Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mariska_Doorn
Berichten: 7
Lid geworden op: do 14 okt, 2010 9:46 pm

Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door Mariska_Doorn »

Wij zijn bezig of we een huis met ruim 2 hectare grond kunnen kopen. Huis wat erop staat is uit 1970, structureel nog goed, maar keuken, badkamer, alle deuren etc etc moeten vernieuwd worden. En wat nog lastiger is... er zit asbest in de grond. We zijn al druk bezig dat uit te zoeken (moet het weg, mag het blijven liggen, wat kost weghalen etc etc). We kunnen namelijk op 2 manieren een bod uitbrengen. Een hoger bod, en dan maken zij de grond nog schoon, of een lager bod, en dan laten ze het asbest liggen. Dat laatste zou voor ons, qua hypotheek natuurlijk een stuk aantrekkelijker zijn, maarja, wat bied je dan??

Nou hadden we het idee gevat, een andere makelaar de lokatie te laten taxeren, voor beide mogelijkheden. En daarna ook pas een eerste bod op deze lokatie te doen. Is dat raar, eerst taxeren en dan bieden? Nee toch?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door rambagts »

Is dat raar, eerst taxeren en dan bieden? Nee toch?
Nee hoor. Dat is niet raar. Maar vraag eerst advies aan je hyp. adviseur. Als taxatierapport namelijk asbest vermeldt is er een groot risico dat je geen hypotheek kan krijgen en dan kun je je de taxatiekosten besparen.
Mariska_Doorn
Berichten: 7
Lid geworden op: do 14 okt, 2010 9:46 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door Mariska_Doorn »

Okey, da`s mooi... Was al bang dat de verkopende makelaar ons raar aan zou gaan kijken.. :D
Hypotheek is al geregeld (min of meer, er is een Hyp. verstrekker die accoord ging met de aanwezigheid van asbest: SNS-Reaal) dus nu is de vraag, hoe veel lager dan de vraagprijs gaan we bieden (en is hij waard, vandaar de taxatie).
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door rambagts »

Stel dat opruimen asbest 20.000 kost dan zou ik 40.000 onder de prijs bieden. Je zou makelaar ook kunnen vragen om deze kosten in zijn taxatie op te nemen en dan zou je wat onder zijn taxatiebedrag kunnen bieden.
Mariska_Doorn
Berichten: 7
Lid geworden op: do 14 okt, 2010 9:46 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door Mariska_Doorn »

Ben ik verplicht de verkoper op de hoogte te stellen wat er uit deze taxatie voor waarde naar boven kwam? Nee hoop ik?
Morgenmiddag hebben we een afspraak met de makelaar die voor ons de taxatie gaat doen, zodat we hen ik kunnen praten v.w.b. het asbest op de kavel.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door rambagts »

Ben ik verplicht de verkoper op de hoogte te stellen wat er uit deze taxatie voor waarde naar boven kwam?
Nee. Je bent niets verplicht.
Maar in zijn algemeenheid: Als ik woning wil kopen met vraagprijs van bijv. 250.000 en ik beschik over een tax. rapport met waarde van bijv. 220.000 dan zou ik dat rapport wel aan de verkoper laten zien (dus alleen als het in mijn voordeel uit kan pakken).
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door MaaikeB »

Hou met je bod ook rekening met het risico dat je overneemt. Als de verkoper het saneren uitvoert dan is het risico dat het duurder uitvalt voor hem. Als jij het voor een lagere prijs koopt dan zou ik zoveel lager bieden / uit willen komen dat er ook een bedrag in zit voor dat risico.
Die 40.000 lager bieden bij 20.000 euro asbestkosten lijkt me redelijk, maar dan dus niet op 20.000 euro onder de waarde zonder asbest uitkomen!

Hmz misschien open deur, maar goed...
Mariska_Doorn
Berichten: 7
Lid geworden op: do 14 okt, 2010 9:46 pm

Re: Taxatie uit laten voeren voordat we een bod uitbrengen?

Bericht door Mariska_Doorn »

Bedankt voor de doorverwijzing. Aankoopmakelaar is geregeld, maar menn het lijkt allemaal een grote soap te worden..
Beetje lastig zo hier op het forum uit te leggen, maar lijkt erop dat zowel de gemeente als de provindie niet op de hoogte zijn van het asbest (terwijl het saneringsbedrijf dit wel zei) en via een kennis van mijn ouders die bij het milieudeel van de gemeente Amsterdam werkt is het saneringsbedrijf zelfs bij hun bekend (bedrijf zit in Drenthe) en zij noemen het een "asbestcrimineel'. Pfff vraag me steeds meer af waar we aan beginnen... We willen het huis echt heel graag, maar niet ten koste van alles..
Plaats reactie