Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Esther P.
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 sep, 2016 3:00 pm

Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

Bericht door Esther P. »

Beste deskundigen,

Mijn ex koopt zich uit na scheiding. Het huis is gekocht medio 2012 en op beide naam. Mijn financiële situatie is beter dus we zijn er samen uitgekomen dat hij mij een kleine vergoeding betaald voor de te verwachten restschuld. Voor de naamomzetting verwacht de hypotheekadviseur van de SNS bank dat ik ook nu weer een taxatie uitvoer. Ik ben het hier niet mee eens en wel om de volgende redenen:

- nieuw taxatierapport gaat niks toevoegen aan de vorige, ze zijn niet eens wezen kijken destijds
- ik ben met mijn ex een vast bedrag overeengekomen wat de uitkomst van dat taxatierapport ook moge wezen
- ik neem de hypotheek over (rente bedrag en voorwaarden staan vast), waarom zou de bank een taxatierapport nodig hebben? Al komt daaruit dat het huis volledig waardeloos is, ik betaal die hypotheek toch altijd al volledig.

Heeft de hypotheekadviseur het bij het rechte eind of zijn er andere mogelijkheden?

Groet Esther
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

Bericht door M_1 »

- nieuw taxatierapport gaat niks toevoegen aan de vorige, ze zijn niet eens wezen kijken destijds
Dat kun je wel zeggen, maar zij weten niet of het huis in die vier jaar niet totaal uitgewoond is.
- ik ben met mijn ex een vast bedrag overeengekomen wat de uitkomst van dat taxatierapport ook moge wezen
Het gaat ook niet om wat jij met je ex afspreekt, daar heeft de bank niets mee te maken en dat staat helemaal los van deze taxatie. De taxatie is voor wat jij met je bank afspreekt.
- ik neem de hypotheek over (rente bedrag en voorwaarden staan vast), waarom zou de bank een taxatierapport nodig hebben? Al komt daaruit dat het huis volledig waardeloos is, ik betaal die hypotheek toch altijd al volledig.
Als het huis waardeloos is, dan zal de bank je geen nieuwe hypotheek willen verstrekken. Ook niet tegen de huidige voorwaarden.
Esther P.
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 sep, 2016 3:00 pm

Re: Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

Bericht door Esther P. »

Dag M_1

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat je het afschiet. Die eerste twee punten vind ik prima daar gaat het niet om, de adviseur benoemde punt 2 wel overigens als onderdeel van zijn redenering.

Punt 3 ben ik het niet met je eens. Ik hoef ook geen nieuwe hypotheek, ik heb er al een. (Die wil ik houden, dan gaan ze ook nog eens eenzijdig de voorwaarden aanpassen (van banksparen naar annuitair) maar rente aanpassen ho maar. maar dat ter zijde.) De bank gaat mij toch niet beletten om de scheiding helemaal af te ronden in een situatie waarin mijn ex geen enkele financiële inbreng heeft?

Ik blijf het een sterk staaltje van bureaucratie vinden met klantvriendelijkheid een 0.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

Bericht door M_1 »

Dat zullen ze zeker wel beletten als de benodigde hypotheek veel hoger is dan de waarde van je huis of dan wat bij je inkomen past.

Je kunt niet onvoorwaardelijk je oude hypotheek meenemen. Je kunt alleen de voorwaarden houden áls je in aanmerking komt voor een hypotheek. En daarvoor moet wel een en ander worden getoetst, zoals je inkomen en de waarde van de woning.
Esther P.
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 sep, 2016 3:00 pm

Re: Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

Bericht door Esther P. »

Het is inderdaad niet mijn grootste zorg. Misschien is het mijn uitlaapklep om wat emoties op af te reageren. Ik vind het behoorlijk irritant dat alle kosten voor het afluiten van een geheel nieuwe hypotheek nu binnen 4 jaar (Eigen schuld) nogmaals op mij afkomen. De hypotheekadviseur met Ôé¼2.500. Ik geloof nooit dat hij er meer dan 6 uur mee bezig is, wat zijn dat voor tarieven. Notaris, taxatie.. Je kan zeggen het zijn regels, of het gaat zo, maar logisch redenerend gaat dit in mijn ogen om bedragen die niet in verhouding staan tot de geleverde arbeid.

Ik laat het hier maar bij en zal de taxatie wel opvragen, nogmaals bedankt voor de reacties

Esther.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Nieuwe taxatie bij uitkoop partner

Bericht door M_1 »

Het is natuurlijk ook een erg ondankbaar traject. Niemand kiest er bewust voor, er zijn sowieso vaak al veel spanningen (tussen de partners, maar dat straalt ook af op de omgeving), de toetsing is vaak lastiger vanwege het lagere inkomen (een inkomen in plaats van twee, alimentatie) en tot overmaat van ramp zijn de voorwaarden van de nieuwe hypotheek vaak minder gunstig dan de oude voorwaarden (fiscale regels). Eigenlijk kun je het in zo'n traject als adviseur bijna niet goed doen...
Plaats reactie