woz waarde hoger dan koopprijs!!!

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

girlnextdoor
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 mar, 2008 10:30 am

woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door girlnextdoor »

ons bod van 205.000 werd geaccepteerd, en onze adviseur is in zijn berekening even uit gegaan van een woz waarde gelijk aan de prijs die wij betalen. Maar nou blijkt dat de woz waarde hoger is! Waarschijnlijk ligt de waarde op 230.000... Maar dit moet ik nog even navragen bij de makelaar v/d woning.

Weet iemand wat de gevolgen dan zijn voor onze berekening?? Ik ben ZO bang dat het financiele plaatje tegen komt te vallen want in de berekening zaten we echt al aan onze max, maar sja ons eigen huis is nu ook al verkocht - morgen voorlopige koopacte- en ons bod op het andere huis is ook akkoord...

ik hoor het graag!!!
Anne

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door Anne »

Hoi girlnextdoor,

Ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt mij dat dit wat financiering betreft alleen maar gunstig is. Je hebt gewoon weinig betaalt voor je huis. Buiten dat gaat de bank volgens mij uit van de verkoopwaarde en de executiewaarde, dus heeft dat eigenlijk niets met de WOZ te maken. Het is alleen ongunstig voor je belasting, maar dat gaat maar om een paar tientjes verschil per jaar.

Groetjes
Anne
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door Cnorretje »

Stel WOZ-waarde is Euro 10.000 hoger dan verhoogd dit de fiscale bijtelling met 0,55 x 10.000 = Euro 55,- Wat bij een fiscale belasting van 41,85% op jaarbasis Euro 23,- is .... of te wel 2 eurotjes per maand.
De taxateur

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door De taxateur »

Het ligt eraan welke eisen de geldverstrekker stelt.

Neemt deze genoegen met een woz beschikking of wil deze een taxatierapport opgestelt door een register makelaar taxateur.

De vraag blijft is de woz waarde te optimistisch of heb je het huis voordelig aangekocht.

De woz is vastgesteld op basis van verkooptransactie van vergelijkbare woningen in de omgeving.
Hadden deze woningen net een nieuwe keuken of badkamer en de door jouw gekochte woning niet? dan is de kans groot dat de woz waarde te hoog ligt.

Tip: Financier bij een geldverstrekker die genoegen neemt met een Woz beschikking, vaak is dit een rabobank of ing bank.
geheim

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door geheim »

Ik zou graag willen weten hoe de stand van zaken is als je meer voor een huis betaald dan de waarde die de makelaar zegt, ik praat hier over een verschil van rond de 100.000.
Wat betekent dat voor de aanvraag van een hypotheek?

Alvast bedankt voor de moeite om deze vraag te beantwoorden.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door Steven »

Je kunt niet meer dan 125%/130% van de executiewaarde van de woning lenen. De executiewaarde is maximaal pakweg 90% van de waarde van woning en wordt bepaald door de makelaar/taxateur. Je kunt met een rekeningmachine of uit je hoofd makkelijk uitrekenen of die 100.000 euro een probleem vormt of niet
geheim

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door geheim »

Dank je Steven, en jawel ik heb het uit mijn hoofd gedaan :P .
Fijne dag verder.


Monique
chris111

Re: woz waarde hoger dan koopprijs!!!

Bericht door chris111 »

Komt het weleens in u op dat de WOZ niet correct is???
en als deze juist is heb je een goede koop gedaan
niet meer niet minder
Plaats reactie