Zelfde appartement meer waard

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

huiskes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 09 sep, 2011 12:36 pm

Zelfde appartement meer waard

Bericht door huiskes »

Ik heb een vraagje,
Wij wonen in een app. met 2 slaapkamers.
Meerdere appartementen in ons rijtje met dezelfde oppervlak staan te koop voor 139.000.
Deze appartementen hebben wel 1 slaapkamer minder ivm 1 slaapkamer betrekken bij de woonkamer.
Ons huis is nu volgens de makelaar 115.000- 125.000 euro waard. Hoe is dit mogelijk.
Ons huis is net zo goed al dan niet beter afgewerkt dan dezelfde huizen in ons blok.
Waar kan dit aan liggen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Zelfde appartement meer waard

Bericht door rambagts »

Het is gebruikelijk om de vraagprijs wat hoger te stellen dan de verkoopwaarde van de woning. Dus als je 115-120 wil vangen zou de vraagprijs ergens tussen ca 130-135 kunnen zijn. Prijs kan verder worden beinvloed door zaken als:
- uitzicht,
- technische staat, dubbelglas?, staat van de keuken, toilet, badkamer, CV of kachels? Financiele positie van de VVE e.d.

Als er veel appartementen te koop staan zullen makelaars mogelijk adviseren om prijs wat lager te houden omdat verkoop anders wel eens erg lang kan gaan duren. Dus hoe hoger de prijs, hoe langer het kan gaan duren. Je zou ook eens advies kunnen vragen aan een andere makelaar en dan pas een keuze maken.
Er zijn namelijk ook makelaars die snel willen verkopen om snel te kunnen incasseren.
Succes met de verkoop!
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Zelfde appartement meer waard

Bericht door Jean henri »

Ik sluit me aan bij Rambagts, maar wat is het antwoord van de makelaar geweest?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Zelfde appartement meer waard

Bericht door pault »

rambagts schreef:Er zijn namelijk ook makelaars die snel willen verkopen om snel te kunnen incasseren.
er zijn helaas ook makelaars die 'de opdracht' hoe dan ook binnen willen halen, dus te hoge prijs adviseren. En dan na paar maanden gaan adviseren toch maar te verlagen en dan moet je verder terug dan bij een goede/juiste inschatting. en die makelaar interesseert het niet veel, want je kunt vaak toch niet weg bij hem/haar ivm intrekkingskosten.

helaas te veel verkopers willen nog steeds niet geloven dat hun woning in waarde is gedaald ('ik heb toch een WOZ-waarde van...')

vraagprijzen dalen minder dan de uiteindelijke opbrengsten, dus verkopers zijn nogal traag om mee te gaan met de markt.

vraag is, wat is 'de waarde' van een pand? als er al een boel vergelijkbare woningen lang te koop staat en ik zou willen verkopen, dan moet je dus onder die prijs gaan zitten, indien mogelijk natuurlijk.

pault
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Zelfde appartement meer waard

Bericht door rambagts »

Code: Selecteer alles

helaas te veel verkopers willen nog steeds niet geloven dat hun woning in waarde is gedaald ('ik heb toch een WOZ-waarde van...')
Op veel huizen rust ook een top-hypotheek en verkoop met een restschuld geeft dan veel gehannes en risico dat verkoop niet door kan gaan. Makelaars moeten verkopers hiervoor waarschuwen en dit kan ook wel eens een reden zijn dat veel verkopers wel wat willen zakken maar niet kunnen zakken.
Plaats reactie