Vreemde balans grondstaffel vs waarde bebouwing?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ad337
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 feb, 2023 7:54 am

Vreemde balans grondstaffel vs waarde bebouwing?

Bericht door Ad337 »

Ik ben heel benieuwd of de werkwijze van onze gemeente correct is.
De Hoge Raad heeft enige tijd geleden bepaald dat gemeenten transparant moeten zijn over de totstandkoming van WOZ waarde.
Ik ben enkele keren in bezwaar gegaan en ontving de onderbouwing, inclusief grondstaffel (toegekende waarde grondprijs).
Daarbij valt op dat het afgelopen jaar de grondprijs exorbitant omhoog geschoten is. De eerste 500 m2 met 34 procent en tussen 1000 en 1500 m2 zelfs met 400%
In principe zouden onze woningen extreem zijn gestegen, maar dat lijkt niet het geval. Dat impliceert dat de bebouwing sterk is afgewaardeerd.

Een van de voorbeelden: woning met 2.000 m2 grond. Vorig jaar: WOZ waarde 381.000, nu: WOZ waarde 409.000.
Berekende grondprijsstijging: toename van 99.600 euro, Dat impliceert een afgenomen bouwwaarde van: 28.000 - 99.600 = 71.600 euro

Vanwege de door de Hoge Raad opgelegde verplichte transparantie ging ik er vanuit dat waarde-indicaties van bebouwing uit een tabel worden gehaald.
Dit lijkt alsnog op een tombola. Iemand enig idee of deze methode in de haak is?
Ad337
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 feb, 2023 7:54 am

Re: Vreemde balans grondstaffel vs waarde bebouwing?

Bericht door Ad337 »

Niemand enig idee? Jammer...
Plaats reactie