vraagprijs vaststellen

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

anoniem1
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 mar, 2011 11:02 am

vraagprijs vaststellen

Bericht door anoniem1 »

Hallo,

Enige tijd geleden is mijn huis bekeken door makelaar ivm mogelijke verkoop. Zij gaf aan dat ik er ongeveer 200000 voor zou kunnen krijgen als zij het zou taxeren. Dat lijkt mij vrij weinig omdat omliggende soortelijke panden voor meer geld verkocht worden en in slechtere staat zijn. De woz waarde is nu vastgesteld op 203.000. Wij willen toch met een hogere vraagprijs beginnen (zonder makelaar) maar nu lees ik allemaal verhalen dat de eventuele kopers de financiering niet rond zouden krijgen omdat de woz waarde is vastgesteld op 203.000.
Wat is nu een reeele vraagprijs?

mvgr,
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: vraagprijs vaststellen

Bericht door rambagts »

De vaststelling van vraagprijs is afhankelijk van aantal factoren zoals:
- aantal en vraagprijzen van vergelijkbare woningen in dezelfde straat of wijk;
- De haast die de verkopers hebben;

Het is de kunst om de vraagprijs niet te hoog maar zeker ook niet te laag vast te stellen. Vraag ook eens een andere makelaar voor een advies. De WOZ-waarde is een indicatie en zegt weinig over de huidige verkoopwaarde van pand. Kijk ook eens naar de prijzen waarvoor vergelijkbare woningen recentelijk zijn verkocht op www.kadaster.nl. Een paar procent verschil tussen verkoopprijs en WOZ-waarde heeft geen negatieve consequenties voor een hypotheek. Bij grote verschillen zullen hypotheekverstrekkers wel een nader onderzoek of een tweede taxatie in gang zetten.
Plaats reactie