Taxatie -> Koopakte

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ramonius
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 10:52 am

Taxatie -> Koopakte

Bericht door ramonius »

Beste,

kan iemand mij zeggen waarom ze bij een taxatie de koopakte nodig hebben? Ik was van plan om de taxatie te laten doen, nog voor het tekenen van de koopakte echter er werd mij verteld dat ze toch echt de koopakte nodig hadden ook ivm de ontbindende voorwaarden?!

Klinkt misschien gek van mijn kant maar ik zou gewoon liever hebben dat ze er "blank" ingaan. Dus dat zij niet eerst al weten hoeveel het huis mij gekost heeft, ik heb nu het gevoel dat ze dan niet "objectief" genoeg zijn.

Graag hoor ik wat de normale gang van zaken is.

Alvast bedankt,
Ramon
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Taxatie -> Koopakte

Bericht door Steven »

Koopakte is niet noodzakelijk voor de taxatie. Wel is het nuttige informatie voor de taxateur.
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Taxatie -> Koopakte

Bericht door bosjesman »

willen ze niet de oude akte hebben voor het vaststellen van de eigenaar en erfdienstbaarheden?
Overigens is het niet heel vreemd dat ze een bedrag willen waar ze zich op richten, ma kijken of de woning dat waard is. Maar als jij die niet wil prijsgeven, niet doen hoor.
ramonius
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 10:52 am

Re: Taxatie -> Koopakte

Bericht door ramonius »

@bosjesman: Ik neem aan dat ze de nieuwe willen, ik zal het ze nog even precies vragen.

Dat van die prijs en het richten daarop lijkt me juist niet wenselijk. Je wilt toch juist weten wat zij objectief er van vinden?

Stel dat ik het niet prijsgeef, kunnen zij het dan niet opvragen bij het kadaster omdat het koopcontract is getekend? Ik weet dat het minstens 2 weken duurt voordat het online voor een consument opvraagbaar is, misschien kunnen zij dat al direct?

Groeten,
Ramon
ramonius
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 10:52 am

Re: Taxatie -> Koopakte

Bericht door ramonius »

Ik twijfelde geen moment tukker, ik heb een hele hele hele scherpe prijs voor mijn woning weten te bedingen. Vandaar dat ik ook niet wil dat een makelaar het huis aan de hand van die prijs gaat taxeren want die is eigenlijk niet reeel... maar wel fijn dat ik m daarvoor heb kunnen kopen :wink:
ramonius
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 10:52 am

Re: Taxatie -> Koopakte

Bericht door ramonius »

@tukker: het is dus niet vreemd dat er geen verkoopprijs wordt medegedeeld bij een taxatie? Heb inderdaad zelf de opdracht gegeven.

Beide (makelaar en eigenaar) zijn bevriend, dus dat is ook mooi afgedekt (ghehehe... wat klinkt dat duister niet?!)
Plaats reactie