doorberekenen kosten taxatie

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

vbohwk
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 mar, 2016 7:50 pm

doorberekenen kosten taxatie

Bericht door vbohwk »

Hallo,

ik heb onlangs het bod op de woning die ik te koop heb staan geaccepteerd en hierdoor de woning dus verkocht. ( voor de duidelijkheid het was/is geen gedwongen verkoop door de bank)
Echter tot mijn verbazing wou de bank waar ik de hypotheek heb lopen een taxatie laten doen. Dit om te bepalen of het bod wel in lijn lag met de prijs.

De bank heeft mij vervolgens laten bellen door een taxateur die een taxatie heeft gedaan. Echter nu krijg ik een brief van de bank dat ik de taxatiekosten moet betalen.
Ik vind dit heel erg vreemd de bank heeft opdracht gegeven niet ik, ik heb ook geen taxatierapport ontvangen deze is rechtsreeks naar de bank gegaan. Contact gehad met de taxateur en deze heeft de factuur ook naar de bank gestuurd.

Mag en kan dit zo maar bij een vrijwillige verkoop? En ben ik inderdaad verantwoordelijk voor de kosten ondanks dat ik niet de opdrachtgever ben?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: doorberekenen kosten taxatie

Bericht door rambagts »

Mag en kan dit zo maar bij een vrijwillige verkoop
Dit is niet gebruikelijk bij een vrijwillige verkoop. Vraagje:
Heb je je huis verkocht voor een lager bedrag dan de hypotheekschuld en dus met een te financieren restschuld?
vbohwk
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 mar, 2016 7:50 pm

Re: doorberekenen kosten taxatie

Bericht door vbohwk »

Er is inderdaad wel een restschuld maar die gaat op een andere manier lopen en niet via de bank die nu de hypotheek heeft.

Ik heb ook geen taxatierapport ontvangen en ook geen opdracht gegeven tot. motivatie van de hypotheekverstrekker > ze wilden weten of ik wel een bod had wat paste bij de waarde van de woning.....
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: doorberekenen kosten taxatie

Bericht door rambagts »

Ik leid uit je eerdere vraag af dat je zelf contact hebt opgenomen met je bank m.b.t. de verkoop van je woning die onder water staat. In dat geval kan je bank aan wie je je huis d.m.v. hypotheek hebt verpand, nadere eisen stellen om fin. risico's te vermijden. Neem aan dat dit in je hypotheekvoorwaarden is opgenomen.
Zo te lezen heeft je bank dit niet goed gecommuniceerd. Probeer er dus uit te komen met je bank.
Plaats reactie