar de verantwoordelijkheid blijft van mijn vriend en zijn ex. Onze verkoopmakelaar die momenteel probeert ons huis te verkopen heeft aangeboden deze taxatie uit te voeren.

Maar is dit wel een goed idee? Zijn we dan zeker van een objectieve taxatie? Of wordt het huis dan getaxeerd zodat dit goed in het straatje van de makelaar past? Deze heeft er natuurlijk belang bij dat het huis wordt verkocht en als de taxatie waarde niet ver van de prijs af komt te liggen die de markt er nu voor wil betalen, dan zou de makelaar kunnen denken dat we mogelijk afzien van inkoop en alsnog in verkoop blijven. Of ben ik dan te achterdochtig?
Ik lees namelijk op dit forum ook berichten van mensen die zeggen dat er een groot verschil zit in taxaties en de woningwaardes die daarin worden vastgesteld...

Graag jullie advies in deze!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Taxatie t.b.v. inkoop bij eigen verkoopmakelaar slim?

Bericht door rambagts »

Het is van belang dat jullie gezamenlijk een makelaar of taxateur benoemen (en de kosten gelijkelijk verdelen) en die makelaar gewoon vertellen waartoe de taxatien dient (uitkopen ex vriendin).
Op www.kadaster.nl kun je zien of er recentelijk identieke woningen zijn verkocht en tegen welke prijs zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt om de taxatie van de door jullie benoemde makelaar te kunnen vergelijken.Je zou eventueel kunnen afspreken dat als er iemand niet akkoord gaat met de uitkomst hij of zij een tweede makelaar in de hand neemt (en betaalt) om een tweede taxatie uit te voeren en dan komen jullie er vast wel uit.
Plaats reactie