Advies/hulp Bezwaarschrift WOZ + Voorbeeldbrief gevraagd!!

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

larachelocco
Berichten: 18
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 2:09 am

Advies/hulp Bezwaarschrift WOZ + Voorbeeldbrief gevraagd!!

Bericht door larachelocco »

Hallo mensen,

Ik overweeg om een bezwaarschrift in te dienen voor de WOZ-beschikking. Graag hoor ik van jullie tips/advies over dit voornemen en ook
over de inhoud/motivering.

We hebben het huis gekocht in maart 2010 voor 200.000 euro

WOZ-waarde 2009 226.000 euro
Meest recente WOZ-waarde(ontvangen april 2010) is 235.000 euro

Bij aanschaf in maart 2010 is er een taxatierapport opgemaakt (NVM-erkend) van 210.000 (executiewaarde 185.000)

Ik schrok wel een beetje van de ontvangen WOZ-beschikking van 235.000 ik had juist verwacht dat ie lager zou zijn dan 226.000

Ik overweeg nu een bezwaarschrift. Ik heb al contact gehad met iemand van de Gemeente en die heeft me in elk geval het gevoel gegeven dat een bezwaar indienen in elk geval serieus wordt behandeld en niet direct wordt afgewezen.

Iemand een idee wat ik WEL en NIET moet vermelden in dit bezwaarschrift?

Bijvoorbeel: is het nu WEL of NIET slim om een kopie van het taxatierapport erbij te doen?

Stel dat ik alleen een kopie van de koopovereenkomst erbij doen met de verkoopprijs van 200.000 is dit een heel stuk lager dan die 235.000
Terwijl het taxatierapport toch weer 10.000 hoger ligt, maar wellicht wel weer een 'wat harder bewijs' is.

Ik weet uiteraard dat er meerdere zaken meespelen, bijv verkoopwaarde vergelijkbare woningen in de buurt/staat van onderhoud van het huis etc. etc

Hoor graag jullie mening en tips om een goed gemotiveerde brief te kunnen schrijven

bij voorbaat dank
Laatst gewijzigd door larachelocco op wo 12 mei, 2010 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Advies/hulp gevraagd bij Bezwaarschrift WOZ

Bericht door Makukoe »

De WOZ-waarde 2010 gaat uit van de woning in de staat dat deze zich begin 2010 bevond (inclusief in 2009 gepleegde verbouwingen etc), voor het prijspeil van 1 januari 2009.
Kennelijk denkt de gemeente te kunnen verdedigen dat de waarde sinds 1 januari 2009 heel licht is gestegen, van 226 naar 235. Of in ieder geval gelijk is gebleven op 226, want het heeft geen zin om bezwaar te maken als de afwijking maar 4% van 235.000 is.

Je kunt zoeken naar marktinformatie (kadaster) die de waardeontwikkeling tussen januari 2009 (waarde ?) en maart 2010 (waarde 210.000) van jouw type woning in jouw regio aangeeft, en dan terugrekenen.

Met alleen vergelijkingspanden zou je een heel eind kunnen komen, lastige is alleen dat het jezelf veel moeite kost om goede vergelijkingsobjecten (gelijksoortige huizen met een transactiedatum rond 1/1/2009) te vinden, terwijl de gemeente met een paar muisklikken allerlei vergelijkingspanden die hen goed uitkomen kan selecteren. Met een taxatierapport van je eigen woning erbij in combinatie met de prijsontwikkeling sta je wel sterker. En als je bezwaar wordt afgewezen en je in beroep gaat bij de rechtbank is een taxatierapport eigenlijk een must.

Wat je pleidooi voor een lagere WOZ wel ondergraaft is je eerder gemelde overtuiging dat de taxateur de uitbouw over het hoofd heeft gezien en hij de woning voor meer dan 210.000 had moeten taxeren. :shock:
larachelocco
Berichten: 18
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 2:09 am

Re: Advies/hulp gevraagd bij Bezwaarschrift WOZ

Bericht door larachelocco »

Hoi

Dank voor je snelle reactie die mij op weg kan helpen.

Ik heb wel eens via het kadaster transactie opgevraagd van een aantal huizen. Nu is het alleen wat lastiger omdat ik eerst veregelijkbare woningen moet kunnen vinden die ook nog eens rond dezelfde periode zijn verkocht.

