Is taxatie ook reele verkoopprijs?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Is taxatie ook reele verkoopprijs?

Bericht door Gast »

Mijn zus gaat ander huis kopen en ik wil haar huidige huis kopen.
Omdat we familie zijn willen we eigenlijk niet gaan onderhandelen.

Zij moet haar huidige huis zowieso laten taxeren.
Is een taxatieprijs een redelijke aankoopprijs voor mij en verkoopprijs voor mijn zus.
We willen het elkaar niet moelijk maken maar wel beide een redelijke deal hebben en later geen scheve gezichten krijgen

En is het wellicht een idee om 2 taxaties te laten uitvoeren en dan gemiddelde als prijs af te spreken.........zie wel eens op tv dat er meerdere taxaties worden gedaan op 1 huis en dat daar aardig wat verschil tussen kan zitten

Zijn er overigens kosten die we besparen door het onderling te regelen.
Tot nu toe komen we op....mijn zus en ik hoeven beiden geen makelaar in te huren voor verkoop-aankoop
travis182
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 7:14 pm

Bericht door travis182 »

Een taxateur geeft een indicatie voor de vrije verkoopwaarden en de executiewaarde van de woning. De vrije verkoopwaarde is een indicatie voor wat het huis op zou brengen als je hem verkoopt. De executiewaarde is de waarde die je huis op een openbare veiling bij gedwongen verkoop op zal brenger. Dit ligt lager dan de vrije verkoopwaarde.
De vrije verkoopwaarde is dus een mooie waarde om in jullie geval te gebruiken.
Als je een hypotheek wilt gaan regelen, zul je een taxatierapport moeten overleggen aan de bank. Zorg dan dat jij degene bent die opdracht geeft voor het uitvoeren van de taxatie en niet je zus. Laat er dan meteen inzetten dat het doel van de taxatie 'het verkrijgen van een hypothecaire financiering is', dan kun je het taxatierapport meteen gebruiken voor het regelen van je hypotheek.
kim0001

Bericht door kim0001 »

En zit er dan voor de zus die het huis verkoopt dan ook nog een nadeel aan, wanneer de andere zus, die het huis koopt, het taxatierapport onder haar naam laat uitvoeren?
Gerdien

Vragen over taxatie

Bericht door Gerdien »

Kijk anders ook eens op http://www.taxatie-rapport.com daar staan veel gestelde vragen over het taxatierapport.
Plaats reactie