Taxatie bij nieuwbouw met NHG

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mr.swiss
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 nov, 2009 1:27 am

Taxatie bij nieuwbouw met NHG

Bericht door mr.swiss »

Beste Forumleden,

Hierbij mijn situatie, ik heb in nov. 2008 een nieuwbouwwoning gekocht die in mrt 2010 opgeleverd zal worden.
In eerste instantie heb ik een hypotheek kunnen nemen zonder NHG omdat het hypotheekbedrag (305.000) boven de norm (265.000?) was.
Nadat NHG de norm had verhoogd naar 350.000 ben ik een traject ingeslagen om mijn hypotheek iets te verhogen en over te sluiten bij SNS met NHG.

Het schijnt dat NHG altijd een taxatierapport wilt zien, ook voor woningen die nog in aanbouw zijn.
Dus hebben wij via een NHG erkend taxatiebureau een taxatie laten uitvoeren.
Dit is beknopt het resultaat:

Onderhandse verkoopwaarde Ôé¼ 278000
Executiewaarde Ôé¼ 240000
Na voltooiing:
Onderhandse verkoopwaarde Ôé¼ 305000
Executiewaarde Ôé¼ 265000

Oud hypotheek : 305.000
Nieuw aangevraagde hypotheek : 320.000

Volgens mijn adviseur is de taxatiebedrag net wel / net niet genoeg... een klassieke twijfelgeval dus.
Hij geeft aan dat het ligt aan de interpretatie van de NHG regel.
Volgens hem gaat de bank de huidige onderhandse verk.waarde nemen van 278.000 en niet de uiteindelijke taxatie waarde van 305.000.

Hebben jullie enig idee hoe NHG (Bank namens NHG) hiernaar kijkt?

Alvast erg bedankt.
Luc
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Taxatie bij nieuwbouw met NHG

Bericht door Houston »

voor de 100% zekerheid kun je het beste de NHG even bellen, zie www.nhg.nl
mr.swiss
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 nov, 2009 1:27 am

Re: Taxatie bij nieuwbouw met NHG

Bericht door mr.swiss »

Beste Houston,

Bedankt voor je reactie. Ondertussen heb ik met de NHG gesproken en de situatie voorgelegd.
Het schijnt dat NHG kijkt naar de huidige waarde van de woning, dus is NHG momenteel niet mogelijk.
Zij gaven mij ook aan dat oversluiten van een hypotheek bij nieuwbouw een beetje uitzonderingsgeval is.

Wat misschien wel kan, de beoordeling van NHG uit te laten voeren bij de bank wanneer de woning wordt opgeleverd (dus wel voldoende is getaxeerd).
In mijn geval wordt de woning in mrt-2010 opgeleverd en mijn offerte is dan nog geldig.
Wat denken jullie, zou SNS hier aan meedoen?
Plaats reactie