Waarde verhogend effect op woning met een groene dak?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Thomas
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 feb, 2011 7:05 pm

Waarde verhogend effect op woning met een groene dak?

Bericht door Thomas »

Beste mensen,

Wij zijn in overweging om een groen dak aan te leggen.
Een groen dak brengt vele voordelen met zich mee, waaronder volgens meerdere leveranciers suggereren het een waarde verhogend effect heeft op je woning.

Nu is mijn vraag, brengt het werkelijk een meerwaarde met zich mee en in welke mate moet ik dat zien?

Hopende graag van jullie te horen.

Gr. Thomas
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Waarde verhogend effect op woning met een groene dak?

Bericht door bosjesman »

volgens mij valt geldelijke meerwaarde wel mee, je moet het doen voor je eigen comfort.
Laat ik het zo zeggen: als er 2 identieke woningen te koop staan, en die ene met het groendak kost 1000,-- extra, kies ik lekker voor die goedkopere (en als het echt zo'n meerwaarde zou zijn, zou 99% van de woning toch wel een begroeid dak hebben toch?
Marioa
Berichten: 3
Lid geworden op: do 07 mar, 2013 11:45 am

Re: Waarde verhogend effect op woning met een groene dak?

Bericht door Marioa »

bosjesman schreef:volgens mij valt geldelijke meerwaarde wel mee, je moet het doen voor je eigen comfort.
Laat ik het zo zeggen: als er 2 identieke woningen te koop staan, en die ene met het groendak kost 1000,-- extra, kies ik lekker voor die goedkopere (en als het echt zo'n meerwaarde zou zijn, zou 99% van de woning toch wel een begroeid dak hebben toch?
1. Ontbrekende kennis zorgt er natuurlijk voor dat niet 99% een begroeid dak heeft (o.a. dus hoe meet je daadwerkelijk de geldelijke meerwaarde)
2. Technisch is een plat dak wel handiger voor aanleg van een groendak, in Nederland zien we nogal wat puntdaken.

Geldelijke meerwaarde van een groen dak kan in lagere energiekosten (groendak = isolerend), lagere onderhoudskosten (groendak = verlengen levensduur van het dak) en meerwaarde woning.

Het eerste is direct voordeel, het tweede over hele lange termijn en het derde pas als je weggaat. Daadwerkelijke berekening zal lastig worden en hangt natuurlijk af van hoe en wat.
Plaats reactie