Bestemming veranderen, gevolgen WOZ?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Bestemming veranderen, gevolgen WOZ?

Bericht door truselientje »

Hallo allemaal,

hopelijk kan iemand mij hier ook enigzins op weg helpen, de vraag ligt ook al bij de gemeente en makelaar.

Onze situatie:
Woon en winkelruimte in 1 pand, daardoor zit er dus een woon en winkelbestemming op ons huis.
Ik heb geprobeerd om online ons energielabel aan te vragen en dit gaat niet lukken vanwege de dubbele bestemming die erop zit. Bij de helpdesk gaven ze aan dat de winkelbestemming omgezet moet worden in een woonbestemming en dan zou het wel online kunnen.

Maar wat voor gevolgen gaat dit hebben voor onze WOZ waarde en eventueel verkoop van onze woning?
Ik kan me nameljik voorstellen dat de WOZ dan opeens heel anders berekend wordt aangezien woonruimte in m3 gaat en winkelruimte per m2. De tarieven verschillen ook fors (uit mijn hoofd 56Ôé¼ per m2 en 350Ôé¼ per m3).
ik zit, gezien de gemeentebelasting, niet te wachten op een torenhoge WOZ waarde en een nieuwe eigenaar vast ook niet. Als ik het goed heb, wordt de WOZ waarde aangepast als een woning wordt verkocht, of heb ik dat mis? In dat geval heeft de nieuwe eigenaar er geen last van.

Ik ben het spoor even kwijt en van de gemeente hoor ik niets. Vandaar mijn post hier, in de hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

We hebben natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om iemand langs te laten komen, maar dat kost ook al gauw 300 euro als ik internet mag geloven.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Bestemming veranderen, gevolgen WOZ?

Bericht door rambagts »

Je zult eerst bij je gemeente moeten nagaan of bestemmingsplan voorziet in de mogelijkheid om de winkelruimte als woonbestemming te veranderen en zo ja of je daar een vergunning voor nodig hebt en krijgt.
Zo ja:
Na aanpassing zal de gemeente nieuwe WOZ-waarde vast stellen.
Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... woz-waarde

Hier lees ik:
Hoe bepalen gemeenten de WOZ-waarde?
De WOZ-waarde is de vrije verkoopwaarde van uw pand op 1 januari van het vorige jaar. Deze datum heet de waardepeildatum. De WOZ-waarde is bepaald door een taxatie en meestal met behulp van een computermodel. Daarbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van verkoopcijfers van vergelijkbare panden.

Als er recentelijk vergelijkbare panden zijn verkocht in je straat of wijk kun je de waarde hiervan terug vinden in www.kadaster.nl
truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Re: Bestemming veranderen, gevolgen WOZ?

Bericht door truselientje »

Bedankt voor je reactie. Deze informatie had ik ook al deels gevonden.
Volgens de man van de gemeente die ik de eerste keer sprak, was het geen probleem om bestemmingen te wijzigen en terug te zetten. Maar ja, volgens hem werd de WOZ ook niet door de gemeente geregeld maar door het kadaster. Dus ik neem het maar met een korreltje zout wat hij heeft verteld.

Inmiddels op advies van de makelaar besloten om maar iemand langs te laten komen voor het energielabel aangezien er een fikse tijd over dit soort dingen heen kan gaan bij de gemeente (dat blijkt als ze je na een week niet eens terug kunnen bellen), om het nog maar niet over de bijbehorende kosten te hebben.
Dan is het vele malen sneller, makkelijker en goedkoper waarschijnlijk om een mannetje langs te laten komen.
Plaats reactie