Taxateur zonder NVM, met VBO. Probleem hypotheek aanvraag?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

reaper
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 2:11 pm

Taxateur zonder NVM, met VBO. Probleem hypotheek aanvraag?

Bericht door reaper »

Ik heb even een goedkope taxateur opgezocht voor de taxatie van m'n nieuwe woning.
Dus de sleutel gevraagd van de verkopede makelaar zodat we naar binnen kunnen.

Echter wist die verkopende makelaar mij te melden dat de door mij gekozen taxateur niet bij de nvm is aangesloten.
En dat dat wel eens problemen kon opleveren bij het vinden van een geldverstrekker voor de hypotheek.

Nu is het een klein beetje de vraag of de verkopende makelaar mij dit ook zei om zo een eigen bekende taxateur voor te stellen.

De taxateur is wel lid van SCVM en VBO.

In hoeverre zou ik me zorgen moeten maken, en een andere taxateur zoeken?
Op internet kon ik er zo niet echt iets over vinden.
reaper
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 2:11 pm

Re: Taxateur zonder NVM, met VBO. Probleem hypotheek aanvraag?

Bericht door reaper »

oh, nog even verder wezen zoeken en lezen.
http://www.taxatie-rapport.com/
Accepteert de bank elk taxatierapport?
Niet altijd, als u een taxatierapport nodig heeft om een hypotheek te krijgen dan moet het taxatierapport voldoen aan de eisen van de geldverstrekker. Elke geldverstrekker hanteert in principe zijn eigen eisen t.a.v. het taxatierapport. Wel is gezamenlijk afgesproken aan welke kwaliteitseisen een taxateur en het taxatierapport moet voldoen. Als de taxateur is ingeschreven in een van de twee erkende registers (VastgoedCert of SCVM) en het taxatierapport voldoet aan de eisen van het laatst uitgegeven model taxatierapport financiering woonruimte, dan accepteert elke geldverstrekker (bank) het taxatierapport. Het enigste waarin de banken dan nog verschillen is de eis met betrekking tot de afstand waarop de taxateur van het te taxeren object gevestigd is. De ASR en Postbank staan bekend als zeer streng met een eis van maximaal ca. 10 kilometer, maar gemiddeld wordt een afstand van 20 kilometer geaccepteerd door bijna alle hypotheek geldverstrekkers.
Dus dat komt dan wel goed.
Plaats reactie