Is het voldoende als ik een kopie bijvoeg van mijn koopcontract met het aankoopbedrag van 200.000 in plaats van de taxatie van 210.000. Of kan ik de taxatie er beter bij doen? En bijvoorbeeld gebruik maak van de vergelijkbare woningen die in het rapport worden gebruikt voor de waardebepaling? Dit zijn wel woningen die een aantal jaren geleden zijn gekocht. Ik wil namelijk wel voldoende bewijzen gebruiken.

wat betreft de mogelijk fout waar je naar verwijst en waar ik een andere topic over had gestart, hier ben ik al uit, ik ben bij de taxateur langsgeweest en heb met hem het rapport doorgenomen. Wat bleek, in het rapport stond: zijn er recentelijk verbouwingen geweest zoals uitbouw etc. waarop hij NEE had ingevuld. Dit was volgens hem NEE, omdat het niet recentelijk was maar 7 jaar geleden, ik vond het niet helemaal overtuigend, maar op zich wel goed gesprek met hem gehad. Hij heeft me netjes te woord gestaan.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Advies/hulp gevraagd bij Bezwaarschrift WOZ

Bericht door Makukoe »

Alleen het koopcontract zal vermoedelijk te mager zijn, want het gaat om het prijspeil per 1 januari 2009. Of is het huis een stuk eerder gekocht (datum koopcontract) dan de leveringsdatum (datum passeren bij notaris)? Met koopcontract + taxatierapport + marktgegevens heb je een redelijk onderbouwd standpunt.

Gegevens over de waardeontwikkeling in 2009 zijn via het kadaster te krijgen, zou ik in ieder geval doen.

Overigens verwacht ik dat ze het zonder meer afwijzen, maar da's misschien wat te slecht gedacht. Wat dat betreft zou het interessant zijn te weten hoeveel % van de bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde 2009 (vorig jaar) door jouw gemeente zijn afgewezen of niet ontvankelijk zijn verklaard, tegenover het % waar het bezwaar is ingewilligd.
larachelocco
Berichten: 18
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 2:09 am

Re: Advies/hulp gevraagd bij Bezwaarschrift WOZ

Bericht door larachelocco »

Dank voor je bruikbare info/tips.

Ik heb wel eens van een woning bij het kadaster de transactieprijs opgevraagd. In hoeverre is het mogelijk om juist op datum/adres te zoeken.
Ik heb natuurlijk weinig aan de transactieprijs van een gelijksoortige woning van 4 jaar geleden.

Verder hoor ik het graag als iemand een VOORBEELDBRIEF heeft voor een dergelijk bezwaar.

Alvast dank
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Advies/hulp Bezwaarschrift WOZ + Voorbeeldbrief gevraagd

Bericht door Makukoe »

larachelocco schreef:Verder hoor ik het graag als iemand een VOORBEELDBRIEF heeft voor een dergelijk bezwaar.
voorbeeldbrief bezwaar woz
intikken in google en je struikelt er over

De mogelijkheden van het kadaster online staan op hun website. En anders bel je ze even.

Wat ook nog kan (goedkoper en goed voor de contacten in de buurt) is bij buren vragen om een uitdraaitje/kopietje van de waardebeschikking met de vergelijkingsobjecten die de gemeente bij hen heeft gebruikt.

Beetje vaart maken hoor, je hebt niet zo heel veel dagen meer over 8)
joostfab
Berichten: 2
Lid geworden op: za 03 apr, 2010 2:52 pm

Re: Advies/hulp Bezwaarschrift WOZ + Voorbeeldbrief gevraagd

Bericht door joostfab »

Hoi, de WOZ waarde van 2010 is bij mij ook te hoog uitgevallen. Die ambtenaren zitten er compleet naast en nu heb ik een afwijzing op mijn bezwaarschrift gehad en ben gaan zoeken wat ik nog kan doen. Nu heb ik een bureau gevonden wat kosteloos voor mij een beroepschrift opstelt voor de WOZ waarde en die naar de rechter gaat. Kost je niks en wellicht is het iets voor je? Ik laat me in ieder geval niet te grazen nemen door die gemeente.

edit: Tukker. Joost, dit is de 2e keer dat ik dezelfde commerciële link bij je weghaal.
Laatste waarschuwing dus.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Advies/hulp Bezwaarschrift WOZ + Voorbeeldbrief gevraagd

Bericht door Makukoe »

Voor niets gaat de zon op. Alleen sommige beroepsidioten op dit forum werken kosteloos, haha :D
Plaats reactie