lage woz-waarde bij verkoop

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

indubio01
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 nov, 2011 11:17 am

lage woz-waarde bij verkoop

Bericht door indubio01 »

We hebben een apartement met terugkoopgarantie. Terugkoopwaarde wordt dus bepaald dmv taxatie.
WOZ-waarde is 223.000 euro terwijl de casco aankoopwaarde in 2008 255.000 was en het huis nu voorlopig getaxeerd is op ongeveer 270.000.
Het betreft een nieuwbouwapartement in een buurt zonder veel vergelijkingsmateriaal. Vandaar hoogstwaarschijnlijk de afwijkende WOZ-waarde.

Is een dergelijk lage WOZ-waarde positief of negatief bij verkoop/taxatie?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: lage woz-waarde bij verkoop

Bericht door rambagts »

De WOZ waarde is een waarde die de gemeente bepaald voor de aanslag van onroerende zaak belasting. Je hebt mogelijk geluk dat de gemeente , bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal in de directe omgeving, je woning hebt vergeleken met een ander type woning in een wat goedkopere wijk. Het woord voorlopige taxatie is mij onbekend en zegt me dus niets. Wat voor taxatie was dit? Voor een hypotheek of brandverzekering of voor aangifte van de successie belasting. Hier kan zo maar 10-15% verschil in zitten. Een lage WOZ waarde kan een nieuwe koper doen vermoeden dat hij te veel betaald als hij de woning wilt kopen die 270.000 moet opbrengen dus eerder nadelig dan voordelig zou ik zeggen. Ik denk niet dat de terugkoopgarantie zal uitgaan van een voorlopige taxatie van 270.000 maar van een lager bedrag ook rekening houdend met feit dat waardes van woningen afgelopen 3 jaar met ca 10% zijn gedaald.
indubio01
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 nov, 2011 11:17 am

Re: lage woz-waarde bij verkoop

Bericht door indubio01 »

Het woord voorlopige taxatie is mij onbekend en zegt me dus niets. Wat voor taxatie was dit? Voor een hypotheek of brandverzekering of voor aangifte van de successie belasting.
Met voorlopige taxatie bedoel ik een mondelinge/informele taxatie door de makelaar die wij ook bij de aankoop van ons toekomstige huis gaan gebruiken.
Ik wilde graag een taxatie vooor de definitieve taxatie die gaat bepalen wat wij bij de terugkoopgarantie terug gaan krijgen.
Ik denk niet dat de terugkoopgarantie zal uitgaan van een voorlopige taxatie van 270.000 maar van een lager bedrag ook rekening houdend met feit dat waardes van woningen afgelopen 3 jaar met ca 10% zijn gedaald.
Deze voorlopige taxatie is vorige week afgegeven... Tevens wil het feit dat de waarde van woningen de afgelopen 3 jaar met GEMIDDELD 10% zijn gedaald natuurlijk niet zeggen dat dat voor mijn woning ook geld.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: lage woz-waarde bij verkoop

Bericht door rambagts »

Van groot belang zijn natuurlijk de exacte terugkoopvoorwaarden. Hoe vindt de taxatie plaats? Door een door de terugkoper aan te wijzen makelaar, mag de verkoper een makelaar aanwijzen? Gemiddelde van bijvoorbeeld 2 onafhankelijke makelaars? Wat staat er precies in de voorwaarden?
Plaats reactie