Taxatiewaarde te hoog

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Chantal1978
Berichten: 1
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 7:58 pm

Taxatiewaarde te hoog

Bericht door Chantal1978 »

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik mijn oog laten vallen op een huisje in mijn geboortedorp. Dit zou mijn eerste koophuis worden, dus ik doe het rustig aan en verzamel alle informatie die ik vinden kan. Bij deze informatie zit ook een geschatte woningwaarde die m.i. veel te hoog is!

Het betreft een dijkhuisje, 2 onder 1 kap, uit 1900. Het huisje is klein; nog geen 80 vierkante meter met 2 slaapkamers, 1 toilet, een douchecel en op de bovenverdieping schuine muren vanaf net boven de vloer. Wel een tuintje er bij, maar het is echt geen bijzonder huis en er moet onderhoud worden verricht. Binnen nu en 10 jaar zal groot onderhoud aan het dak nodig zijn, een dure grap! De geschatte waarde van dit huisje komt op 211.000 euro. Het ligt aan een drukke dijk, er zijn geen winkels in de buurt. Voordelen zijn dan weer dat de bus voor de deur stopt en de op/afrit van een van de grote snelwegen direct aansluit op de dijk, dus misschien 150 meter verderop ligt.

Uit de kadastrale gegevens blijkt dat het huis in 1996 voor nog geen 70,000 euro van eigenaar is gewisseld. Enkele jaren later is het met forse winst weer verkocht en de huidige eigenaar heeft er in 2004 maar liefst 174,000 euro voor neergelegd! Geen wonder dat de waarde dan omhoog schiet. Maar een klein huisje, wat niet onderheid is en wat niet in optimale conditie is, kan natuurlijk onder normale omstandigheden nooit anderhalve ton in waarde stijgen in 14 jaar tijd.

Toch heb ik nog steeds interesse in dit huis. Het staat al anderhalf jaar te koop en het zal ook niet snel aan mijn neus voorbij gaan, maar ik wil niet te lang wachten met bieden. De locatie heeft voor mij toegevoegde waarde en het is op zich gewoon een erg leuk huisje. Ik ga er dan alleen wonen, dus het is voor mij groot genoeg.

Maar wat is nu wijsheid? Is het realistisch dat een huis zo sterk in waarde stijgt in zo'n korte tijd? Iemand zal het ooit met verlies moeten verkopen want dit huis is echt geen twee ton waard. Het staat nu te koop voor 189.00 k.k. en is al 10 mille in prijs gedaald. Ik wil het wel hebben, maar niet voor dit geld. Wat is wijsheid in zo'n situatie, waarbij de waarde op abnormale wijze is opgedreven? Advies is welkom!
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Taxatiewaarde te hoog

Bericht door Makukoe »

Er niet verliefd op te worden is een goed begin. 8)

Overigens kunnen er grote lokale verschillen zijn qua prijsstijgingen. Een voorbeeld ergens in de Randstad: bouwjaar 1970, koopprijs 1994 Ôé¼ 96.000, koopprijs 2007 Ôé¼ 251.000. Vergelijkbare woningen verkocht in 2006 t/m 2008 voor 245.000-255.000, vorige maand 229.000. Maar goed, wat het in 2004 in alle koopgekte heeft opgebracht was misschien leuk voor degene die het toen heeft verkocht maar

Wat bedoel je met
Chantal1978 schreef:De geschatte waarde van dit huisje komt op 211.000 euro.
- wie doet die schatting? De makelaar van de verkoper?

Als je het zelf niet meer waard vindt dan bijvoorbeeld 140.000, zou ik mijzelf voornemen nooit meer dan dat ervoor te betalen. Of je het daarvoor kunt kopen hangt mede af van de situatie (de hypotheek/financiele buffer/ongeduld/wanhoop) van de verkoper. Maar als het geen bijzonder huis is en ook nog eens een reeel vooruitzicht op hoge onderhouds/herstelkosten binnen 10 jaar moet je je afvragen of het zelfs dat geld wel waard is.
Plaats reactie