WOZ te laag: gunstig of ongunstig?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dabrock99
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 nov, 2014 9:38 am

WOZ te laag: gunstig of ongunstig?

Bericht door Dabrock99 »

Wij ontvingen deze week de nieuwe WOZ-taxatie. Toen wij ons huis in 2009 kochten, lag de WOZ-waarde nog op 255.000 euro. Dat was nog op basis van de werkelijke transactieprijs. Na een jaar stapte de gemeente over op waardebepaling aan de hand van omliggende panden. Toen zakte de waarde meteen naar 230.000, elk jaar daalde de waarde verder en dit jaar gaat het van 211.000 naar 199.000.

Mijn eerste reflex was: mooi! Het scheelt netto jaarlijks zomaar netto 250 euro (OZB, forfait, waterschap). De eerste reactie van mijn vriendin was: oei! Wat betekent dat als we ons huis weer willen verkopen? Ik ben er redelijk van overtuigd dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Maar ik hoor graag van anderen die andere inzichten of ervaringen hebben hiermee.

Mijn motivatie om niet in actie te komen richting gemeente is:
  • - De manier van taxeren gaat nogal uit de losse pols. We hebben een uniek vrijstaand huis uit 1924, Amsterdamse School, en dat wordt vergeleken met willekeurige vrijstaande woningen uit de periode 1910-1930, met soms veel meer of minder grond, soms veel meer of minder kuubs. Ongeacht de staat, ligging en andere bijzonderheden;

    - De prijsdaling in de WOZ-waarde is veel sneller gegaan dan de werkelijke prijsdaling voor vrijstaande woningen in mijn marktgebied. Er zijn nauwelijks relevante transacties te vinden, en de WOZ-waarde is meer gebaseerd op toevalstreffers dan op zorgvuldig gekozen woningen.

    - We hebben ons huis sinds 2009 volledig intern gerenoveerd. Buiten is vooral steen. Al het houtwerk is nieuw in de lak en rotvrij. Geen centimeter is zoals het was, binnen noch buiten. Van een jaren ' 70 - gemoderniseerde woningen zonder isolatie is het huis veranderd in een volledig geïsoleerde woning, met originele details er weer in, een nieuwe keuken en badkamer.

    - Bovendien hebben we van een uitbouw die een grijs kal hok was een tuinkamer gemaakt, geïsoleerd, met uitzicht over de velden. 25 m2 extra woonruimte die niet getaxeerd is.

    - En we kochten er grond bij. We gingen van 555 naar 1.200m2. Weliswaar met landbouwbestemming maar in te richten als tuin. Je mag er alleen niet bouwen.

    - Woningen op Funda die w├®l enigszins vergelijkbaar zijn, representeren veel meer de waarde die wij voor ogen hebben. Uiteraard is een vraagprijs geen verkoopprijs maar daar houden we wel rekening mee.

    - Daar komt nog bij dat we onze woning helemaal niet willen verkopen binnen nu en tien jaar. Dus mocht de WOZ-waarde langdurig achterblijven, en zint het ons toch niet, dan kunnen we over pakweg 7 of 8 jaar wel eens aan de bel trekken bij de gemeente. We kunnen ook zelf een taxatie laten uitvoeren om een beter beeld te krijgen.
Kortom: ik maak me geen zorgen dat onze woning bij verkoop op termijn ineens minder waard is door een WOZ-waarde van nu die gebaseerd is op behoorlijk willekeurige informatie.

Maar: zo stellig als ik het hier neer zet, is het ook weer niet. Misschien zie ik iets totaal over het hoofd? Ik ben benieuwd!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: WOZ te laag: gunstig of ongunstig?

Bericht door rambagts »

Mijn motivatie om niet in actie te komen richting gemeente is:
Zo te lezen is tegen al je argumenten niets in te brengen.
Daar komt nog bij dat we onze woning helemaal niet willen verkopen binnen nu en tien jaar.
Dus geen zorgen.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: WOZ te laag: gunstig of ongunstig?

Bericht door exroosje »

Je kunt pas sinds dit jaar in beroep tegen een te lage WOZ waarde......

In onze ervaring speelde de WOZ waarde geen enkele rol. Bij het pand wat we aankochten werd de WOZ waarde pas duidelijk toen die op de nota stond van de notaris ter verrekening van de OZB. De aankoopmakelaar en de taxateur hadden er niet eens naar gekeken. Ons huidige huis had een relatief lage WOZ waarde, de verkoopmakelaars vroegen er wel naar maar constateerden vervolgens dat ie mooi laag stond en vroegen (en kregen) een flink hogere prijs.
Plaats reactie